atari Skrevet 11. april 2014 Skrevet 11. april 2014 (endret) Ved NEDRE ROMERIKE TINGRETT er det åpnet konkurs i boet til: Navn/foretaksnavn: IBIFMA AS Adresse: (Fjernet av admin - personopplysninger) Organisasjonsnummer: 992 500 476 Tidligere navn: AMFIBI OUTDOOR AS Tidligere adresser: Kirkegata 6, 2000 LILLESTRØM Bransje/stilling: Postordre-/Internetthandel med tekstiler, utstyrsvarer, klær, skotøy, reiseeffekter og lærvarer Konkurs åpnet: 09.04.2014 Åpnet etter: Oppbud Saksnr: 14-062085KON-NERO Krav i boet meldes bostyrer, Adv. Viggo Scherger, Postboks 394 Sentrum, 0103 OSLO, e-post [email protected];[email protected] innen 13.05.2014. Fristdagen er 08.04.2014. Første skiftesamling blir holdt 26.05.2014 kl. 09:15 i Nedre Romerike tingrett, møterom 106, 1.etasje, Jonas Lies gate 20, Lillestrøm. Alle henvendelser om konkursen rettes til bostyrer Adv. Viggo Scherger. Konkursregisteret 09.04.2014 Endret 30. mai 2014 av Kjell Iver Etter innspill - tar bort personopplysninger 2
Jonas83 Skrevet 11. april 2014 Skrevet 11. april 2014 Kanskje ikke så veldig overraskende slik som den butikken har vært den siste tiden..
Abnorm Skrevet 11. april 2014 Skrevet 11. april 2014 Hva skjer med all stæsje de har igjen på lager? 1
+Henrik Skrevet 11. april 2014 Skrevet 11. april 2014 Konkursboet tar beslag i alt som tilhører skyldner ved konkursåpningen og som kan omgjøres til penger jf. dekningsloven § 2-2. Deretter får eventuelle kreditorer sitt først dersom de har pant i noen formuesgoder som tilhørte skyldneren, deretter blir det dividende til de som ikke har sikkerhet for kravene sine.
Gjest Frode_H Skrevet 11. april 2014 Skrevet 11. april 2014 Men fremdeles så er vist ikke salget på nettbutikken stoppet. Ingenting på nettsiden som gir noe pekepinn på at driften er lagt ned.
Hege P. Skrevet 11. april 2014 Skrevet 11. april 2014 Joda. Dersom du klikker på en av varene finner du følgende melding i rødt: Amfibi gjennomgår noen interne endringer og kjøpsmulighet vil være deaktivert inntil videre. Vår butikk på Lillestrøm er også stengt. Send oss gjerne e-post: [email protected]
Gjest Frode_H Skrevet 11. april 2014 Skrevet 11. april 2014 Okei. Sjekket ikke så langt som innpå en vare jeg.
+Fjellfilmeren Skrevet 11. april 2014 Skrevet 11. april 2014 Si fra i Røverkjøpstråden om noen vet hvor konkurslageret ender opp hen! Har tidligere kjøpt Åsnes Amundsen til 750,- på slike salg, og Arcteryx Proshellplagg til 1000,- Da lønner det seg å kjøre laaangt for å shoppe...
Eirik78 Skrevet 11. april 2014 Skrevet 11. april 2014 Det er kanskje ikke så mye igjen av varelageret å selge? For mer enn tre uker siden så stengte de muligheten til å kjøpe via nettsiden. Samtidig annonserte de flere steder med salg i den fysiske butikken. Lagertømming ble det kalt, for å "få ut fjorårets modeller". Sier ikke at det er sånn, men fysisk salg er lettere å holde unna registrering. Strømbrudd som rammer både kasse og bankterminal er vanlig ved slike stunt. Med tanke på hvor elendig den sjappa har vært drevet så tenker jeg nå mitt... 1
REs Skrevet 12. april 2014 Skrevet 12. april 2014 Konkursboet tar beslag i alt som tilhører skyldner ved konkursåpningen og som kan omgjøres til penger jf. dekningsloven § 2-2. Deretter får eventuelle kreditorer sitt først dersom de har pant i noen formuesgoder som tilhørte skyldneren, deretter blir det dividende til de som ikke har sikkerhet for kravene sine. I slike tilfeller så skylder ofte bedriften både skatt, moms og arbeidsgiveravgift. De varer og annet av verdi som er igjen blir solgt på auksjon. Varelageret kan i noen tilfeller bli solgt under ett. Når så boet skal gjøres opp så kommer staten inn og tar det de skal ha, så kommer banken hvis den har et krav og hvis det da er noe igjen så deles det ut til kreditorer med prioriterte krav. Dvs. de med pant i boet. De som alltid taper penger på slike konkurser er som regel småbedrifter og egne næringsdrivende, enmannsforetak etc. f.eks. håndverkere, regnskapskontorer etc. som har jobbet for bedriften. De har som oftest uprioriterte krav, og så er det kunder som har betalt for varer de ikke har fått. De kommer alltid sist. Hovedregelen er at "Der intet er har selv keiseren tapt sin rett." Selv tapte jeg en gang over hundre tusen kroner på en slik konkurs. Arbeid som var utført men ikke betalt for. Surt når man driver for seg selv og prøver å tjene litt penger til mat og klær.
Kjell Iver Skrevet 12. april 2014 Skrevet 12. april 2014 Jeg syns det er veldig rart at Amfibi klarte å holde seg "flytende" så lenge - men de er jo amfibi Det er f.eks. snart 4 år siden følgende tråd ble startet i forumet http://www.fjellforum.no/topic/19847-nettbutikken-amfibino/ og siden den gangen har det vært mange flere tråder og innlegg med klager på butikken. Noe må de ha gjort rett siden de har klart å holde bedriften i gang så lenge som de har gjort, men denne konkursen overrasker vel ikke så mange. Det som vel heller har overrasket er at så mange har handlet der med den historikken de har hatt... 1
Gjest Frode_H Skrevet 12. april 2014 Skrevet 12. april 2014 De har nok hadd gjeller. For flytende vet jeg ikke om de har vært De har nok overlevd på grunn av besøkende på den fysiske butikken. Den har jo fått en del skryt. Men netthandel biten var nok nedprioritert. Litt dumt med tanke på at nettopp denne har den største kjøper gruppen
Tor Einar Skrevet 12. april 2014 Skrevet 12. april 2014 Amfibi har nok hatt nytte av at folk på eiersiden er svært aktive i, og også har styreverv i DNT. De var aktive friluftsfolk og det var svært hyggelig å handle i butikken på Lillestrøm. Miljøet var ungt og entusiastisk, men jeg fikk et sterkt inntrykk av at de hadde lite erfaring med logistikk og systemer.
Gjest Frode_H Skrevet 12. april 2014 Skrevet 12. april 2014 For å si det enkelt. Drifte en butikk og jobbe i butikk krever 2 forskjellige kunnskaper
Hege P. Skrevet 12. mai 2014 Skrevet 12. mai 2014 Trojaner hos Amfibi.no? Jeg kikket innom der i dag for å se om det var noe nytt. Rakk å se at meldingen om stengt butikk i rød skrift var borte, før antivirusprogrammet mitt reagerte og all lasting av side stoppet. Det viste seg å være en trojaner. AVG fant og slettet.
Eirik78 Skrevet 12. mai 2014 Skrevet 12. mai 2014 Om man skal rangere troverdighet og Amfibi og AVG er i samme kategori så kommer de vel ut ganske likt. Ville ikke stolt på noen av de Jeg oppfatter at Amfibi på Lillestrøm igjen er i drift. Den klassiske skifte navn på firmaet før konkurs ble gjort en ukes tid før konkursen i april. Da slipper man å lese i avisa at et kjent firmanavn er begjært konkurs. Tidsforløp: 19. mars varsles det tvangsoppløsning http://w2.brreg.no/kunngjoring/hent_en.jsp?kid=20140000074536&sokeverdi=992500476 Amfibi Outdoor AS flytter så forretningsadresse 28. mars http://w2.brreg.no/kunngjoring/hent_en.jsp?kid=20140000086487&sokeverdi=992500476 og bytter så navn til Ibifma AS (amfibi baklengs) tre dager etterpå http://w2.brreg.no/kunngjoring/hent_en.jsp?kid=20140000088385&sokeverdi=992500476 Så går det en drøy uke så er selskapet Ibifma AS, tidligere Amfibi Outdoor begjært konkurs http://w2.brreg.no/kunngjoring/hent_en.jsp?kid=20140000102469&sokeverdi=992500476 Samtidig så blir Velit Outdoor AS stiftet 17. mars, og registrert 26. mars. Det oppgis på amfibi.no at det er dette selskapet som nå driver sjappa. Det stemmer overens med oppgitt forretningsadresse i Brønnøysundregistrene http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=913402502 Domenet er eid av et annet selskap, Spell AS http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=980958752 Samme selskap er også hovedaksjonær i det nyopprettede selskapet Velit Outdoor AS. På nettsiden gis det inntrykk av at Velit har eid sjappa i all tid. Det opplyses også om at den fysiske butikken er stengt til ca 19. mai. Første skiftesamling blir holdt i tingretten uka etter, 26. Daglig leder i Velit som nå drifter Amfibi, står oppført som aksjonær i Ibifma AS (altså Amfibi som byttet navn før konkursen), sammen med daglig leder i Ibifma.. Daglig leder i det konkursrammede firmaet engang kjent som Amfibi Outdoor AS, Daniel Lund-Larsen eier en fjerdedel av aksjene i Velit som nå altså står bak Amfibi. Salig suppe, spørs vel om folk er noe bedre garantert å få varene de kjøper fra hvem-det-nå-enn-er i fremtiden heller. 4
Gjest Frode_H Skrevet 12. mai 2014 Skrevet 12. mai 2014 hehe klassiker. Beste er nok å styre langt unna disse folka. 2
Daniel LL Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 Her virker det som at Amfibi som nettbutikk og butikk er konkurs og ute av drift. Dette stemmer ikke - driften er flyttet over i et selskap som bl.a. har samme eier som importøren av bl.a. MagLite, Sea to Summit, Nalgene mm. Dette selskapet kan ikke lide under av tidligere drift av Amfibi, som har vokst ekstremt med for lite kapital til å møte veksten, men som nevnt med høy kompetanse på friluft og fjellsport, men for lite på logistikksiden. Dette er det nå er en løsning på, og det kommer til å skje en del med både nettbutikken, butikken og underliggende systemer videre i 2014. Det er skrevet mye om useriøsitet rundt Amfibi, og det er veldig urettferdig i forhold til situasjonen som faktisk har vært. Utfordringene har som sagt vært en ekstrem vekst (3,8-17 mill. 2008-2012), spesielt med Bergans og Norrøna, noe som har skapt en del utfordringer med likviditet og å levere nok varer raskt nok, mens omtalen har gitt inntrykk av at det er en useriøs gjeng av svindlere som har drevet butikken. Dette er langt fra sannheten; her har vært en blandling av normalt friluftsinteresserte og ekstremt interesserte og kompetente DNT-folk, og vi hadde naturligvis ikke vært forhandler av f.eks. Norrøna om det var sant, da de er svært selektive på hvem som får selge varene sine. Jeg får samtidig beklage overfor de som har hatt problemer med vareleveransene, og håper at det at vi nå får nytt lager og bedre plass vil gjøre oss i stand til å levere raskere.
atari Skrevet 26. mai 2014 Forfatter Skrevet 26. mai 2014 Her virker det som at Amfibi som nettbutikk og butikk er konkurs og ute av drift. Dette stemmer ikke - driften er flyttet over i et selskap som bl.a. har samme eier som importøren av bl.a. MagLite, Sea to Summit, Nalgene mm. Dette selskapet kan ikke lide under av tidligere drift av Amfibi, som har vokst ekstremt med for lite kapital til å møte veksten, men som nevnt med høy kompetanse på friluft og fjellsport, men for lite på logistikksiden. Dette er det nå er en løsning på, og det kommer til å skje en del med både nettbutikken, butikken og underliggende systemer videre i 2014. Det er skrevet mye om useriøsitet rundt Amfibi, og det er veldig urettferdig i forhold til situasjonen som faktisk har vært. Utfordringene har som sagt vært en ekstrem vekst (3,8-17 mill. 2008-2012), spesielt med Bergans og Norrøna, noe som har skapt en del utfordringer med likviditet og å levere nok varer raskt nok, mens omtalen har gitt inntrykk av at det er en useriøs gjeng av svindlere som har drevet butikken. Dette er langt fra sannheten; her har vært en blandling av normalt friluftsinteresserte og ekstremt interesserte og kompetente DNT-folk, og vi hadde naturligvis ikke vært forhandler av f.eks. Norrøna om det var sant, da de er svært selektive på hvem som får selge varene sine. Jeg får samtidig beklage overfor de som har hatt problemer med vareleveransene, og håper at det at vi nå får nytt lager og bedre plass vil gjøre oss i stand til å levere raskere. Hvis det var likviditet som var problemet, hvorfor svarte dere ikke på e-mail eller telefon da slik flere beskriver i diskusjonene jeg lenker til nedenfor? Det koster vel ikke så mye? Sjekk diskusjonene her: http://www.fjellforum.no/topic/25992-amfibino-har-de-gitt-helt-opp-ikke-send-inn-bestilling http://www.fjellforum.no/topic/19847-nettbutikken-amfibino/ 2
Daniel LL Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 Hei, konkret skyldes dette at såpass mange spurte om vareleveranser at tiden ikke strakk til å svare på alt, så det var evnen og ikke viljen. Det sitter altså ingen her og med vilje yter dårlig service.
Eirik78 Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 Godt du kan bekrefte at sjappa ikke har vært drevet av noen med kunnskap om butikkdrift om ikke annet. Det er skrevet mye om useriøsitet rundt Amfibi, og det er veldig urettferdig i forhold til situasjonen som faktisk har vært. Urettferdig? Nå får du gi deg. At kunder ikke får varene sine er slettes ikke urettferdig å omtale. Hvordan ting er internt er ikke noe du kan forvente at kundene skal hverken ha kunnsap om eller ta hensyn til. Amfibi har med rette vært omtalt som en useriøs butikk, og om det er i butikkens interesse å snu det så nytter det lite å gråte over ærlig omtale. 8
Thomas E Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 Det er skrevet mye om useriøsitet rundt Amfibi, og det er veldig urettferdig i forhold til situasjonen som faktisk har vært. Utfordringene har som sagt vært en ekstrem vekst (3,8-17 mill. 2008-2012), spesielt med Bergans og Norrøna, noe som har skapt en del utfordringer med likviditet og å levere nok varer raskt nok, mens omtalen har gitt inntrykk av at det er en useriøs gjeng av svindlere som har drevet butikken. Urettferdig? Det som er urettferdig er jeg som fikk julegaven som jeg bestilte i begynnelsen av desember til min kjæreste levert i slutten av februar uten at jeg i det hele tatt var blitt opplyst om at det ikke var på lager. Det er greit å ha voksesmerter, men mailene jeg sendte har jeg ikke enda fått svar på. Og den veksten er ikke så ekstrem som du skal ha det til. Andre butikker og selskap har hatt en mye større vekst enn som så uten at det har gått utover kundene. Vi som kunder vil ikke ha noen unnskyldning om hvordan dere har hatt det, vi vil ha en beklagelse. 6
Larsdx Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 Fantastisk! Mye dårlig kundeservice her i landet, men når butikken besvarer sinte og frustrerte folk som har lagt igjen penger hos dem med å klage, tar det virkelig kaka. Dere kan være DNT-medlemmer og erfarne friluftsfolk så mye dere vil, men pengene mine får dere ikke 4
TurNisse Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 amfibi valgte en elendig nettbutikkløsning uten mulighet for lagerstatus... Intill lagerstatus blir opplyst i nettbutikken så kommer jeg ikke til å handle der igjen om så kongen har eierskapet. Urettferdig er at en butikk tar pengene, men ikke sender ut varene, det er urettferdig. det er veldig urettferdig i forhold til situasjonen som faktisk har vært Som forbruker kommer det på det samme hva situasjonen bak kulissene har vært er eller skal bli, amfibi som nettbutikk har helt enkelt ikke fungert. Man kan ikke ha en flott pølsebod på torget å bare selge sennep på papir. Man må nesten ha pølsene på lager også... 4
utinaturen Skrevet 27. mai 2014 Skrevet 27. mai 2014 Det koker altså ned til at det hele er kundenes feil! Alt for mange bestilte varer, og i tillegg begynte alle å mase på mail og telefon. Hørt på makan til utakknemlige kunder!! Det finnes mange flinke turfolk som ikke egner seg til å drive butikk.. 2
Anbefalte innlegg