Gå til innhold
  • Bli medlem

Helgetur i Nordmarka


haakonbs

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg planlegger en liten helgetur i Nordmarka om et par uker. Avreise på fredag etter jobb. Noen som har noen gode forslag?

Hvor kan man starte fra? Har tenkt litt på Stryken. Andre steder?

Jeg önsker å ende opp ved f.eks Sognsvann eller type innerst i Maridalen, sånn at det er kurrant å komme seg hjem.

Hilsen Haakon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, takk for PM. Jeg legger ut litt generelt her fordi det sikkert er flere som er interessert.

Bra startsteder er Ringkollen, Tverrsjøen, Bislingen og Stryken. Med sykkel er det dagsturer til Sognsvann/Maridalen. Fottur betyr en eller to overnattinger. Stryken går det tog til. De andre vet jeg ikke (skibuss til Ringkollen i sesongen iallfall).

Mulighetene er mange. Du må ha kart og kompass. Hold deg til stiene, det er lett å gå seg bort. Kartet er ikke alltid riktig heller.

Kikutstua er et greit sted å overnatte. Koselig der og passe langt å rusle inn til Oslo derfra. Ligger bra til også i forhold til de fineste turene. Ellers er det mange bra teltplasser langs de store vannene. Har ikke oversikt over hvilke hytter som kan brukes til overnatting akkurat nå. DNT Oslo eller Skiforeningen vet sikkert en masse om det.

Turforslag:

Stryken-blåsti over Daltjuvmana videre over Skinnskattberget og ned til Hakkloa gård. Deretter langs sørsiden av Sandungen forbi Skysskafferodden og på blåsti over Sandungskollen, Kikuttoppen og ned til Kikutstua. Blåsti videre sørover til Kobberhaughytta. Her MÅ man ta turen opp til selve Kobberhaugene og besøke ALLE fire toppene, ikke bare de to som er skiltet. Fra Kobberhaugene inn til Oslo er det mange muligheter. Denne turen tror jeg krever omtrent to overnattinger, en i telt omtrent ved Hakkloa gård og en på/ved Kikutstua.

Her er noen fine utsiktstopper som bør besøkes hvis man har sjansen: Mellomkollen/Gaupekollen (og stien mellom disse) - Svartjernshøgda - Gråberget - Kjerkeberget - Middagskollen - Kollern - Furumokollen - Storflaka - Sandbekkmana - Gyrihaugen (via Mørkgånga) og Molikåsen. Mange andre også.

Noen ålreite dalfører er: Stuevassdalen, Kjagadalen, Styggedalen.

Uansett hva du finner på, så ha en fin tur (og ta med masse varme klær.. det kan finne på å snø i oktober).

mvh Bjørn R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Va i Oslo siste helg og hadd tenkt en tur i marka, men lørdagsværet satt en stopper for det.

Men det blir vel fler tura te området - når ein har avkom med 10 eller fler tommeltotta og e i etableringsfase blir det stadig behov for en med færre tommeltotta :lol: .

Hadd tenkt spesielt på en tur te Kjerkeberget - e det mulig på en dag fra parkering og te fots? Kor hen e det best å start, og kor lang ti må æ rægn me?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjerkeberget er en veldig fin tur! Bra utsikt. Stikk gjerne opp på naboen Revshammeren også.

Men toppen ligger ganske midt i Marka, så man bør enten bruke sykkel eller overnatte. Som dagstur blir det veldig langt. Kortest/raskest til fots er trolig fra Stryken. Andre alternativer er Hammeren, Sørkedalen eller Jonsetangen men langt blir det uansett.

Det er DNThytte ved Katnosdammen. Sjekk ut den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er DNThytte ved Katnosdammen. Sjekk ut den.

Jeg var et par dager i telt ved Katnosdammen midt i august.

Katnosa var tappet til et par, tre meter lavere enn normal vannstand.

Området ble veldig forringet, rett og slett stygt... Men det har jo regnet en del siden det.

Jeg gikk over Sandungskollen fra Kikut. Veldig fin!

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kikutstua - Sandungen over toppene er en klassiker. Lurt å rusle oppom selve Kikuttoppen også når man er i gang med den.

Jeg tenkte på Katnosdammen som et bra sted og overnatte hvis man skal gå på tur til Kjerkeberget. Ligger passe avstand liksom. Dumt at de tapper ned vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har ikke sykkelholder jeg heller, men det går fint å hive sykkelen i bagasjen når man tar av forhjulet (hurtigkobling).

Det er fullt mulig å starte fra Oslo sentrum og sykle til Sandungen og rusle opp på Kjerkeberget derfra. Hele turen er omtrent 5 timer tur/retur. Start inn Maridalen og opp ved Hammeren og returner via Sognsvann. Går buss til hammeren også.

Et annet tips er å besøke en topp som ligger nærmere sentrum. Mellomkollen/Gaupekollen er en bra tur å begynne med. Her trenger man heller ikke sykkel. Bare å kjøre innerst i Maridalen og rusle derfra. 3 timers-tur omtrent. Oslo er en vakker by, særlig når man ser den fra Gaupekollen.

Tror nok det blir vinter i år også, men det kan ta ganske lang tid før det er nok snø for skiturer og vannene fryser skikkelig til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]Blåsti videre sørover til Kobberhaughytta. Her MÅ man ta turen opp til selve Kobberhaugene og besøke ALLE fire toppene, ikke bare de to som er skiltet.

Panda, hvor ligger de to andre? Har kikket på et kart, og det er jo noen høydedrag lenger øst, men jeg ser ingen helt opplagte høydepunkt. Er det utsikt fra dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev:

det går fint å hive sykkelen i bagasjen når man tar av forhjulet (hurtigkobling)

Søren å :) hvorfor tænkt itj æ på de? Har stasjonsvogn så de skoill itj vær nå problem. Må unnskyld mæ me at de e år og dag siden æ har hadd stv. 8)

Flotte tips, håpe de bli en tur før snøen, men slites mellom de forskjellige etterkommeran sine oppussingsprosjekt - va kjempevær, men litt my vind i Trondheim i dag, men gjætt kæm som hang på en nordvægg og snekra? :) Må vel knus nåka for å slæpp fri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Stig:

Høydedragene mot øst er ikke veldig synlige på det vanlige turkartet. Det nest østligste er ikke noe å skrive hjem om, men det aller østligste har en diger topp uten vegetasjon met flott utsikt, særlig i retning Skjærsjøen/Maridalen/Oslo. En av markas fineste topper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Kartet over sørlige områder heter "Kikut" og er som nevnt i 1:25 000 og dermed langt mer detaljert og bedre å lese. Dette kartet kombinerer dessuten merkede stier og skiløyper, så slipper du å ha ett kart for vinter og ett for sommer. Men som nevnt, dette kartet dekker ikke de nordligste delene av marka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Grunnen til at jeg skrev det var at han som spurte ikke hadde særlig med erfaring i å gå i Nordmarka. Det er ganske svære områder og temmelig lett å rote seg vekk endel steder. Litt upresise kart med litt for stor målestokk bidrar til det.

Deler av Nordmarka er også svært tett bevokst slik at det kan være temmelig klønete å finne frem og å gå utenfor stiene. Skal man gå gjennom Nordmarka på langs tror jeg det er en god ide å holde seg mest mulig på stier i hvert fall første gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.