Gå til innhold
  • Bli medlem

Bitihorn 09.10 2005


morten

Anbefalte innlegg

Etter å ha våknet opp til skikkelig høstfullt vær med striregn og gule blader som fløy gjennom lufta lå det an til en ordentlig innedag, men den gang ei. Utpå formiddagen brøt sola gjennom skydekket, og det ble riktig så fint. Går ikke an å sitte inne da.

Vi kjørte en tur til Beitostølen og videre til Båtskardet. Herfra fulgte vi den vanlige stien oppover mot Bitihorn, men med noen nye varianter for å få litt avveksling. Det blåste friskt så lue og handsker var gode å ha. Den sene starten gjorde at sola allerede stod lavt over Mugnetinden og et fjærlett snødryss hadde lagt seg over 1500 moh i løpet av natta. Den store snøfonna oppunder Bitihorn hadde krympet kraftig, men det lå ennå igjen en liten rest, noe som ikke er vanlig hvert år.

Med kveldssola inn fra vest og de spredte snøklattene var fjellet riktig fargerikt og fint. Innover mot Bygdin hang skyene tungt. Det var entydig nordvestdrag og bortenfor Torfinnstindane var det ingenting å se, men fargespillet rundt Bygdin og de mange andre småsjøene var herlig.
Mot øst hadde også Skaget fått et markant hvitskjær, men generelt må vinteren sies å være litt beskjedent. Ikke uvanlig med et hvitt strekk over Flya på denne tiden.

Vi ruslet litt rundt på toppen og tok en del bilder, men vinden var Bitende kald oppe på Bitihorn. Jeg rev ned en av de 24 vardene på toppen for å holde varmen (hele toppen er strippet for steiner og samlet i talløse varder). Er til vanlig ingen varderiver, men i slike omgivelser (med 23 overflødige varder i tillegg til den egentlige) kan det anbefales for å holde varmen (så har vardebyggerne noe å bygge opp igjen).

På vei ned igjen møtte vi en sprek turistvert på Beitostølen som akkurat hadde fått høstferiegjestene ut av huset og bestemte seg for å springe en tur på Bitihorn. Han holdt vel omtrent samme tempo opp Tyskerstigen som vi holdt nedover.

En fin liten høsttur til et nært og kjært fjell.

post-3-13347440255_thumb.jpg

post-3-133474402558_thumb.jpg

post-3-133474402564_thumb.jpg

post-3-133474402569_thumb.jpg

post-3-133474402575_thumb.jpg

post-3-133474402582_thumb.jpg

post-3-133474402587_thumb.jpg

post-3-133474402592_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisan, liv i leiren i Skrautvål også?

Trodde dere bare satt inne og slikket konvolutter og pakketape om dagen! Nærmer seg D-dagen med bok- og kalenderutsendelse i full skala nå...

Gleder meg, da sju! 8)

Flott lys og mettede gode høstfarger her. Særlig tredje bilde med Bygdin/Torfinnstinder var flott!

Håper jeg også kan komme meg ut en tur snarlig - er noe i vegen hele tida...

Men, aldri så gæli at det ikke er godt for noe: da blir det ennå bedre når man omsider kommer seg avgårde! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå får du komma deg avgårde på tur. Det var ikke så ekstremt metta lys i kveld egentlig, men litt mot normalt skrudde jeg opp metninga på enkelte av bildene nesten opp til "vrengegrensa" i skuffelse over rentrykket på boka. Syntes vi har vært alt for konservative i Photoshop på det ene og andre området, og så tenkte jeg at: Nå er det slutt. "Alle" andre gjør det, så why not?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke så ekstremt metta lys i kveld egentlig, men litt mot normalt skrudde jeg opp metninga på enkelte av bildene nesten opp til "vrengegrensa" i skuffelse over rentrykket på boka. Syntes vi har vært alt for konservative i Photoshop på det ene og andre området, og så tenkte jeg at: Nå er det slutt. "Alle" andre gjør det, så why not?

Som du vet er jo en DSLR fra fabrikk oppsatt med noe "tamme" standardverdier for både metning, kontrast og oppskarping, slik at bildene nærmest obligatorisk krever en digital etterbehandling. Dette er bevisst, for å gi mest mulig spillerom for etterbehandlingen, og det er jo også der slike endringer best påføres. En liten heving av fargemetning fra fabrikkinnstillingen i kameraet er dog oftest å anbefale, mens hverken kontrast eller oppskarping bør skje i kameraet i det hele tatt. De to sistnevnte skjer best og finkontrollert i postprosessering! Og man skal jo være varsom med fargemetning også, en naturtro gjengivelse er å foretrekke, men en heving i PS på 5-15 bør normalt gjøres, for ta inn igjen "metningstapet" som en DSLR bildebrikke synes å gi, i forhold til det øyet oppfattet ved opptak. Men overdreven bruk gir kun et falskt og kunstig uttrykk, så slikt må gjøres med et nennsomt øye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte bilder fra Bitihorn! Lengter tilbake. Har vært der et par ganger på sommeren, men det må jo være en fin topp å gå opp på ski også?

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ypperlig skitopp med nedkjøringer i alle vanskeligheter, fra de mer ekstreme rennene på fremsiden, til enklere flanker på nordvestsiden. Er man i Beitostølenområdet er Bitihorn sammen med Mugnetinden den flotteste toppen for dem som søker mer enn bare idyllisk høyfjells-skivandring. Holder likevel en knapp på Mugnetinden som favoritten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige høstbilder fra kjente trakter! :wink: Utrolig fine forhold for fotturer. Husker i fjor, da var det helt hvitt fra 1300-1400 moh den 10. oktober og nysnø til over knærne oppunder Leirungskampen.

Det var ikke så ekstremt metta lys i kveld egentlig, men litt mot normalt skrudde jeg opp metninga på enkelte av bildene nesten opp til "vrengegrensa"

Stussa først litt over saftigheten i fargene ja. Men så hadde du "juksa lite". Flotte bilder ble det lell! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.