Gå til innhold
  • Bli medlem

John Muir Trail

Anbefalte innlegg

Drømmer litt om å gå John Muir Trail til neste år. Naturen der ser helt utrolig flott ut og det hadde vært moro å sett USA fra de høyeste fjellene. 

Men er jo litt annen kultur der enn i Norge, endel regler å forholde seg til og ganske mye folk. Utifra hva jeg har lest av turrapporter så virker det som en møter endel folk langs stien, men ikke fryktelig mye med unntak av der stien går gjennom de mest tilgjengelige naturparkområdene.

Noen som har gått denne turen og har erfaringer?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men på en annen site der jeg er medlem har noen gått det. Du klarer sikkert å oversette dette hva google translate e.l.:

http://www.hiking-site.nl/schrijfblok_20120906-john-muir-trail.php

http://www.hiking-site.nl/virtuexpo/marla-beringer/index.php

Via denne siten kan du sikkert ta kontakt med henne direkte og stille noen spørsmål.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men på en annen site der jeg er medlem har noen gått det. Du klarer sikkert å oversette dette hva google translate e.l.:

http://www.hiking-site.nl/schrijfblok_20120906-john-muir-trail.php

http://www.hiking-site.nl/virtuexpo/marla-beringer/index.php

Via denne siten kan du sikkert ta kontakt med henne direkte og stille noen spørsmål.

Har lest ganske mange turrapporter på engelsk om turen, så var mest i forhold til hvordan det er for folk som er vant til norske forhold. Er medlem av John Muir Trail gruppen på facebook også og der er det mange (mest amerikanere) som poster om turen (mye om lettpakking på den gruppen der forøvrig for de som er interessert i det).

Men takk for linken, var fine bilder ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært på John Muir Trail ute i villmarka, men den ender vel på toppen av Mount Whitney som jeg trener for til å gå opp i begynnelsen av Juli. Du har nok rett i at det er en del regler og slikt. Rundt Mount Whitney må man ha tillatelse for både å ligge i telt eller dagstur i og med at det er så mange som prøver. De par siste åra er tillatelser gitt ut med en "lotto" modell: man betaler en liten sum for å være med i trekninga. Slikt er det i hvert fall for dagsturer. Jeg er ikke helt sikker på om det samme med teltturer.

Husk at Mount Whitney er ganske høy (4421 meter). Det er en del som blir høydesyke der.

Yosemite er jo selvfølgelig ekstremt populær. Jeg regner med John Muir Trail går dit så der vil det være fullt av folk, men slikt tynner seg ut veldig kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært på John Muir Trail ute i villmarka, men den ender vel på toppen av Mount Whitney som jeg trener for til å gå opp i begynnelsen av Juli. Du har nok rett i at det er en del regler og slikt. Rundt Mount Whitney må man ha tillatelse for både å ligge i telt eller dagstur i og med at det er så mange som prøver. De par siste åra er tillatelser gitt ut med en "lotto" modell: man betaler en liten sum for å være med i trekninga. Slikt er det i hvert fall for dagsturer. Jeg er ikke helt sikker på om det samme med teltturer.

Husk at Mount Whitney er ganske høy (4421 meter). Det er en del som blir høydesyke der.

Yosemite er jo selvfølgelig ekstremt populær. Jeg regner med John Muir Trail går dit så der vil det være fullt av folk, men slikt tynner seg ut veldig kjapt.

Stemmer det med tillatelser for å telte. Det må man ha i de fleste nasjonalparker i USA. 60% selges ved forhåndssalg 120 dager før og 40% selges ved frammøte dagen før. Det jeg har hørt er at det ofte går greit å få ved frammøte så lenge man er villig til å stå i kø fra tidlig morgen.

Ved å starte fra Yosemite (Happy Isles) får man en god tilvenning til høyden siden man ikke starter med Mount Whitney første dagen som er tilfelle om man går sør mot nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.