Gå til innhold
  • Bli medlem

Hytte-til-hytte jakke


Ugla

Anbefalte innlegg

Jeg er som overskriften sier ute etter en vanntett vindjakke til bruk på hytte-til-hytte turer om sommeren/høsten.

Jeg har etterhvert blitt mer og mer opptatt av vekt på turer, og har gradvis jobbet meg nedover fra å gå med en 65-liters sekk ned til 40-liter, og har ett mål om å komme enda litt lavere fremover.

 

Nå skal jeg ha meg ei ny jakke, som den eneste jakka jeg skal ha med meg på tur. Håpet er at den skal ligge i sekken mesteparten av tiden, men den skal være behagelig å ha på over lengre tid om det blåser mye, med gode luftemuligheter (under armer), og den bør tåle ei regnskur (jeg har alltid med en engangs-poncho i sekken om det blir for ille...)

 

Men den bør samtidig være lett, og uten for mye lommer.

Jeg har kikket på disse tre i nettbutikker:

https://www.norrona.com/nb-NO/Products/4300-12/3440/bitihorn-gore-tex-active-jacket-m/

http://www.arcteryx.com/product.aspx?language=EN&gender=mens&category=Shell_Jackets&subcat=Waterproof_Shell&model=Beta-SL-Jacket

http://www.haglofs.com/nn-NO/produkter/klar/aktivitet/trekking/herre/l_i_m_iii_jacket_nn-no.aspx

 

Altså Norrøna Bitihorn, Arcteryx Beta SL, og Hagløfs LIM III

Bergans Helium er forsåvidt også ett alternativ, men Jeg syns generelt at Bergans sine jakker "passer" kroppen min dårlig, så jeg har i utgangspunktet valgt å ikke ta den med i betraktning.

 

Noen som har noen kommentarer/erfaringer med disse?

Jeg skal selvfølgelig prøve disse fysisk før jeg kjøper, men kunne vært greit å få høre andres erfaringer med disse jakkene, tåler de mye vann? Puster de bra? Er de velegnet til mitt bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bitihorn, har jakken i dri1-versjonen. Det positive er at det er en veldig lett og pakkbar jakke. Den kjennes kanskje litt mindre vindtett enn tyngre 3-lags skalljakker. Blir litt mindre "lun". Vanntettheten er bra, pusteevnen er OK, særlig med lufting i armene. 

Det negative er at dri1 er et lite slitesterkt materiale. Skal lite til for å få rifter. Bruk ikke denne jakken om du skal gå mye i kratt og tett skog!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rab Spark.

 

Efter att mina Norrøna Falketind-byxor havererade i påskar köper jag inget med av det fabrikatet. Arcteryx-jackan jag köpte härom året höll väl 3 dagar eller så innan innetyget tackade för sig (Gore Tex packlite, undvik detta material oavsett fabrikat).

Haglöfs har också en serie som heter Gram. Värt att kolla upp.

 

Se också på Marmoth som har en del bra produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcteryx sine FL jakker er verdt å studere. Gore Tex Active Shell lever stort sett opp til reklamen. Selv har jeg Alpha FL og er godt fornøyd. Bruker den til alt fra nå ca til september/oktober over tregrensa samt til løping i vestlandske øs/pøs dager. Paclite er jeg enig i at bør unngås!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.