raster Skrevet 23. april 2014 Del Skrevet 23. april 2014 Noen som vet en bra måte å rense en drikkepose/slange/munnstykke(type camelback) på som får vekk alle ulumskheter? Min har ikke vært i bruk på et par år, og trenger nok rens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haage Skrevet 23. april 2014 Del Skrevet 23. april 2014 Snakker vi smuss og støv og sånt så finnes egne camelbak saker tiltenkt rengjøring. Ellers burde det gå greit å ta det som oppvask og bruke zalo. Er det bakterier og slikt du tenker, så kan du fryse posen og slangen. Dreper det meste å la den ligge i en vanlig fryser over en natt eller to, men har du tilgang til noe enda kaldere så er det jo bare bra. Frysing får bakteriene til å gå i dvale, da da formerer de seg ihvertfall ikke, men de blir ikke drept av det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skaaningen Skrevet 23. april 2014 Del Skrevet 23. april 2014 Snakker vi smuss og støv og sånt så finnes egne camelbak saker tiltenkt rengjøring. Ellers burde det gå greit å ta det som oppvask og bruke zalo. Er det bakterier og slikt du tenker, så kan du fryse posen og slangen. Dreper det meste å la den ligge i en vanlig fryser over en natt eller to, men har du tilgang til noe enda kaldere så er det jo bare bra. Jeg er IKKE bakterieekspert, og skal ikke prøve å fremstå som en - spesiellt ikke som vi touchar på matsikkerhet. Men: Far'n min var bakterie-ekspert. En del lømske hemuler, som mister tilgangen på mat, kapslar in seg og kan ligge i en form av dvalemodus under lang tid. Han 'gjenopplivet' bakterier fra munnen etter to år som hade kapslat in seg på en liten plastbit. Ergo: Er du helt sikker på at det meste blir drept av en kort tid i vanlig frystemp? Jeg er ikke. Det om rengjøringsmiddlene var intressant. Jeg finner ibland noen av barnas vannflasker etter lang tid, og de kan ha en del alg/bakterievekst. Bruker diskbørste før å bli kvitt belegget. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haage Skrevet 23. april 2014 Del Skrevet 23. april 2014 Jeg er IKKE bakterieekspert, og skal ikke prøve å fremstå som en - spesiellt ikke som vi touchar på matsikkerhet. Men: Far'n min var bakterie-ekspert. En del lømske hemuler, som mister tilgangen på mat, kapslar in seg og kan ligge i en form av dvalemodus under lang tid. Han 'gjenopplivet' bakterier fra munnen etter to år som hade kapslat in seg på en liten plastbit. Ergo: Er du helt sikker på at det meste blir drept av en kort tid i vanlig frystemp? Jeg er ikke. Det om rengjøringsmiddlene var intressant. Jeg finner ibland noen av barnas vannflasker etter lang tid, og de kan ha en del alg/bakterievekst. Bruker diskbørste før å bli kvitt belegget. Hadde fått det for meg at det meste av bakterier ble drept om i en kald nok fryser, selvfølgelig ikke alle siden noen er mer hardbarka enn andre, men mange nok til at det blir bare et fåtall igjen som immunforsvaret lett kunne hanskes med. Men etter litt googling så viser det seg at frysing dreper dem ikke, de bare får pauseknappen sin påtrykket, så der må jeg gi deg rett og stryke det jeg sa i innlegget mitt over 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JÅbikja/løssnø Skrevet 23. april 2014 Del Skrevet 23. april 2014 http://www.apotek1.no/produkter/micropur-forte-mf-1t-100stk-903987p disse kan brukes la det virke en stund kan også brukes i vann på tur om du er usikker på vor rent det er Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddbjørn Skrevet 23. april 2014 Del Skrevet 23. april 2014 Litt klorin eller klortabletter burde vel gjøre susen. Bare skylle godt etterpå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rolf_E Skrevet 23. april 2014 Del Skrevet 23. april 2014 Enig med Oddbjørn. Klor gjør susen og renser min camelback ved behov med klor og den har var i tjeneste i over 10 år nå uten å ta skade av det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eirik78 Skrevet 24. april 2014 Del Skrevet 24. april 2014 For å ta lukt og smak så funker en god dose med bakepulver, lunka vann og risting. Camelbaks egne rensetabletter inneholder såvidt jeg har forstått heller ikke stort annet enn bakepulver. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REs Skrevet 24. april 2014 Del Skrevet 24. april 2014 Vanlig vaskepulver for oppvaskemaskin virker også bra på de fleste ting som skal brukes til mat eller drikke, og hvis du kjenner en melkebonde så kan du sikkert få en liten dose av det pulveret som han bruker i melketanken. Da skulle du være rimelig trygg for at det ikke sitter igjen noen skumle bakterier som kan komme til å sette ekstra fart på fordøyelsen. Du kan selvfølgelig bruke litt klorin, men da må du skylle veldig godt etterpå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
afe Skrevet 24. april 2014 Del Skrevet 24. april 2014 Dei mjølkebøndene eg kjenner brukar ikkje pulver, men det er ein annan sak. Skylle godt etterpå må ein uansett Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.