Ferskinger i skog og mark Skrevet 21. april 2014 Skrevet 21. april 2014 Etter hjemmepåske med bleieskift og gulping for første gang så gikk turen til hytta ved Randsfjorden, nærmere bestemt Gjærvika, på lørdag etter en tur til "fredelige" Ikea Furuseth. Lureste påfunnet noen gang, men heldig som jeg er fikk jeg og lille Oline sitte igjen i bilen mens Monica var på en rekordrask runde inne, flink er hun På hytta hadde vi på forhånd ordna barnevakt slik at vi kunne stikke opp i skogene og toppene som raget over Randsfjorden på søndag. Været var upåklagelig, med varme man egentlig kan forvente i slutten av Mai. Så her måtte vi bare komme oss ut i skauen Turen gikk på skogsvei med snø i skyggevendte partier, og der gikk jo jeg tvers igjennom med mine 110 kilo pluss sekk på ryggen Så om det ikke var slitsomt nok å gå i bratte bakker blei det ihvertfall slitsomt nå. Men jeg unngikk hjerteinnfarkt denne gangen også, så da skal jeg ikke klage I bakgrunnen er det fremdeles islagt på Gjærsjøen. Utsikten blei bedre og bedre jo høyere vi kom, nå var det også slutt på vei så endelig blei det litt vandring i skogsterreng. Ved en saltstein for vilt kom vi over tre spor etter hverandre, men det var det, vi prøvde og se etter hvor de gikk eller hvor de kom ifra men ingenting, som forduftet. Noen som har greie på spor? Hund, rev eller hva kan det være??? Det var ikke det eneste som fanget oppmerksomheten vår, og ferskinger som vi er klarer ikke vi og se forskjell på div. fugler så hva er det her. Ørn er det vel ikke, men kanskje spurvehauk.....eller er jeg helt på jordet? Håper noen kan fortelle oss hva slags fugl det er, morro var det og se den ihvertfall. Og skikkelig majestetisk der den fløy Ny opplevelse nok en gang, naturen er helt rååå!!! Vi fant en fantastisk plass med utsikt over Randsfjorden og la oss ned og nøt utsikten. Vi kokte vann til kakao fra pissgult bekkvann, men kakaoen blei god den og magen slo seg ikke vrang så det gikk nok bra Så vi koste oss og lagde mat, pølser stekt på primusen. I den grad det kan kalles mat, men for en dagstur og bare kos så var det helt greit det Lå og slappet av, koste oss i vårsola før vi tok fatt på turen nedover igjen og tilbake til bleieskift og gulping Og selvfølgelig all den kosen med å ha en baby i hus Også runder vi av med et skikkelig klisje kjærestebilde Men herregud så koselig det er å være på tur med deg Monica, håper du blir med på noen av sommerens turer Love you baby 2 Siter
Ferskinger i skog og mark Skrevet 25. april 2014 Forfatter Skrevet 25. april 2014 Ingen som vet hva slags fugl og spor det er?? Musvåk er det en som har foreslått, og det ligner jo Siter
7homas Skrevet 25. april 2014 Skrevet 25. april 2014 Ingen som vet hva slags fugl og spor det er?? Musvåk er det en som har foreslått, og det ligner jo Det kommer litt an på flere faktorer. Var den så mørk som bildene indikerer ? Ingen tegninger under vingene ? Størrelse ? Laget den noen lyd ? http://www.fjordnorge.dk/norsk/rovfugler_no.htm http://no.wikipedia.org/wiki/Haukefamilien http://www.bfrnorge.no/rovdyr.html Jeg er langt fra noen fugleekspert, men det jeg tenkte da jeg så det første bildet var 'det er en ravn'. (linket fra http://evm.blogg.no/1261240769_noen_tror_at_en_ravn_.html) Men vær forsiktig når du fotograferer rovdyr 1 Siter
Espensa42 Skrevet 25. april 2014 Skrevet 25. april 2014 @7homas, jeg tror du traff blink med bilde nr. 2 der, var det ren flaks? Tror nemlig det er ei kongeørn. Hvite tegninger under vingene passer ikke med så mange andre av rovfuglene våre. Og iallfall ikke med ravn. Dessuten, se på størrelse vinger kontra hode. For ikke å snakke om formen på vingene - som er "bak fram" i forhold til en ravn. 2 Siter
7homas Skrevet 25. april 2014 Skrevet 25. april 2014 @Espensa42 jeg tar gladelig feil og om det er kongeørn er jo det dødsfett. Trodde ikke vi hadde så mange av dem igjen her nede på østlandet. 1 Siter
Espensa42 Skrevet 25. april 2014 Skrevet 25. april 2014 @Espensa42 jeg tar gladelig feil og om det er kongeørn er jo det dødsfett. Trodde ikke vi hadde så mange av dem igjen her nede på østlandet. Det har vi nok ikke heller - ca 2000-2800 individer på landsbasis. Men de hekker i alle fylker unntatt oslo, akershus, vestfold og østfold, så det er vel ikke helt umulig? (basert på data fra 2008, som var siste store telling av kongeørn. Overvåking ble igangsatt igjen i 2014) Sliter dessuten med å se hva det ellers kan være? 1 Siter
7homas Skrevet 25. april 2014 Skrevet 25. april 2014 @Espensa42 nei jeg tror deg jeg, synes det er veldig moro på vegne av trådstarter 1 Siter
Ferskinger i skog og mark Skrevet 26. april 2014 Forfatter Skrevet 26. april 2014 Oj, er det Kongeørn er det jo helt rått Kjenner at jeg vil ta turen med en gang tilbake. Det kan jo stemme siden det er observert ørn på vestsida av randsfjorden (vi er på østsiden her) et var en majestetisk fugl som fløy nysgjerrig langt over meg @7homas, da var det jaggu flaks den ikke tok meg med 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.