flettaloff Skrevet 6. april 2014 Skrevet 6. april 2014 Hva må man ha med av fiskeutstyr på tur? Utom stang og snelle... Er ikke akkurat HI i fisking... Enda! Siter
Oddbjørn Skrevet 6. april 2014 Skrevet 6. april 2014 Antar det er haspelstang du har? Stang, snelle og snøre. Monofilament i 0,20 eller 0,25 er et greit valg for vanlig innlandsfiske. Alternativt kan du bruke litt tynnere multifilament og så bruke en fortom på 3-4 meter av monofilament (butikken du handler hos kan sikkert vise deg de nødvendige knuter) 8-10 forskjellige sluker i 4-10 gram (spesial, panther martin, lillauren) 2 kastedupper i vekt som passer stanga di. En boks med våtfluer som du kan ha som oppheng foran kasteduppen. Med dette så bør du være rustet for forskjellige forhold. 1 Siter
Lars J Skrevet 6. april 2014 Skrevet 6. april 2014 Sluk/wobbler/spinner eller krok+agn+dupp vil jeg si er et must, samt en kniv å sløye fangsten med. Fiskekort. 1 Siter
flettaloff Skrevet 6. april 2014 Forfatter Skrevet 6. april 2014 Supert! da har jeg litt å gå etter! Siter
Jan Erik Hansen Skrevet 6. april 2014 Skrevet 6. april 2014 Tror det er like mange svar som det er turfolk med fiskestang her:) Selv har jeg alltid med en liten slukboks med noen Panther Martin med kobber skje, Spesial kobber med rød stripe og lett blanding av andre ting. 1 Siter
SRM Skrevet 6. april 2014 Skrevet 6. april 2014 Det er nok som det nevnes over like mange svar som det er folk med fiskestenger. En ting er merker og ulike typer, men om det er sluk eller spinner det er snakk om ville jeg kanskje ha sørget for å ha ulike farger (sort, blank, kobber) gjerne med innslag av rødt.... 1 Siter
Tor Magne Skrevet 6. april 2014 Skrevet 6. april 2014 Den suverent beste duppen er Drivaduppen. Den spinner ikke i lufta, kan fylles med vann, og lager ikke så mye 'støy' på overflata. 2 Siter
Gjest Frode_H Skrevet 7. april 2014 Skrevet 7. april 2014 Og det er INGEN som tar seg bryet å spørre verken om hvor eller når mannen skal på turen? for ikke å snakke om HVA som skal fiskes. men kaster ut om MÅ ha for å kunne fiske. Man fisker ikke Torsk og Lange med dupp og flue f.eks. Ikke bruker man ørret spesialsluker til det heller Siter
Oddbjørn Skrevet 7. april 2014 Skrevet 7. april 2014 Og det er INGEN som tar seg bryet å spørre verken om hvor eller når mannen skal på turen? for ikke å snakke om HVA som skal fiskes. men kaster ut om MÅ ha for å kunne fiske. Man fisker ikke Torsk og Lange med dupp og flue f.eks. Ikke bruker man ørret spesialsluker til det heller Derfor jeg skrev at jeg antok at det var haspelfiske etter innlandsfisk Dette er jo et fjellforum så da er jo innlandsfiske mest relevant også 1 Siter
Gjest Frode_H Skrevet 7. april 2014 Skrevet 7. april 2014 Det er når man antar at de en gjør de groveste feilene Fjellforum handler jo om friluftsliv generelt håper jeg. være seg fjelltur/fjellfiske eller tur langs kysten/sjøfiske. Siter
Tor Magne Skrevet 7. april 2014 Skrevet 7. april 2014 Og det er INGEN som tar seg bryet å spørre verken om hvor eller når mannen skal på turen? for ikke å snakke om HVA som skal fiskes. men kaster ut om MÅ ha for å kunne fiske. Man fisker ikke Torsk og Lange med dupp og flue f.eks. Ikke bruker man ørret spesialsluker til det heller Har du ellers noen gode tips? 1 Siter
Larsdx Skrevet 7. april 2014 Skrevet 7. april 2014 Noen ganger vet man ikke om alt som har betydning. Da jeg kjøpte min første fiskestang i voksen alder, tenkte jeg for eksempel lite på forskjellene mellom markafiske i tett skog og høyfjellfiske med åpent terreng. At jeg måtte ha sterkere stang til forskjellige sluker, visste jeg, men heller ikke så mye mer. Her er mitt forslag til et kompromiss, som vel ikke blir så mye mer enn et kompromiss som funker greit nok til alt: 9" todelt eller tre-firedelt stang med kastevekt ca. 3-12 (kan gjerne bruke tyngre sluker også). 12 sluker i slukboksen, seks skjesluker og to sildesluker i kastevekt 8-12 g, resten spinnere på 3-5 gram), en spole med multilamenat på snella og en ekstra spole, evt. snelle, med mono. En dupp, en boks mark, et par våtfluer, noe søkke. En kniv. Noe å steke/koke fisken med. En leatherman til å nappe ut kroker med. 2 Siter
Tessatroll Skrevet 7. april 2014 Skrevet 7. april 2014 Derfor jeg skrev at jeg antok at det var haspelfiske etter innlandsfisk Dette er jo et fjellforum så da er jo innlandsfiske mest relevant også Litt OT, men greier ikkje dy meg: Her eg bur kan du kjøre ned 1500 høgdemeter på ski, for så å drage fiskestanga av topptursekken og drive fjordfiske frå land Har vel vore på fjellet når du har gått 1500 effektive høgdemeter veit eg? Hehe Intet å melde på fiskefronten. Fiskar med det eg får beskjed om / får lagt i hendene. Grønare enn mose med andre ord. 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.