Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først Norge og deretter Italia: masse topp-planer for denne sommeren. Og det fineste er at turene til og med gikk bedre enn planlagt. Nettopp tilbake og begynt på jobben igjen, så tid nok om kveldene til og dele erfaringer med andre. Jeg vet ikke om Alpe-erfaringer hører hjemme i dette forumet, så foreløpig kun om Norge.

Den fineste turen i Norge var nok 20 juli. Grytidlig opp (05.00) på hytta for å komme seg i tide innover til Jotunheimen. Dagens mål var nemlig Tjønnholstind med start fra parkeringsplassen ved RV 51. Hadde lest at det var en drøy tur. Første sommer forresten med stokker til hjelp. Utrolig som de hjelper på balansen og som avlastning for litt svake knær.
Over Leirungsåe på broen var det tydelig at det var nok smelting. Videre oppover fikk jeg litt for mye uønsket oppmerksomhet: mygg i massevis. Særlig med svetting i Steinfly-bakkene. Vel oppe gikk det greit opp til dagens første mål: Høgdebrotet. Endelig kvitt myggen og allerede oppe i hyggelig høyde. Kammen videre var avvekslende. Fint perspektiv på reinsdyr loddrett under meg på breen. Jeg lurte litt på hvordan snekammen over til Steinflytinden ville være, men sneen var hard så det gikk fint. Opp til Steinflytinden var litt morsom småklatring. Borte på Tjønnholstinden var det folk. Og jeg som trodde at jeg hadde startet tidlig.
Videre skulle det være en slags hylle litt under toppeggen som man kunne følge. Det stemte delvis. Ikke akkurat en hylle som man kunne følge i samme høyde hele tiden, men med litt opp og ned og litt småklatring behøvde jeg ikke å miste noe høyde. Rundt og opp: dagens tredje topp - Tjønnholstind - nådd. Trøst: han som jeg hadde sett på toppen hadde ligget i telt nede i dalen. Det var ikke rart han var kjappere.
Og hva nå? Klokken var ikke mer enn 11.30 og etter å ha kost meg litt på toppen bestemte jeg meg for å ta en titt på veien opp mot skaret mellom S.Skarvflytinden og Skarvflyløyfttinden. kjapt ned og over til underkanten av breen. Jeg har aldri likt breer og denne så ikke særlig tiltroendes ut. Så langt opp som mulig langs kanten over fast fjell. Høyere var det bare et kort stykke over sne. Forsiktig over og etterpå glad at adrenalin-nivået kunne dale. Oppover mot skaret kom jeg litt for langt mot nord og havnet i litt for løse deler, men kom meg trygt opp. Kammen til S.Skarvflytinden hadde bare et lite punkt hvor man måtte passe på litt. Fjerde topp.
Ned igjen og deretter titte på veien opp på den andre siden. Det ble nok klatring. Gikk greit nok, men jeg var glad jeg skulle opp og ikke ned. Ekstra glad at det ikke var noe sne. Skarvflyløyfttinden: topp 5.
Videre over kammen mot A.Leirungstinden var grei. Et par steder hvor man måtte passe på litt med småklatring. Så sto jeg under en ny klatreetappe. Også her heldigvis fullstendig snefritt opp til dagens 6. og siste topp: A.Leirungstind. Denne klatringen ville jeg heller ikke heller ikke likt nedover og absolutt ikke med sne. Nå gikk det veldig fort og greit: tørt og solid fjell.
Som så ofte var det nå litt slutt på energien. Dagens planlagte mål var fordoblet og jeg måtte tilbake gjennom nesten hele Leirungsdalen. Dårlig merket sti (hvis man kan kalle det en sti i den øvre delen av dalen i det hele tatt) og bekker som på morgenen var små og greie var nå blitt til skikkelige hindere.
Etter min absolutt lengste tur på 14 timer, 32 km., ca. 1700 h.m. og 6 topper nådde en temmelig utslitt men svært fornøyd fjellvandrer bilen.
Hvis det er andre som har tenkt seg til samme toppene vil jeg særlig anbefale og ta de tre siste toppene i den rekkefølgen jeg gjorde (f.eks. via Tjønnholsoksle) : S.Skarvflytinden, deretter Skarvflyløyfttinden og tilslutt A.Leirungstinden. Det gir kun klatring oppover og tilslutt en lett nedstigning fra A.Leirungstind.

Kjell-Erik

Vis rapporten i Turkartet

Annonse
Skrevet

Hører gjerne også om turrapporter fra Alpene !!!

Det er ikke så altfor mye stoff om utenlandske fjell her akkurat.

Av mine 193 fjellbestigninger har 51 vært i utlandet (hele 26%), noe som sikkert gjelder for flere andre her inne også. Men likevel er det altfor få innlegg om Alpene, Himalaya, Amerika osv.

Skrevet

Gjerne det. Jeg setter inn en beskrivelse av turen til Aosta i Nord-Italia som nytt innlegg.

Hvor har du selv vært? Har du kanskje nyttig informasjon om turer, fjell, vanskelighetsgrad etc. fra Alpene?

Neste år har jeg halvt utviklete planer om noen dagsturer til sydsiden av Ortler-området og/eller Adamello med utgangspunkt fra ferieadresse med familie ved Lago di Garda. Senere en gang håper jeg på en tur til Wallis. Fordelen er jo at jeg reiser fra Nederland så turen er atskillig kortere enn fra Norge.

vennlig hilsen,

Kjell-Erik

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.