Gå til innhold
  • Bli medlem

Påsketur Dovrefjell, noen spørsmål


esstrom

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er to stykker som har lyst til på en skitur med overnatting. Vi tenker å gå opp til snøhetta. Vi har et sommertelt(tunneltelt) som vi tenker å bruke, hvis været slår om tenker jeg vi tar inn på en DNT hytte.

Vi har begrenset med utstyr. Går det greit å gå med langrensski? bør vi isåfall kjøpe feller? Tenker å ta med en pariserpulk så vi får med litt utstyr. Er det noen som vet hvordan snøforholdene er der nå?

Ellers blir jeg veldig takknemmlig for alt av tips og informasjon. Jeg har litt erfaring fra vinterturer men min samboer er ganske fersk.

tar også imot tips om andre turer rundt Trondheim:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er meget skeptisk til vanlige langrennski. Du må regne med skare og da er det veldig kjekt med stålkanter. Det kan også hende at skiene har for lite spenn til deres vekt + sekk. Og skiene kan gå i stykker. Jeg har flere ganger opplevd at turkameraten trakk ut bindingen fra en ski. Da er du ute å kjøre. For et par år siden omkom noen engelskmenn på Hardangervidda, av en kombinasjon av uflaks med været og en petson med vanlige langrennski som gikk i stykker.

Ta i det minste med backup i form av ekstra ski eller truger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere skal gå inn til Snøhetta via snøheim så er denne traséen god kjørt opp av Forsvaret og SNO møtt flere med langrennski på dette strekket. Skal dere langt uten for dette strekket så ville jeg hørt med SNO/fjelloppsynet for forslag de har og føre i område. Hvordan det er til Reinheimen vet jeg ikke. Har dog ikke vært innover i det siste så kan ikke gi noe mer spesifikke tips

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Av det du skriver, så virker du ganske fersk, i vinterfjellet. Så, det er ikke bare din samboer. Nær oppjkørte løyper og i bra vær, kan du klare deg med "sommertelt", også med langerennski. Jeg bruker ski uten stålkanter, grunnet søkende jakthund. Men jeg bruker turski/telemarkski og føler det er som "Jetski", da de er for mjuke, i utforkjøringer. Og de sitter ikke, ved skrensning.

 

Men det er spessielt det med DNT, jeg reagerer på. Er du så uerfaren, må du gå gradene. Lær å krype, før du går/løper! I fjellet kan været slå om i løpet av en halv time, hvis du ikke er erfaren og ser "tegnene". Da rekker du aldrig, til en hytte. Dere omkommer i løypa!

 

Så planlegg noe annet. Eller det beste, i sammen med noen, som HAR erfaring fra fjellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "EspenS"

 

Min første tur på ski i påskefjellet  gikk fra Mysuseter til Reinheim , nå Snøheim.

Vi var to kamerater, jeg gikk på  hvite "Natoplanker" som jeg hadde lånt  på jobben i Forsvaret.

På Reinheim traff vi en spreking fra NTH. Han gikk på langrennski og skulle ned til Lillehammer. Vi to som kom fra Forsvaret var kritiske til utstyret hans, men han var, tydeligvis, en god skiløper så han var ikke bekymret.

Senere har jeg på mange turer "over alt" i syd og nord møtte mange på langrennski. Har aldri hørt om store problemer, men selv har jeg nå 3 par fjellski, med og uten stålkanter, og foretrekker selvfølgelig det.

Spørsmålet om du kan bruke langrennskiene kan du best avgjøre selv, under hensyntaken til bl.a.dine ferdigheter som skiløper.

Men jeg tror du trygt kan dra av sted på de skiene du har.

God tur !!

Brage

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på tur dere!

 

Selvfølgelig er det mer behagelig med stålkanter hvis dere ender opp på knallhard skare/blank is, det sier seg selv. På is kan det også være langt lettere å gå med feller. Utforbakkene vil ikke gi dere de store opplevelsene som andre med randoneutstyr har. Nå er det vel ikke slike opplevelser dere er på jakt etter heller antar jeg.

 

Har dere vett i skolten, og nok klær i sekken til å klare dere hvis dere må grave dere ned eller ligge værfast i teltet og ekstra mat til å ikke sulte med en gang så bør det gå bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Som sagt tror jeg turen blir litt hard med det utstyret og erfaringene vi har, men vi har funnet noen andre alternativer. Nå er det bare å glede seg :) Takker for svar Ost og Brage :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Rondane går også trolløypa som jeg regner med er oppkjørt i påsken. Er 95km lang. Den kan gjøres på et par timer om du er en av norges beste skiløpere, men for normale mennesker med stor sekk, tar den lengre tid. Det finnes også flere sidespor og som du ser på kartet er det mange hytter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Rondane går også trolløypa som jeg regner med er oppkjørt i påsken. Er 95km lang. Den kan gjøres på et par timer om du er en av norges beste skiløpere, men for normale mennesker med stor sekk, tar den lengre tid. Det finnes også flere sidespor og som du ser på kartet er det mange hytter.

Så lettlurte er vi ikke..Mulig Kenyas beste langrennsløper klarer turen på et par timer, men når rett skal være rett trenger de beste norske nærmere fire timer på 95 km. Jeg skjønner at det ikke var hovedpoenget ditt, men måtte bare pirke litt - så ikke dansker tror de klarer turen på fire timer med tung ryggsekk :razz:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.