pilster Skrevet 4. mai 2014 Skrevet 4. mai 2014 Hei Jeg lurte på om noen har tips ang fjellturer med Tufsingdalen som utgangspunkt ? Siter
fjellrypa Skrevet 14. mai 2014 Skrevet 14. mai 2014 Jeg søkte på Tufsingdalen på ut.no og fikk dette: http://ut.no/sted/346642#filter=all&page=0 Kanskje du finner noe fristende der? Ellers er det vel bare å se på et kart og velge seg ut en topp eller et vann eller hva du måtte foretrekke Siter
Gjest Skrevet 14. mai 2014 Skrevet 14. mai 2014 Vi har hytte der og det går fint å komme seg på de fleste topper i nærheten. Fra Buhøgdene, Falkefangerhøgda og Flenskampen er det flott utsikt over Femunden. Flere fine topper på andre siden av dalen også. OK fiskevann med ørret og røye også på begge sidene av dalen. Det går også en fin sti langs elva fra Sæter (motsatt siden av elva) og til bruen for veien til Jonasvollen. Ellers er det fint å padle på Tufsinga. Fra Landhandelen og nedover går det fint å padle i åpen kano i begge retningene og helt ut til Femunden (bortsett fra 2 korte stryk). Merk: det er ikke lov å sette opp telt i verneområdet i deltaen. En sykkeltur gjennom Grådalen med sitt spesielle landskap med eskere og reinsdyrslav er også fint. PS: Det virker som at linken fra Fjellrypa peker til feil område... Siter
pilster Skrevet 14. mai 2014 Forfatter Skrevet 14. mai 2014 Takk takk , jeg gleder meg stort og skal sjekke ut alternativer Siter
Lindap Skrevet 14. mai 2014 Skrevet 14. mai 2014 Det er også en merket sti fra Sæter sørover til Saubua og Kinnbua og videre til over fjellet til nabodalen. Kinnbua er åpen for rast og overnatting. Jeg går også ofte opp på Bakkekletten. Stiene opp er litt vrient å finne og begynner bak en gård, omtrend der hvor den vises på kartet. Du kan spørre noen som bor der. Slik fant jeg den. På oversiden av veien fra samfunnshuset, ved Midtdal, kan du gå mot en gammel gruve. Istedenfor å gå veien opp, kan du ta en sti som er merket som kultursti. Oppe deler den seg i to, mot gruva og mot Langtjønna der du kan finne teltplass og mange ørret i stekestørrelse. Nabobygda Narbuvollen har også stier mot sine topper. Hvis du har sykkel, kan du sykle fra Kvilangen, like vest for Tufsingdal, på en traktorvei baklangs til Narbuvoll. Derfra kan du sykle grusveien over fjellet til Øversjødalen. Den begynner vedNarbuvoll kirke. Siter
fjellrypa Skrevet 15. mai 2014 Skrevet 15. mai 2014 PS: Det virker som at linken fra Fjellrypa peker til feil område... Kanskje her, da ? http://ut.no/sted/182943#filter=all&page=0 Det kom flere treff på Tufsingdalen ("Dal i Os kommune i Hedmark fylke", "Dal i Røros i Sør-Trøndelag fylke"). Samma det, nå har du jo fått mange tips. Siter
Lindap Skrevet 15. mai 2014 Skrevet 15. mai 2014 Det finnes også en webside som heter fjellregionen, som handler litt om tur. Ellers har Tufsingdal både webside og facebookside. Siter
pilster Skrevet 15. mai 2014 Forfatter Skrevet 15. mai 2014 Tusen takk for all info Nå er det bare å velge og vrake .... Siter
Lindap Skrevet 3. juni 2014 Skrevet 3. juni 2014 Støtt gjerne opp under lokalbutikken som nettopp er reåpnet med nye eiere. Siter
pilster Skrevet 8. juni 2014 Forfatter Skrevet 8. juni 2014 Det er så bra at butikken har reåpnet , vi håpet faktisk på det 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.