Gå til innhold
  • Bli medlem

Rense drikkepose


raster

Anbefalte innlegg

Annonse

Snakker vi smuss og støv og sånt så finnes egne camelbak saker tiltenkt rengjøring. Ellers burde det gå greit å ta det som oppvask og bruke zalo.

Er det bakterier og slikt du tenker, så kan du fryse posen og slangen. Dreper det meste å la den ligge i en vanlig fryser over en natt eller to, men har du tilgang til noe enda kaldere så er det jo bare bra. Frysing får bakteriene til å gå i dvale, da da formerer de seg ihvertfall ikke, men de blir ikke drept av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi smuss og støv og sånt så finnes egne camelbak saker tiltenkt rengjøring. Ellers burde det gå greit å ta det som oppvask og bruke zalo.

Er det bakterier og slikt du tenker, så kan du fryse posen og slangen. Dreper det meste å la den ligge i en vanlig fryser over en natt eller to, men har du tilgang til noe enda kaldere så er det jo bare bra.

 

Jeg er IKKE bakterieekspert, og skal ikke prøve å fremstå som en - spesiellt ikke som vi touchar på matsikkerhet. Men: Far'n min var bakterie-ekspert. En del lømske hemuler, som mister tilgangen på mat, kapslar in seg og kan ligge i en form av dvalemodus under lang tid. Han 'gjenopplivet' bakterier fra munnen etter to år som hade kapslat in seg på en liten plastbit. Ergo: Er du helt sikker på at det meste blir drept av en kort tid i vanlig frystemp? Jeg er ikke.

 

Det om rengjøringsmiddlene var intressant. Jeg finner ibland noen av barnas vannflasker etter lang tid, og de kan ha en del alg/bakterievekst. Bruker diskbørste før å bli kvitt belegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er IKKE bakterieekspert, og skal ikke prøve å fremstå som en - spesiellt ikke som vi touchar på matsikkerhet. Men: Far'n min var bakterie-ekspert. En del lømske hemuler, som mister tilgangen på mat, kapslar in seg og kan ligge i en form av dvalemodus under lang tid. Han 'gjenopplivet' bakterier fra munnen etter to år som hade kapslat in seg på en liten plastbit. Ergo: Er du helt sikker på at det meste blir drept av en kort tid i vanlig frystemp? Jeg er ikke.

 

Det om rengjøringsmiddlene var intressant. Jeg finner ibland noen av barnas vannflasker etter lang tid, og de kan ha en del alg/bakterievekst. Bruker diskbørste før å bli kvitt belegget.

 

Hadde fått det for meg at det meste av bakterier ble drept om i en kald nok fryser, selvfølgelig ikke alle siden noen er mer hardbarka enn andre, men mange nok til at det blir bare et fåtall igjen som immunforsvaret lett kunne hanskes med.

Men etter litt googling så viser det seg at frysing dreper dem ikke, de bare får pauseknappen sin påtrykket, så der må jeg gi deg rett og stryke det jeg sa i innlegget mitt over :thumbsup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig vaskepulver for oppvaskemaskin virker også bra på de fleste ting som skal brukes til mat eller drikke, og hvis du kjenner en melkebonde så kan du sikkert få en liten dose av det pulveret som han bruker i melketanken. Da skulle du være rimelig trygg for at det ikke sitter igjen noen skumle bakterier som kan komme til å sette ekstra fart på fordøyelsen.

Du kan selvfølgelig bruke litt klorin, men da må du skylle veldig godt etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.