Chrisp Skrevet 11. mai 2014 Skrevet 11. mai 2014 ....hvis du skulle gått på en ukes tur i sommerhalvåret i myr og skogsterreng? Siter
sherpa Skrevet 11. mai 2014 Skrevet 11. mai 2014 Har flere, men det hadde nok blitt Fjellreven Keb. Har i tillegg alltid ei lett regnbukse i sekken i tilfelle skikkelig drittvær. 2 Siter
raggsokk Skrevet 13. mai 2014 Skrevet 13. mai 2014 Hadde helt klart gått for soft shell! God erfaring med bl.a. Mountain Equipment, Mammut og Lowe Alpine. 1 Siter
raggsokk Skrevet 13. mai 2014 Skrevet 13. mai 2014 Synes G-1000-tekstilet virker tungt og stivt å gå med? Har ikke prøvd det selv, så skal ikke uttale meg for krast, men det skal mye til for at jeg skifter fra soft shell til et annet materiale sommerstid. Siter
fjellrypa Skrevet 13. mai 2014 Skrevet 13. mai 2014 Raggsokk, når du sier softshell, mener du Schoellerstoff eller goretex? Jeg har ingen erfaring med softshell og er nysgjerrig. Blir de ikke klamme i sol og varme? Jeg brukte en Fjällrävenbukse til den ble utslitt, vet ikke om det var G-1000 (i hvert fall noe lignende), den var ikke stiv, men det skyldtes sikkert at den var så godt brukt at alt som het impregnering o.l. var borte. Tørket fort gjorde den også (i motsetning til Haglöfbuksen som ifølge reklamen skal ha hurtigtørkende stoff, som er det tregesttørkende jeg har vært borti). Men den Fjällrävenbuksen er gone, utslitt, og så lenge Fj. ikke kan lage ensfargede, mørkeblå turbukser har jeg ikke lyst på ny, jeg synes de tofargede er stygge Siter
REJOHN Skrevet 13. mai 2014 Skrevet 13. mai 2014 Chrisp skrev (På 11.5.2014 den 0.01): ....hvis du skulle gått på en ukes tur i sommerhalvåret i myr og skogsterreng? Det finnes ikke så mye skogsterreng på vestlandet, og derfor er det muligens ikke et "godt" råd for deg. For oss som holder til i den vestlige delen av Norge, er det stort sett Gore-tex som gjelder. Selv på sommeren, og selv om gore-tex buksene kan bli klamme. Det enten regner, har regnet eller kommer til å regne - samme dag. 3 Siter
+rune1974 Skrevet 13. mai 2014 Skrevet 13. mai 2014 Fjellraven keb er mit valg, mine er vasket med flydende impregnering og så et lag voks på G1000 delen. Det skal regne meget førend jeg føler mig våd og klam i dem. På ture på fjellet er der i tillæg en let regn buks med også. @REJOHN har læst dine blogger, og kigget på yr.no dog uden at kunne blive helt klar over hvor lidt/meget sol man kan forvente på en sommer og høst tur omkring blåfjellenden. Kan du evt give et bud, er klar over det kan svinge meget, har haft fra 14 dage med sol og lite vinde på Narvik fjellet, til det modsatte. 1 Siter
REJOHN Skrevet 13. mai 2014 Skrevet 13. mai 2014 rune1974 skrev (På 13.5.2014 den 10.20): Fjellraven keb er mit valg, mine er vasket med flydende impregnering og så et lag voks på G1000 delen. Det skal regne meget førend jeg føler mig våd og klam i dem. På ture på fjellet er der i tillæg en let regn buks med også. @REJOHN har læst dine blogger, og kigget på yr.no dog uden at kunne blive helt klar over hvor lidt/meget sol man kan forvente på en sommer og høst tur omkring blåfjellenden. Kan du evt give et bud, er klar over det kan svinge meget, har haft fra 14 dage med sol og lite vinde på Narvik fjellet, til det modsatte. Det er vanskelig å si. Vi har hatt enkelte somre med stort sett sol og fint vær, men også med regn hver dag. I løpet av en normaluke vil det komme regn minst et par dager. Vi kikker på YR.no, og melder de om stabilt høytrykk, benyttes anledningen til en lengre tur. Jeg tar alltid høyde for regn, gore-tex klær, og svart boss-sekk oppe i ryggsekken. Alt som ikke tåler fukt, i minst to lukkbare plastposer (telefon) Men så trenger vi ikke å tenke på vann, det er alltid vann i nærheten. 1 Siter
Lompa Skrevet 13. mai 2014 Pålogget Skrevet 13. mai 2014 Den største fordelen med G1000-tekstilet er at det tåler så vanvittig mye. Det er ikke syntetisk, så det blir ikke hull med litt sprut fra bålet. Det tåler mye når man braser gjennom skog og kratt. Jeg jobber mye ute (arkeolog), og har minst 4-5 mnd utendørs med hardt fysisk arbeid i den buksa jeg har i dag. http://www.fjellrevenshop.no/fjallraven-vidda-pro-bukse-long-p-1746-c-144.aspx Har aldri hatt noe plagg som har tålt så mye juling. Gir den noen lag med voks i baken og på lårene med jevne mellomrom.. Siter
borgern Skrevet 13. mai 2014 Skrevet 13. mai 2014 Har en Fjellreven bukse, likner på Vidda modellen. Er nr 2 jeg har av en slik bukse. Veldig behagelig å gå i, tåler masse slitasje. Første jeg hadde varte vel 7-8 år før glidelås i smekken gikk i filler. BUksa var da så klart slitt men ingen huller eller noe ødeleggende slitasje før glidelåsen. Er nå inne i år 2 med den nye buksa, lit møkkete men ellers synes det lite at den er brukt. Tror nok neste bukse også vil bli en slik. Testet impregnere den gamle med greenland wax. Den blir klart mer vannavstøtende da men samtidig mye stivere, og føltes også litt kjøligere. På den nye har jeg kun gjort det i et felt på knærne. Siter
afe Skrevet 13. mai 2014 Skrevet 13. mai 2014 Lompa skrev (På 13.5.2014 den 13.20): Den største fordelen med G1000-tekstilet er at det tåler så vanvittig mye. Det er ikke syntetisk, Vel, det er 65% polyester... Siter
Lompa Skrevet 13. mai 2014 Pålogget Skrevet 13. mai 2014 afe skrev (På 13.5.2014 den 16.11): Vel, det er 65% polyester... Oops, nå måtte jeg i skapet og sjekke. Hadde klart å innbillemeg selv at det var ren bomull. jaja. Men det jeg vet av erfaring, er at det tåler mye av gnister osv. Det er vel polysteren som gjør at det er så sterkt, da.. Siter
turopplevelser.blogg.no Skrevet 13. mai 2014 Skrevet 13. mai 2014 Mammut Base Jump er en sikker vinner på sommerturer. Utrolig behagelig bukse. Jeg går alltid i tynne softshell bukser på sommeren og har i tillegg en lett paclite bukse i sekken i tilfelle regn. 1 Siter
Fjelltrampen Skrevet 13. mai 2014 Skrevet 13. mai 2014 Anbefaler Fjellreven Keb - siste modell. Tørker fort, lett og behagelig å gå i. 2 Siter
Svandal Skrevet 14. mai 2014 Skrevet 14. mai 2014 Fjelltrampen skrev (På 13.5.2014 den 19.51): Anbefaler Fjellreven Keb - siste modell. Tørker fort, lett og behagelig å gå i. Er Keb vindtett bak, eller kun foran? Sitter og vurderer keb mot Vidda Pro 1 Siter
Daniel1987 Skrevet 20. mai 2014 Skrevet 20. mai 2014 Det gjør jeg også, har ei Vidda bukse av eldre type, men syns keb sin ser veldig fin ut, med tanke på lufting. 1 Siter
Kakachka Skrevet 20. mai 2014 Skrevet 20. mai 2014 Jeg har en Mountain Equipment Trojan bukse i windstopper som har blitt min absolutte favoritt på både korte og lange turer om det er i skoegn eller på fjellet. Buksa er utrolig lett, veldig behagelig (strech) slitesterk og vindtett. I tillegg har den god lufting og kan lett brettes opp. Den og en lett regnbukse og du kommer til å trives uansett vær. Jeg har også en Fjällreven bukse i G1000 materiale (ikke stretch dog) som har blitt parkert for godt da den føles for stiv og jeg syntes den er spesielt ubehagelig når det er varmt og beina blir svette/klamme. Det føles som den klamrer seg til knærne og er ekstra belastning når man bøyer beina. 1 Siter
Kontorstol Skrevet 20. mai 2014 Skrevet 20. mai 2014 Jeg hadde uten tvil gått for en Bergans Breheimen bukse. Jeg har hatt en i to år nå, og skal ha en ny når den er utslitt, men det er nok noen år til. 1 Siter
Daniel1987 Skrevet 20. mai 2014 Skrevet 20. mai 2014 Har selv breheimen, å selv med lufting blir den for klam på varme dager. 1 Siter
Kontorstol Skrevet 20. mai 2014 Skrevet 20. mai 2014 Hvilken har du? Den finnes i flere utgaver med forskjelligt for. Siter
petrol Skrevet 20. mai 2014 Skrevet 20. mai 2014 Kontorstol skrev (På 20.5.2014 den 20.34): Hvilken har du? Den finnes i flere utgaver med forskjelligt for. Hva slags for er det i den du har Kontorstol? Siter
Kontorstol Skrevet 20. mai 2014 Skrevet 20. mai 2014 Da har jeg sikkert ikke brukt den på varme nok dager. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.