Gå til innhold
  • Bli medlem

Området mellom Gausdal og Valdres


Yngve

Anbefalte innlegg

Har fått med meg at det har vært en konkurranse om navnet på fjellområdet mellom om Valdres og Gausdal.og såvidt jeg vet så ble det Huldreheimen!!!

Hva slags navn er det da!,huldre finns da for søren over hele landet,og ikke har jeg forstått det slik

at det er observert spesielt mye huldre innpå der.

Synes liksom ikke navnet sier noe som helst om området jeg,det er jo ett stort og vidstrakt område,seterkveer,store myrer og flyer,knallområdet spør dere meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir vel innarbeidet det også. Breheimen: Det finnes breer i mange deler av landet. Skrymtheimen. Det finnes vel ikke skrymt noen steder? Skarvheimen. Det finnes skarv andres steder enn der. Reinheimen? Det er da Reinsdyr andre steder? Jeg skjønner bare ikke behovet for et "heim" navn på "alle" fjellområder, selv om det jo blir enklere. Det går da greit å omtale fjellene litt mer nøyaktig. Huldreheimen blir nok innarbeidet dersom de fleste aktørene enes om det (dvs. mer enn bare DNT).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skarvheimen. Det finnes skarv andres steder enn der. Reinheimen?

Med hensyn til skarvheimen synes jeg det et godt navn som kommer av de mange skarvene i området (Hallingskarvet, Reineskarvet mm.) Før ble det gjerne kalt for området Finse-Filefjell som var ganske tungvindt og "upersonlig". Skarvheimen er nå godt innarbeidet og det synes jeg er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir det uansett åndenød,synes Huldreheimen virker konstruert,turistjippete,og på ingen dekkende for området Morten.

Andre forslag var Vinsterfjella,Opplandsvidda,Flyheimen(hadde litt sansen for den),navn som faktisk sier meg noe.

Gausdal vestfjell/jotunheimensforgård funket igrunn bra det ja,omtrent 1000x bedre .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at dersom området først skal ha et turistnavn, så var Huldreheimen et spesielt dårlig valg. Og skal jeg først være gretten, vil jeg samtidig uttrykke min lettere irritasjon over alle andre "konkurranser" og kåringer som mediene for tiden arrangerer. De gjør det vel bare for å fylle spalteplass og sendeflate på en billig og enkel måte. Men det som ergrer mer, er at folk faktisk gir dette tullet legitimitet ved å referere aktivt til disse kåringene.

Så dersom noen skriver "Huldreheimen" eller "Stetind - Norges nasjonalfjell" i andre tråder enn denne, håper jeg moderatorene kommer på banen.

Men jeg må innrømme at jeg noen ganger har savnet et navn på dette fjellområdet. Og særlig turistæringen tilknyttet området, som f.eks. DNT, vil vel være tjent med et gjenkjennelig merkevarenavn på "produktet" sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg må innrømme at jeg noen ganger har savnet et navn på dette fjellområdet. Og særlig turistæringen tilknyttet området, som f.eks. DNT, vil vel være tjent med et gjenkjennelig merkevarenavn på "produktet" sitt.

Som Tom sier hadde området et navn fra før: Gausdal Vestfjell. Skjønner ikke helt hva som var så gærnt med denne. Den var innarbeidet og treffende. Skal alle områder i Norge omdøpes nå :roll:? Huldreheimen er til å grøsse. Men på den andre siden var ikke jeg med å stemme, så jeg kan vel heller ikke klage...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hensyn til skarvheimen synes jeg det et godt navn som kommer av de mange skarvene i området (Hallingskarvet, Reineskarvet mm.) Før ble det gjerne kalt for området Finse-Filefjell som var ganske tungvindt og "upersonlig". Skarvheimen er nå godt innarbeidet og det synes jeg er bra.

Nå kan jo også dette navnet misforstås da, idet skarv mange steder også er betegnelsen på fjellrype. Og den igjen finnes ihvertfall mange steder... :roll:

Ellers så synes jeg navnet Huldeheimen som ord klinger fint, og selv om noen her sier at hulder ikke finnes (og at navnet derfor er intetsigende) så finnes vel ikke jotner heller? Og skal vi da ikke lenger godta Jotunheimen av den grunn?! Tror det blir som Morten sier - det blir vel innarbeidet over tid. Men jeg er i utgangspunktet enig i at Gausdal Vestfjell er vel så bra. Det plasserer jo landskapet i geografien. Huldreheimen eller Huttiheita blir jo ellers et fett. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Og skal jeg først være gretten, vil jeg samtidig uttrykke min lettere irritasjon over alle andre "konkurranser" og kåringer som mediene for tiden arrangerer.

Så dersom noen skriver "Huldreheimen" eller "Stetind - Norges nasjonalfjell" i andre tråder enn denne, håper jeg moderatorene kommer på banen.

Skjønner egentlig ikke hvorfor man skal ha et nasjonalfjell - ikke bare fordi jeg er totalt uenig i kåringen, men også fordi de fleste flotte fjell er like nasjonale som feks Stetind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skjønner egentlig ikke hvorfor man skal ha et nasjonalfjell - ikke bare fordi jeg er totalt uenig i kåringen, men også fordi de fleste flotte fjell er like nasjonale som feks Stetind.

Er jo Dovre som er nasjonalfjellet... Slik er det, og slik vil det alltid være, uansett hva DNT eller andre finner på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ref. GD (lokalavisen i Gudbrandsdal/Lillehammer) så er IKKE Huldreheimen noen erstatter for Gausdal Vestfjell. Det som ble feil, for mange, var at Gausdal Vestfjell også ble brukt som navn for fjellområdene lenger nord. Huldreheimen er derfor tenkt som ett paraplynavn som skal dekke samtlige fjellområder, samtidig som stedsegne navn fortsatt skal brukes. Hva som blir det fremtidige offisielle navn, bestemmes ikke gjennom konkurranse, men bruk. Og det kan vi jo påvirke.

Sjøl så heller jeg mot fortsatt bruk av Gausdal Vestfjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Gudbrandsdalen, ihvertfall i nordlige strøk, har også vassgrauten i tillegg til rømmevarianten, vært en tradisjonsrik rett i gamle dager. Så forslaget til Panda, "Grautheimen", er ikke så ueffent :)

Vassgraut tilberedes forøvrig av sammalt byggmel, vann og litt salt, hvis nioen skulle ha lyst til å smake :) Den kan fortæres varm som kald, med melk på og smørøye i eller med sukker og kanel eller uten noe tilbehør i det hele tatt. Allsidig rett spør du meg, til morgen, dugurd, middag og/eller kveld :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder jotnene er de forsåvidt jeg forstår det,relatert til Jotunheimen pr.def,finns vel ingen jotner annensteds!

Huldra derimot har jo ingen geografisk stedegenhet,annet at hun finns både her og der i landet,og

jeg har aldri forstått det slik at huldretettheten iområdet er større enn i andre områder.ergo synes navnet mer kreativt fundert.

Dog må jeg innrømme at det tydeligvis klinger bra i barneører,iallefall mine barns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.