Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvem gir tillatelser til å bygge/ drifte turisthytter?


Larsdx

Anbefalte innlegg

Fjellforum kan brukes til så mangt, så jeg prøver med et spørsmål: Er det noen som vet hvem som gir tillatelser til å bygge og drive turisthytter i nasjonalparkene? Jeg ser litt på reglene for nasjonalparkene, men det ser ut som det er direktoratet som må fatte endelige vedtak?

Hva med hytter som alltid har vært der, for eksempel Krækkja som DNT Oslo driver, har de en tillatelse ut fra sedvane som er gjort generell, eller er den tidsbestemt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommunen gjer vel tillatelse i forhold til bygningslova i forhold til sjølve byggjeløyve.

Forvaltningsmyndighetene gjer løyve etter naturmangfaldlova for verneområder. I utgangspunktet er er direktoratet og evt fylkesmann som er forvaltningsmyndighet men det er jo ein del nasjonalparkar som har lokalt forvaltningssyte også.

 

Dersom det er gjeve løyve til oppføring av hytte og drift til næring så gjeld dette løyvet uavhengig av om området vert verna etterpå, men det kan og verta gjeve midlertidige løyve til bygg eller andre tiltak. Når det gjeld Krekkja så ligg vel denne utanfor verneområda på vidda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med tillatelser, i nationalparker. Men, en del angående byggetillatelser gennerelt.

 

Antar likevel følgende. Tillatelse/avtale av/med grunneier. Utarbeide prosjektering og så søke forvaltningsmyndighet for nationalparken (trolig direktoratet og ikke Fylkesmann) og til slutt aktuell kommune.

 

Du kan kontakte aktuell kommune og be om en Forhåndskonferanse, da får du mange (kanskje alle) relevandte opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må gis tillatelser fra mange hold. Fremgangsmåten er som alltid gjennom kommunen. De er førstelinje i alle byggesaker. Så vil de rettlede i videre søknadsprosess.

 

Om du går med tanke om å åpne turisthytte i en nasjonalpark så tror jeg bestemt du kan spare deg arbeidet. Det vil du ikke få..

 

 

Redigert: De hyttene som du nevner inne på Hardangervidda, var overnattingssteder før det ble nasjonalpark..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må gis tillatelser fra mange hold. Fremgangsmåten er som alltid gjennom kommunen. De er førstelinje i alle byggesaker. Så vil de rettlede i videre søknadsprosess.

 

Om du går med tanke om å åpne turisthytte i en nasjonalpark så tror jeg bestemt du kan spare deg arbeidet. Det vil du ikke få..

 

 

Redigert: De hyttene som du nevner inne på Hardangervidda, var overnattingssteder før det ble nasjonalpark..

Hehe, det kan du være helt sikker på at jeg ikke skal. Men det jeg lurer på, eller prøver å finne ut av, er hvordan dette systemet fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Systemet er lagt opp som en helt vanlig byggesak. Det er prinsippet. Du henvender deg til kommunen, ved plan- og bygningsavedlingen, og ber om en forhåndskonferanse. Her får du klarhet i hvilke planer og føringer som gjelder for det området du ønsker å bygge i, eller for aktuell tomt. Deretter kan du sende inn søknad, med de begrunnelser og dispensasjonssøknader som det da er avklart at du trenger. Dette videresendes fra kommunen til aktuelle etater, hvis kommunen vil tillate dette. Alternativt sier kommunen nei i førsteinstans. Du kan klage på et slikt avslag, og en eventuell klage skal da behandles av fylkesmannen, hvis klagen ikke tas til følge.

 

Når det gjelder de forskjellige etatenes behandling er nivået kommune - fylke - departement, og departementsavgjørelser kan ikke påklages.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, fint, takk. Noen som vet hva slags avtaler som gjelder for gamle, betjente turisthytter? 

 

Knyttet til hvordan de ble etablert - da må du søke i aktuell kommunes bygningsarkiv.

For påbygging - samme som for nybygging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.