Gå til innhold
  • Bli medlem

Canon EOS 550D vs. 100D


Elisabeth-81

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg sliter med en sensor full av støv på mitt 550D så nå lurer jeg på om jeg skal gi Interfoto en sjans til å prøve å gjøre det rent (rens der koster 800 kr) eller om jeg heller skal kjøpe et 100D (det koster 4000kr).

 

Tar 100D like bra bilder som 550D? Og passer de samme objektivene til 100D som 550D? Det er vesentlig for jeg gidder ikke kjøpe nye objektiver.

 

Grunnen til at jeg ikke vil ha 700D er fordi jeg ikke har troa på vendbar skjerm og det har for mye fancy greier som kan gå i stykker. Jeg vil ha et kamera som er enkelt, men som har det som trengs for å ta bra bilder.

 

Det er et hav av info om disse kameraene og det ene stedet man leser så er 100D bedre mens andre steder er 550D bedre. Jeg blir snart gal og resultatet er at bildene mine bare fortsetter å bli flekkete siden jeg aldri får bestemt meg.

 

Sånn jeg ser det er eneste fordelen med 100D at det er mindre og lettere, men jeg er veldig usikker på om de klarer få sensoren på kameraet jeg har bra og det er ikke spes moro å ta bilder når de får flekker som ødelegger.

 

What to do????

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100D er et like bra kamera bildekvalitetsmessig som 550D og 700D. Du kan bruke samme objektiver, og jeg vil tro at det er ca samme byggekvalitet.

Jeg har selv vurdert å gå over fra Canon 60D som jeg har i dag, til 100D kun pga. størrelse. Men jeg har funnet ut at om jeg skal gjøre noen drastiske endringer, så bytter jeg system, og kjøper noe smått og værtettet.

Det går også an å rense kameraet selv, men det koster noen kroner i renseutstyr, så det er jo også noe å regne på.

Du finner mange fine videoer om hvordan du skal rense kameraet på youtube.

Med andre ord, vil du bruke minst mulig penger, rens. Vil du spare litt vekt, kjøp 100D.

Edit:

Jeg føler jeg bør nevne dette også. Jeg vet ikke hva du kan ha fått inn på sensoren på kameraet ditt, men dersom det er noen ufine fettflekker, så kan det hende de ikke vil kunne renses helt. Så lenge det kun er støv, så skal det ikke være noe problem. Det kommer helt an på hva flekkene eventuelt inneholder. Har du byttet objektiv i skikkelig drittvær f.eks.?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen for å få støv på sensoren vil jo alltid være overhengende, så om du skal bytte kamera hver gang det skjer kan det bli en dyr sport! Du får kjøpt utstyr for å rense sensoren sjøl til samme prisen som fotoforretningen tar for en rens, så det er all mulig grunn til å foreta rensen sjøl..  Om det er bare støv kan følgende være en mulighet: sett kameraet på et stativ, vipp det forover så åpningen peker rett ned, åpne speilet (egen funksjon i menyen på kameraet), sett på støvsugeren og beveg røret med forsiktighet opp mot kameraet og sug ut eventuelt støv. OBS: vær forsiktig med støvsugeren, røret må ikke få omslutte åpningen på kameraet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok ihvertfall skiftet i litt dårlig vær, men jeg har vært veldig forsiktig. Problemet dukket opp kort tid etter at kameraet hadde vært på rep fordi blitzen ikke spratt opp. Jeg mistenker verkstedet til el-kjøp for å være litt uforsiktige. Men hva får jeg gjort med det, ikke en dritt. Har jo ikke noe bevis.

 

Har siklet litt på Pentax K-3, men det blir for dyrt. Det skal tåle endel vær og vind, men det syns jeg egentlig 550D har gjort også.

 

100g forskjell i vekt betyr ikke så mye for meg, men det er jo et pluss, om bildekvaliteten ikke får svi for det.

 

Har prøvd å rense det selv. Eller det vil si, pappa har gjort det et par ganger, men det kommer tilbake kort tid etter. Også har jeg fått en fotograf til å ta det litt mer skikkelig, men han ga opp til slutt. Kan jo alltids prøve støvsugeren, selvom det hørtes litt skummelt ut. Men jeg har en ekkel følelse av at det ikke blir bra for det.

 

Takk for tips, selvom jeg egentlig ikke ble så veldig mye klokere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke store forskjellene på 550D, 700D & 100D.

 

Husk, det er ikke kamera som tar bilde, det er fotografen.

Det hjelper lite med fansy utstyr, om du ikke kan håndtere verktøyet.

 

Er det kun bildekvaliteten du tenker på og ikke funksjonalitet, så tror jeg ikke du vil merke noe forskjell på noen av disse kamerane.

Er ditt 550D i god stand og du er fornøyd med kamera, hadde jeg valgt å rense sensoren.

Om du klør etter å bruke opp de 4000,- (Som en 100D koster), ville jeg heller brukt de på et objektiv eller noe.

 

Edit:

Hvilke objektiver har du forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng å heller bruke pengene på objektiv, men det objektivet jeg vil ha tror jeg koster mer enn 4000 kr. Men behovet for å svi av 4000 kr forsvant da jeg fikk selvangivelsen og den nye jobben min regner årslønn på en veldig merkelig måte og jeg endte med toppskatt med tilhørende baksmell. Men det startet med at jeg fikk tilbake 4200 av kommunen fordi jeg hadde betalt for mer vann enn jeg hadde brukt og da hadde jeg plutselig et behov for å svi av noen kr.

 

Det som er greia nå er at jeg mistenker at det ikke går an å få kameraet rent og at jeg da for det første betaler 800 kr for ingenting også ender med å bli skuffa fordi alle fjellbildene har flekker. Men det er vel kanskje verdt å ta en tur innom butikken og høre hva de tror. Har ihvertfall fått anbefalt noen som er flinke. Har hørt at mange ender med mer møkk på sensoren etter at den har vært til rens enn de hadde før de leverte kameraet.

 

Vil ikke ha fancy utstyr og det er derfor jeg enten vil beholde det jeg har eller kjøpe 100D. Objektivene jeg har er efs 18-55mm 1:3,5-5,6 (fulgte med kameraet), efs 55-250mm 1:4-5,6 og ef 50mm 1:1,4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...@tronn, det gjør sikkert det, men sannheten er at jeg ikke har peiling på hva jeg vil. Er veldig glad i det kameraet jeg har, sånn bortsett fra at det stadig dukker opp flekker på bildene. Jeg klarer nok ikke rense det selv, men tror jeg skal få faren min til å teste støvsugeren. Han er skremmende nøye på ting så han ødelegger ihvertfall ikke noe. Om det ikke funker så tror jeg at jeg leverer det inn eller ihvertfall spør hva de tror. De har jo renset noen kameraer og har vel en viss idè om hvor bra jeg kan anta at det blir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.