Gå til innhold
  • Bli medlem

Perfekte turbil ?


Anbefalte innlegg

Vurderer snart å gi bort min 10 år gamle Skoda Oktavia som nærmer seg 300 000 km.

Har liten peiling på bil men har satt meg visse kriterier:

Vil ha noe mer praktisk til turbruk. Dvs kunne stikke av på kort varsel med ferdigpakket bil.

Komme fram til startstedet gjerne sent om kvelden og bare legge seg i bilen.

Diesel og billig i drift. 4WD ikke nødvendig. 2 seter med liggeplass bak med minimum 180 cm lengde.

Bakrommet med plant gulv.Ingen vinduer bak. Bakdør må kunne åpnes innenfra.

Sitte rimelig greit under langkjøring. Det blir fort noen hundre kilometer. Finnes det noe slikt ?

 

 

 

For stort !

 

 

l0sel.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

VW Caravelle eller Transporter. Har transporter som firmabil og syns det er helt fin å kjøre. Har vært på langtur med Caravelle og det er en praktisk turbil. Personlig syns jeg sånne biler er litt kjedelige og har en Nissan Patrol selv. Det er den ultimate turbilen for meg, siden jeg kan parkere hvor jeg vil og den kommer seg frem overalt. Har kort utgave så å sove baki kan bli litt trangt, men tror det skulle gått i den lange. Men dieselforbruket er litt deprimerende :P

Ford Econoline kan man legge ned baksetene i så man får en liten dobbelseng. Pappa, som er 1,80, har sovet i en sånn mange ganger. Men den er kanskje registrert som lastebil så da må du ha lappen på 7,5 tonn. Ellerså har du Ford transit, om du liker de litt styggere bilene. Kjørte en Transit Connect der jeg jobbet før og skal du ha en sånn bil må du regne med at den må noen turer på verksted og det er i sikkert du får start om den har stått en liten stund.

Men om du vil ha en morsom bil så har jeg en gammel Patrol til salgs, litt jobb på den, men du kommer deg ihvertfall opp på fjellet med den ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en gang på fisketur sammen med en svenske som lever av fluefiske (Staffan ettellerannet). Han hadde kjøpt seg en gammel sykebil og innredet med det nødvendigste baki. Den var helt genial.

 

Ellers har mange merker varebiler. Jeg ville valgt en med skyvedør på siden, ikke bare bakluke. Det blir litt greiere å komme ut og inn. Som denne f.eks:

http://www.peugeot.no/oppdag/partner-varebil/varebil/p=exterior-design/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er budsjettet ditt....?

Og vil du ha stor eller liten varebil?

 

Selv har jeg nå lang Caravelle og har hatt Transporter. Begge har 'bagasjehylle' baki som man tilfeldigvis kan sove på. I Transporter får du greit 180 cm med kort bil, mens i Caravelle er det ca. 175 cm bak 2.seterad i den lange utgaven. Må du ha tette vinduer (gardiner ingen opsjon) så er det vel kun Transporter som gjelder og om du får den med comfort-vegg og to enkeltstoler og da sitter begge godt på tur selv om du er lang.

 

Ellers har du jo MB Viano/Vito også.

 

Det eneste jeg ville hatt som absolutt krav hadde jeg vært deg var bakluke og ikke bakdører (låvedører). Dog finnes det ting man kan slenge over lovedører, men jeg syntes lettheten i å vippe opp luka og stille seg under for å lage mat, skifte, sitte og kikke på verden m.m er uovertruffen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitsubishi Outlander.

 

Herlig cruise komfort i forsetene. Kan fås som kassebil med 2WD på grønne skilter (men 4WD systemet kan slås av når du ikke bruker det, om du velger å kjøpe 4WD utgaven.) og det er plass til to voksne på liggeunderlag i bagasjerommet.

 

Det mest geniale med bilen er lasteluken i bakkant. Her pleier vi å sitte når vi skal ta på skisko, spise niste og gjøre oss klar for tur. Pleier også å stå på bakluka når vi skal opp i takboksen. 2013 modellene kommer uten bakluka, så da visste jeg med en gang at det var 2012 modellene jeg ville kjøpe før de gikk ut av produksjon.

 

Selv har jeg 4WD 2.2 diesel automat med høyeste utstyrsnivå. Kommer frem over alt, og savner egentlig ingenting. Passe anonym bil, uten å være anonym. Bra musikkanlegg er ikke noe minus :-)

harga-mobil-mitsubishi-outlander.jpeg

 


 

IMG_3479.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peugot Partner var veldig nær ønskede kriterier.

Viste ikke den hadde tre seter. Supert. Dører ut i tre retninger også fra kasserommet ! (Lurer på om de kan åpnes fra innsiden ?)

Budsjettet er sånn 100-150 000 så den passet godt inn der etter en sveip på Finn.no

Takk for info !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peugot Partner var veldig nær ønskede kriterier.

Viste ikke den hadde tre seter. Supert. Dører ut i tre retninger også fra kasserommet ! (Lurer på om de kan åpnes fra innsiden ?)

Budsjettet er sånn 100-150 000 så den passet godt inn der etter en sveip på Finn.no

Takk for info !

Jeg tror du må ha den lange typen for å få strekt deg ut..

Døren på siden kan åpnes innenfra, for jeg er rimelig sikker på at det er de samme dørene man har i versjonene med seter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en gang på fisketur sammen med en svenske som lever av fluefiske (Staffan ettellerannet). Han hadde kjøpt seg en gammel sykebil og innredet med det nødvendigste baki. Den var helt genial.

 

Ellers har mange merker varebiler. Jeg ville valgt en med skyvedør på siden, ikke bare bakluke. Det blir litt greiere å komme ut og inn. Som denne f.eks:

http://www.peugeot.no/oppdag/partner-varebil/varebil/p=exterior-design/

Staffan er ikke svensk, han er norsk, født og oppvokst i Vestfold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Bilen min hadde passet deg bra, men den har gått ut av produksjon. :( En Mitsubishi Spase Wagon 4 x 4, 2,4 GDI, varebil.

 

I lasterommet er det 1,89 m lang gulvplass og bra takhøyde. Så selv du, kan ligge rett ut. :) Min er med bensin. Men disel er på  vei ut og kommer til å koste dyrt å kjøre, i årene som kommer. Eneste jeg har savnet er høyere bakkeklaring, alla en terrengvogn. Men på langtur, som bl.a. til Finnmark er jeg lite begeistret for å kjøre terrengvogn. Foretrekker komforten til en personbil.  

 

Outlander er en kortere og noe smalere versjon. Men det er mye å velge i, hvis du har rommslig budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffan er ikke svensk, han er norsk, født og oppvokst i Vestfold.

Huffda, da blander jeg nok han med en annen fyr som også var med. Det begynner å bli en del år siden. Har aldri lært så mye om fluefiske som under den turen i Renaelva... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ligget to baki en VW Touran, hvor det var skjært til noen kryssfinerplater for å få det helt plant. God bil å kjøre også. Kan være verdt en titt.

Dette var ikke min bil(har bare bysykkelkort :D ), så jeg er litt usikker på om han tok ut setene før vi reiste eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk i samme situasjon. Men noe jeg legger veldig stor vekt på er driftsikkerhet. I dag vil dette ofte si at lamper helst ikke skal begynne å lyse. For da kan det koste mange tusen å få slukket dem igjen.

 

http://bruktbilguiden.com/statistikk/

 

Noe annet som jeg synes betyr litt er bakkeklaring. Altid et problem hvis man skal parkere på vanskelige steder. Mange nye biler er veldig lave og har mye plastikk og annet krimskrams som sitter veldig utsatt til.

 

Har noen ganger vurdert skoda yeti 2 wd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ligget to baki en VW Touran, hvor det var skjært til noen kryssfinerplater for å få det helt plant. God bil å kjøre også. Kan være verdt en titt.

Dette var ikke min bil(har bare bysykkelkort :D ), så jeg er litt usikker på om han tok ut setene før vi reiste eller ei.

Er ikke den litt kort, for TS da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører mye på langtur, og ville ha en bil jeg kunne overnatte noenlunde komfortabelt i, samtidig som bilen skulle være god å kjøre over mange timer. Jeg har ikke behov for mer enn 2 eller 3 seter, så varebil på grønne skilter passet fint - og dermed en helt annen pris enn personbil.

Valget sto til slutt mellom liten varebil (Peuegeot Partner lang, eller VW Caddy lang), eller større varebil (VW Transporter, Peugeot Expert).

Jeg endte opp med en Peugeot Expert varebil, lang type (ca 510 cm). Det er noen år siden, og jeg har nå min andre bil av samme type. Den er ca 235cm lang i varerommet, og jeg har satt inn en rammemadrass som er like god som senga hjemme. Det meste av bagasje får plass under senga. Dessuten har jeg en god stol samt et lite bord, de får plass ved siden av senga. Jeg valgte bakluke som vipper oppover, da kan jeg sitte ute med tak over hodet hvis det regner.

Den kan fås med to eller tre seter. Sistnevnte kommer med dobbelsete på passasjersiden, det er forferdelig å sitte på over lengre tid. Det er egentlig mer en sittebenk enn et sete. Jeg valgte toseter, da er både fører- og passasjersete meget komfortable.

Bilen er svært god på langtur, den har litt av den klassiske franske komfortfølelsen. Veldig lite kassebilfølelse, som i f.eks. gamle Toyota HiAce.

Jeg sitter ganske høyt og har god oversikt. Den første jeg hadde var med manuelt gir og 120 HK motor, den jeg har nå har 163 HK, automat og cruisekontroll. Det er utrolig deilig på langtur.

Begge disse Peugeot Expertene har vært helt feilfrie, aldri noe som helst feil. Jeg har overnattet rundt 40-50 netter i bilen, og sover godt. Men det anbefales at du har et vindu som kan åpnes i en av sidedørene (min har et skyvevindu), ellers blir det fort veldig varmt på sommerdager.

Selv om bilen er forholdsvis stor merkes ikke det på landeveien, men i byen når du skal lukeparkere trenger du litt mer plass enn de fleste andre.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota HIace kan og være et alternativ. Finnes i 4x4 og i en ekstra lang utgave. Litt usikker på kjørekomfort ved langkjøring.

 

Jeg har kjørt gammel-HiAce en del, og det er en svært robust og nærmest uslitelig bruksbil, men kjørekomfort ligger mye tilbake for de nyere VW Transporter og Peugeot Expert. Dessuten tror jeg bruktprisene er kunstig høye siden de er ettertraktede som gårds- og arbeidsbiler.

De nye HiAce er samme bil som Peugeot Expert, Fiat Scudo og Citroen Jumpy. Alle disse bygges på samme fabrikk, og har samme tekniske løsninger bortsett fra små detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle eventyrbilene er jo fullstendig bortkastet i Norge (ja, mange av dem er kule, men 2 hjul i grøfta straffes med kastrering eller verre).

Tror jeg ville kjøpt en nyere kassebil med grønne skilter. På min pickup var prislappen 200.000,- lavere med grønne skilter, ellers akkurat samme bil. Masse bil ekstra i bakseteavgiften om du ikke trenger denne.

Kassebiler kan med relativt enkle grep bygges om/ tilpasses til lett campingbil. Kan være uttakbare ting som en enkel skuffeseksjon på skinner og feltseng.

Med takstativ og en tarp-løsning eller en skikkelig awning fra en av de Australske produsentene har du også fin uteplass.

 

F eks denne: http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=48046316 (er bare en av de første jeg fant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er rigide regler for hvordan du monterer ting i en bil med grønne skilter. Du har f.eks. ikke lov å fastmontere seng eller stoler, da kan du risikere at den må omregistreres til bobil - det er dyrt. Jeg har senga (rammemadrass med bein) stående løs, det går fint. Stolen klapper jeg sammen (høyrygget campingstol) eller lar den bare stå oppslått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig betryggende å ikke slå nedi på stygge grusveier nå lenger ihvertfall. Det skjedde mye før. Men noen Arctic Trucks ombygging er bortkastet ja.

Det er jeg helt enig i og Outlanderen ser veldig fin ut.

I eventyrbiler legger jeg LR Defender, Land Cruiser og andre store SUV'r (Pajero, Patrol osv). Jeg hadde en 2010 L200 med all the shit og jeg tror knapt jeg koblet inn 4x4 på de 3 årene jeg hadde den. Den kom seg frem med bare bakhjulstrekk og ASTC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er rigide regler for hvordan du monterer ting i en bil med grønne skilter. Du har f.eks. ikke lov å fastmontere seng eller stoler, da kan du risikere at den må omregistreres til bobil - det er dyrt. Jeg har senga (rammemadrass med bein) stående løs, det går fint. Stolen klapper jeg sammen (høyrygget campingstol) eller lar den bare stå oppslått.

Det var derfor jeg sa løse skuffeseksjoner og feltseng :thumbsup:

 

Men man må jo selvsagt stroppe forsvarlig til forankringspunkter, så mer eller mindre permanent blir det jo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser definitivt et behov for Pajero når snøen legger seg.

 

For folk som har yrker som krever tilgang på villmarksveier utenfor helgene (når brøytebilen gjør klart til hytteturistene) så har slike biler definitivt noe for seg. Det er også mulig å kjøre på mange traktorveier som man gjerne har tilgang på om man bor landlig til, og har mange venner i og rundt bøgda.

 

Men ikke så mye for vanlig friluftsliv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.