Gå til innhold
  • Bli medlem

Fagerliheia 911 moh (25.09.2005)


Langbein Rise

Anbefalte innlegg

Pappa og jeg gikk en tur til den høyeste toppen i Drangedal. Turen starter helt øverst i Tørdal forbi brudesteinen og like ved Passet. Utgangspunktet ligger på ca 380 moh. Stien opp er merket med varder og blå malingflekker. Det er lettgått oppover lange bratte svåer. I finvær er dette en vanvittig flott tur, mens med litt duskregn blir det guffet og glatt. Vi fikk noen små regnskurer, mens det lå tåke på toppene over ca 800 moh rundt oss. Det er fin utsikt til nordenden av Nisservann og Hægefjell hele veien oppover. Etterhvert får man oversikt over Gautefallheia. Toppen er markert med en stor varde. Hele turen og varden er i Kvitseid kommune. Høyeste punktet i Drangedal ligger under 100 m fra fra varden og er omtrent like høyt. På toppen fikk vi trollstemning og sola skinte såvidt gjennom tåka. Det gikk greit ned igjen og regnet hadde stoppet helt opp, men tåka hadde trukket enda litt lavere.

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint terreng, dette svapregede Agder-landskapet.

Nydelig i slike milde tåketurer, så godt å puste, og det lukter så godt!

Stilt er det som regel også, lite folk å sjå senhøstes som regel.

Bare lyden av en fjern ravn, og en granmeis som ryter inni barhenget et sted.

Og stopper man opp litt, kan man kanskje høre døkke hakkelyder gjennom vindsøget,

der flaggspetten hakker ensom på sin våte kongle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin turbeskrivelse. Har tenkt meg opp hit når bare armen min blir bra igjen. Drangedal er en kommune jeg ikke har vært til topps i. Det er mye knortete terreng i området, og på det jeg har av kart er ikke avmerket noen sti. Det er lett å rote seg ut i områder med kronglebjørk og småstup på kryss og tvers om man ikke har noen sti å følge. Nå vet jeg hvor det er best å starte turen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint terreng, dette svapregede Agder-landskapet.

Her må det en grenseoppgang til: Dette er typisk terreng i sørvestre deler av Telemark.

Gautefallheia er en perle som bør oppleves. Anderledes terreng enn hva toppentusiaster er vandt med. Her en en ny sti: http://www.turistforeningen.no/aot/article.php?ar_id=5091&action=egenskaper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.