Gå til innhold
  • Bli medlem

Dyreliv i Storbrittania (landsbygd og villmark tømmes for dyr).


Torodd

Anbefalte innlegg

Her i denne regndruknede øya i vest har vi en utmerket kringkaster ved navn BBC. Bedre finnes det ikke i denne verdenen. De virkelig tar pulsen på oss briter (innvandrede og innfødte).

For noen dager siden, hadde de et bra radio program om endringene i dyrelivet her borte over de siste femti årene. Det er noen ganske oppsiktsvekkende forandringer. Kort og godt opplever landsbygd og villmark en IQ flukt. De smarteste dyrene i arten flytter til byene og de dummeste blir igjen ute på jordene, i fjellet og i skogen. Jeg snakker ikke om mennesker. Der er det motsatte tilfelle. Nei, jeg snakker om rev, grevling og diverse fuglearter.

Reven er et meget interressant tilfelle av smarte briter. De store britiske byene er verter for et meget stort antall rever. Jepp, rødrever som i Norge. Jeg bor i en stor skotsk by og sist tirsdag morgen så jeg en velvoksen rev i spenstig, selvsikker gange gjennom byens store togstasjon. Den passerte tre meter fra meg og jeg så nok til å konstatere at det er ingen grunn til å synes synd på den reven. Han/hun var stor rundt magen. Jeg ble ikke akkurat overrasket over å høre at det finnes over 10 000 rever i London by. Altså i city centre og tilliggende områder.

Hver eneste by med innbyggere over 1 million, har anslagsvis noen tusen rever hver som innbyggere. Landsbygda derimot, lider av en flukt av rev. Zoologer mener at reven nå, kollektivt, har funnet ut at landsbygda er for strevsom og at byene og landsbyene er stedet for rever å være. Kun dumme rever blir igjen ute i naturen. Og de har et mye hardere liv enn by-revene. Selv etter at revejakta ble forbudt.

Men en svale (rev) gjør ikke en sommer. Når vi er inne på fuglene, er det nå flere arter som faktisk lever i skogene om natta sammen (for beskyttelse) og pendler til byene om dagen for å jakta mat. Spesielt i London. Trost og stær er spesielle dagpendlere. Måkene også pendler.

Her jeg bor har måkene funnet ut at det er mye bedre å ta ferga til byen om morgenen enn å flakse over denne 30 minutters fjordkryssingen. Det er det de gjør når de krysser over fra landsbyen Dunoon til småbyen Gourock hver morgen. Fergene til rederiet CalMac har god måkestandard og til og med oppvarmede ståplasser under tak hvis det regner for mye. Så måkene våkner opp om morgenen i sine soveplasser i Dunoon, flyr ned til ferga, finner seg en ståplass, tar ferga over til Gourock, spiser seg mett på mat fra menneskenes bord og tar ferga tilbake til Dunoon om kvelden igjen. Et ikke helt dårlig liv, det der........

Dette er bare eksempler på at dyrene ikke lenger er så ville og bare bor ute i villmarka. Det siste fra det området jeg bor i, er at to familier med otere nå har tatt over det skipsverftet som engang bygde store tankskip helt opptil 1970 tallet. Skipsverftet ligger 5 km fra Glasgow sentrum. Oterene er under beskyttelse fra myndighetene (dvs området er sperret av for mennesker). Men ellers har oterene det meget bra med stor tilgang til mat og beskyttede boligplasser, skrev lokalavisa for noen uker siden.

Er det også slik i Norge at landsbygd og villmark opplever en IQ flukt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskebjørn i USA gjør eksakt det samme som rødreven i England. Et resultat av vår sløsing og overflod dette.

Ihverfall bra at noe avfall kan komme til nytte på denne måten, men det forrykker jo artenes vanlige adferds- og livsmønster.

Men i dette tilfellet er det dyras eget valg, ikke en påtvunget prosess, så for en gangs skyld - aldri så galt at det ikke er godt for noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.