Gå til innhold
  • Bli medlem

Eggi 5. oktober 2005


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Synes det var på tide å skrive en liten turrapport. Har ofte vært inn på fjellforum, men har hatt få innlegg selv. Får skjerpe meg.
Onsdag 5. oktober hadde jeg fri fra jobben og det var spådd knallvær i fjellet. Dermed var det bare og sette seg i bilen kl.04.00 om morgenen og bevege seg mot jotunheimen for å prøve og få med seg et par 2000 meter til. Jeg bestemte meg for Eggi og Kvassryggen og muligens Høgdebrotet (har vært på Høgdebrotet og Tjørnholstinden tidligere) hvis jeg syntes det så forsvarlig ut å gå eggen mellom Eggi og Høgdebrotet.
Parkerte bilen i veikanten ved parkeringsplassen på Vargbakken. På selve parkeringsplassen var det annleggsarbeide så der fikk jeg ikke lov til å parkere.
Startet turen med lue og votter ca kl.08.00, men etterhvert som sola kom mer frem ble det varmt og godt og både lue, votter og jakke kunne kastes i sekken. Når jeg nærmet meg toppen på Bukkehammaren måtte jeg på med jakka igjen. Det ble en liten matbit på Bukkehammeren før jeg satte kursen vestover mot Eggi. Når jeg kom på oversiden av tjern 1657 satte jeg kursen sørover og rett opp på Eggi. Det var en del snø og is, men det gikk greit. Brukte en bratt renne der det var fint å sparke inn trinn i snøen.
Jeg gikk over hele toppeggen og tok en ny matbit ved den sørligste toppen. Der tittet jeg på ruta opp mot Høgdebrotet. Bestemte meg for å ikke gå den pga forholda (snø og is og at jeg var helt alene).
I stedet gikk jeg ned i skaret mellom Eggi og Høgdebrotet og over breen til Kvassryggen.
Fra Kvassryggen gikk ferden tilbake til bilen. Jeg gikk nok en gang oppom toppen på Bukkehammaren.
En fin tur i knallvær.

Så noen bilder.

post-734-133474402405_thumb.jpg

post-734-133474402414_thumb.jpg

post-734-133474402428_thumb.jpg

post-734-133474402442_thumb.jpg

post-734-133474402452_thumb.jpg

post-734-133474402461_thumb.jpg

post-734-133474402471_thumb.jpg

post-734-133474402481_thumb.jpg

post-734-13347440249_thumb.jpg

post-734-133474402501_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har ikke gjort dette før, men det kanskje begrenset hvor mange bilder en kan legge med i hvert innlegg?

Her er i hvert resten av de jeg hadde tenkt å legge med fra Eggi turen.

post-734-133474402513_thumb.jpg

post-734-133474402524_thumb.jpg

post-734-133474402533_thumb.jpg

post-734-133474402542_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott vær, flotte bilder! Var du alene sa du? I alle fall har du da gjort deg litt ekstra umake med å komponere bilder med deg selv på. Det bildet i snørenna - hvordan fikk du organisert det da? Godt gjort. Fra Sørtoppen på Eggen og ned til det laveste punktet på ryggen mot Høgdebrotet - hvordan var det? Har tenkt å gå denne traversen til sommeren. Vet om litt 3'er klatring opp, men litt sånn nøkternt: Var det "hard klyving" ned nå med nysnøen?

For øvrig greit ned fra ryggen og ned til breen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Morten, mye fine bilder her! Likte særlig godt det nedatt mot Gjende og Leirungen. Og du må da legge inn noen kortspurter her og der for å rekke selvutløseren, skjønner jeg... :P Så heretter må du nok rapportere mer jevnlig gitt, vi setter pris på slikt, vet du! :?

Og det er bildebegrensning på 8 bilder pr. serie (bilde max 400 kb), så har du flere enn det, må du "svare" på ditt eget innlegg, og legge inn fler...

Som moderator Morten, kunne ikke dette vært endret til fx 12 bilder i en serie? Åtte kan bli litt snaut fra lange turer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Det blir noen raske spurter frem og tilbake for å bli med selv på bildene. Noen ganger må jeg gjøre det flere ganger, ikke alltid jeg rekker frem i tide. Når jeg tok bildet i snørenna hakket jeg løs en snøklump og la kamera skrått pekende oppover og tok noen raske steg over kamera. Hadde da gjort klar trinna på forhånd. Jeg var heldig og godkjente første bilde denne gangen.

Fra sørtoppen og ned på det laveste punktet på ryggen mot Høgdebrotet var det tørt og fint og jeg følte aldri den nedstigningen for vanskelig. Ned på breen var det veldig greit, flere steder var det fint å skli ned på snøen. På selve breen var det lite snø, kun et tynt lag og flere steder var ikke snø i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Alek: At høsten er mild så langt i år trenger man vel ikke å studere vassfargen på enkelte tjønn for å fastslå. Det er jo grisemildt! Nå var dessuten høyfjellshøsten i fjor ganske tidlig i fjor. Den 3. september lå snøen dyp og hvit på Styggedalsryggen og ble liggende. Rundt den 20. september var det nærmest skiføre over 2000 meter i nord, og om et par uker hadde jeg min første skitur på Valdresflye.

Men sommeren i år har jo ikke vært så ekstremt da, selv fonna oppunder Bitihorn overlever med en liten rest, og det har ikke skjedd hvert år jeg har bodd i Valdres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En ting til, jeg så på bildene mine og synes de har tapt seg i overføringen. er det noe jeg har gjort galt. Jeg ser jo ut som en geleklump på enkelte av bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke. Så vidt jeg vet skjer det ingenting ved overføringen, men når du tar ditt originale x megapixels bildet, nedforstørrer det og lagrer det på nytt i en eller annen jpg komrepsjon vil det tape kvalitet. Når du nedforstørrer vil du i alle fall normalt vinne litt på å kjøre en oppskarping på bildene. For øvrig må du ikke stresse så på for å rekke selvutløseren, raske bevegelser reduserer også skarpheten i bildet :)

Men ikke så forfengelig, tror ikke det var noen andre her som forvekslet deg med en alminnelig geleklump.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var dessuten høyfjellshøsten i fjor ganske tidlig i fjor. Den 3. september lå snøen dyp og hvit på Styggedalsryggen og ble liggende. Rundt den 20. september var det nærmest skiføre over 2000 meter i nord, og om et par uker hadde jeg min første skitur på Valdresflye.

15. september i år lå det 70 cm nysnø ved toppen av Alnestinden (1600) ved Trollstigen. Det var skiføre langs veien nesten ned til brua over Stigfossen. Men etter det har det stort sett vært mildt, med temperaturer over 20 grader enkelte dager.

Hvem vet, kanskje det er skiføre på Flya om 14 dager ? I så fall ikke unormalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå det fortsatt store knokler spredt rundt hele toppen av Bukkehammeren, på begge sider av "toppknausen"?

Det gjorde det da jeg var der i august, så ganske brutalt ut. :)

Er vel en rein som har strøket med der oppe hvorpå ravn og rev eller andre åtseletere har flyttet litt rundt på restene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til, jeg så på bildene mine og synes de har tapt seg i overføringen. er det noe jeg har gjort galt. Jeg ser jo ut som en geleklump på enkelte av bildene.

Hehe, et evt. geléinntrykk kan vel knappest andre ta skylda for! :P Kanskje selvutløserspurtene ble for mange og bratte? :)

Men når du først nevner bildekvalitet - på alle bildene dine ligger en liten mørk skygge opp imot øvre bildekant, midt i bildebredden. Ser ut som et lite skyggeaktig tommelmerke... Noe bøss på bildebrikken kanhende, eller noe annet grums i kamera/optikk? Dette til info...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alek: At høsten er mild så langt i år trenger man vel ikke å studere vassfargen på enkelte tjønn for å fastslå. Det er jo grisemildt! Nå var dessuten høyfjellshøsten i fjor ganske tidlig i fjor. Den 3. september lå snøen dyp og hvit på Styggedalsryggen og ble liggende. Rundt den 20. september var det nærmest skiføre over 2000 meter i nord, og om et par uker hadde jeg min første skitur på Valdresflye.

Men sommeren i år har jo ikke vært så ekstremt da, selv fonna oppunder Bitihorn overlever med en liten rest, og det har ikke skjedd hvert år jeg har bodd i Valdres.

Jeg vet at det er grisemildt, normalt skulle jeg ha skrapet is på bilvinduene opptill flere ganger på denne årstiden. Det er bare interessant å se hvor mye utslag det gjør på fargen på brevatn. Jeg kikker på Bilder fra Besshøe fra 10.10.04 og der er både Gjende og Russvatnet gått tilbake til ren blåfarge.

Kankje det er orkanene som har skylda? Eller kanskje nordavinden blir mindre kald ettersom polisen blir mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Lå det fortsatt store knokler spredt rundt hele toppen av Bukkehammeren, på begge sider av "toppknausen"?

Det gjorde det da jeg var der i august, så ganske brutalt ut. :)

Er vel en rein som har strøket med der oppe hvorpå ravn og rev eller andre åtseletere har flyttet litt rundt på restene.

Jeg så noen få knokler, men ikke mange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.