Gå til innhold
  • Bli medlem

Syklister i marka (utskilt fra Hvor har du vært på tur)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skylder på Trygg Trafikk.

Du tenker kanskje "for en dust", så la meg forklare.

 

Det er høyrekjøring i Norge. Det betyr at man skal holde til høyre i veibanen. Det gjelder overalt og for alle - på asfaltert vei, gruslagt vei, vei i byen, vei i skogen, vei med midtstripe og vei uten. Det gjelder også på gang/ sykkelvei og på fortau. Det gjelder alle typer kjøretøy og også for gående. Det er ett unntak og det er gående i trafikkert bilvei. Her skal man gå på venstre side for sin egen sikkerhet da man får bilene på sin side i mot isetdetfor bakfra og det er lettere å unngå å bli kjørt ned. Men unntaket gjelder kun der.

 

Problemet er at i Norge er høyrekjøring for biler og sykler, men pga massive Trygg Trafikk kampanjer siden 1970 har det sneket seg inn en vrangforestilling at man alltid skal gå til venstre. Du opplever bare dette i Norge og det er overalt. Folk går til venstre og de jogger og løper til venstre. Og de "holder på retten" sånn at møtende gående som går på høyre siden eller syklende tvinges til å krysse over på vbenstre side sånn at i det øyeblik de passere går og elelr sykler alle på venstre og feil side av veien, gang/ sykkelveien eller fortauet.

 

Siden jeg logger en del km på sykkel hver sommer gidder jeg ikke bruke energi på å bli irritert over det lenger - det er andre og bedre ting å bli irritert overt - kvinner med barnevogn som av en eller annen grunn tror de skal gå millimeter presist midt i veien/ fortauet, venner på tur som, siden de er venner, har rett til å bruke den bredden de fysisk tar og ikke enser om det kommer folk bak dem, sågar på høyre eller venstre side og jammen flytter de seg ikke alltid nå du kommer dem i møte heller. Snodige personlighets trekk. Også har vi kanskje de beste; hunde-eiere som, selv om hunden helt klart og tydlig vet det er høyrekjøring i Norge og holder seg på høyre side av veien/ fortauet har en eier som er oppvokst med månedlige utsendelser av klipp og lim hefter fra Trygg Trafikk og derfor står fast på at de skal gå på venstre side.... med båndet i en pen bue twers over veien bort til den firbente.

 

Takk skal dere ha Trygg Trafikk.

 

Og ikke få meg til å kommentere at Norge, som eneste land i verden, har vikeplikt for fotgjengere i fotgjengerfelt sånn at nordmenn til fots strener rett ut i gata uten å se seg for fordi bilene stopper jo. Vi gjør dette også foran vogntok fra Romania, Sverige og andre u-land og forventer at disse vet om slike særnorske regler. De lærer nok fort, men det kan alikevel være at lærdommen krever ditt liv.

 

Men jeg er ikke bitter :D

 

 

Denne skjønte jeg ikke. Det aller beste er jo om syklister sykler på høyresiden og at gående går på venstresiden. Når de da møtes vil den gående se den syklende, og føle seg mye mer trygg enn om syklisten kommer bakfra. Når jeg møter en gående som har ryggen mot meg blir jeg oftere usikker på hva den gående vil gjøre. Vil han fortsette rett frem eller kommer han til å skjene mot motsatt side? 

 

Det samme når jeg går. Jeg går alltid på venstre side, selv om de fleste turgåere i oslo går på høyre. Møter jeg syklister som kommer bak meg føler jeg meg mer usikker enn om de kommer fremfor meg. Men jeg har minimert problemet ved at jeg alltid går så langt inn til siden som mulig.

 

Egentlig er det veldig merkelig at den logikken som brukes på motorisert vei ikke brukes på ikke-motorisert vei. Der lærte jeg noe nytt. 

Annonse
Skrevet

Denne skjønte jeg ikke. Det aller beste er jo om syklister sykler på høyresiden og at gående går på venstresiden. Når de da møtes vil den gående se den syklende, og føle seg mye mer trygg enn om syklisten kommer bakfra. Når jeg møter en gående som har ryggen mot meg blir jeg oftere usikker på hva den gående vil gjøre. Vil han fortsette rett frem eller kommer han til å skjene mot motsatt side? 

 

Det samme når jeg går. Jeg går alltid på venstre side, selv om de fleste turgåere i oslo går på høyre. Møter jeg syklister som kommer bak meg føler jeg meg mer usikker enn om de kommer fremfor meg. Men jeg har minimert problemet ved at jeg alltid går så langt inn til siden som mulig.

 

Egentlig er det veldig merkelig at den logikken som brukes på motorisert vei ikke brukes på ikke-motorisert vei. Der lærte jeg noe nytt. 

 

Øhh....de vil alltid ha ryggen til deg når du kommer bakfra og omvendt, uavhengig av hvilken side av veien de går på.

 

Hvis de går på venstre side må du skifte fra å sykle på høyre side til å sykle på venstre side i det dere møtes. Da er det plutselig venstrekjøring for begge og det er vel ikke meningen ?

 

Det er helt klart et problem at man er usikker på om en fotgjenger plutselig vil forandre "kjørefelt" når de møter eller blir tatt igjen av andre, men det burde jo ikke være noe å lure på for noen. Hvis de går på høyre side, skal de holde seg på høyre side og du kjører/ sykler/ går forbi dem på deres venstre side. Tenk deg en traktor på veien. Det er vel ikke naturlig at denne skal kjøre på venstre side eller at den skal bytte side i det du tar den igjen eller møter den ? Nei, jeg holder fast ved at det over lang tid er innprentet en misoppfatning i norske fotgjengere om at "man skal gå til venstre", men at resten av setningen "i trafikkert vei" desverre ble borte et sted på veien for veldig lenge siden.

 

I noen land ser jeg de har en bred gang/ sykkelsti med fotgjengere ytterst, ett felt på hver side og en 2 felts sykkelsti i midten. Det er ofte piler malt i asfalten som indikerer fartsretning. Dette er det faktisk i en undergang ved Valhall/ Valle Hovin i Oslo også når du krysser under den nye Økernveien i retning Ulven, rett før du går opp på brua over Ringveien, Det er malt midtstripe i tunellen og piler på begge sider som forteller at man skal holde til høyre.

Skrevet

Også har vi kanskje de beste; hunde-eiere som, selv om hunden helt klart og tydlig vet det er høyrekjøring i Norge og holder seg på høyre side av veien/ fortauet har en eier som er oppvokst med månedlige utsendelser av klipp og lim hefter fra Trygg Trafikk og derfor står fast på at de skal gå på venstre side.... med båndet i en pen bue twers over veien bort til den firbente.

 

 

Her tror jeg ikke du skal skylde på trygg trafikk :P Som hundeeier irriterer jeg meg over andre hundeeiere som er så inprentet med at man skal gå på høyre side, altså stikk motsatt av hva du klager på. En hund skal nemlig ved passeringer gå pent på eierens venstre side. Dette er ikke noe problem når hunden er voksen og har lært å gå pent, men når man har en valp/unghund er det veldig lite fordelaktig at man går på høyre side i et møte med andre. Det betyr jo at hund møter hund i stedefor at person møter person og det er jo naturlig nok da mye vanskeligere å faktisk få hunden til å gå pent. Men det hjelper jo uansett ikke når hundeeiere flest har lagt sin elsk på idiotkassa og ikke får inn hunden når man kommer. Da er det faktisk bedre om de bare hadde hatt hunden løs.

Skrevet

Øhh....de vil alltid ha ryggen til deg når du kommer bakfra og omvendt, uavhengig av hvilken side av veien de går på.

 

Hvis de går på venstre side må du skifte fra å sykle på høyre side til å sykle på venstre side i det dere møtes. Da er det plutselig venstrekjøring for begge og det er vel ikke meningen ?

 

Det er helt klart et problem at man er usikker på om en fotgjenger plutselig vil forandre "kjørefelt" når de møter eller blir tatt igjen av andre, men det burde jo ikke være noe å lure på for noen. Hvis de går på høyre side, skal de holde seg på høyre side og du kjører/ sykler/ går forbi dem på deres venstre side. Tenk deg en traktor på veien. Det er vel ikke naturlig at denne skal kjøre på venstre side eller at den skal bytte side i det du tar den igjen eller møter den ? Nei, jeg holder fast ved at det over lang tid er innprentet en misoppfatning i norske fotgjengere om at "man skal gå til venstre", men at resten av setningen "i trafikkert vei" desverre ble borte et sted på veien for veldig lenge siden.

 

I noen land ser jeg de har en bred gang/ sykkelsti med fotgjengere ytterst, ett felt på hver side og en 2 felts sykkelsti i midten. Det er ofte piler malt i asfalten som indikerer fartsretning. Dette er det faktisk i en undergang ved Valhall/ Valle Hovin i Oslo også når du krysser under den nye Økernveien i retning Ulven, rett før du går opp på brua over Ringveien, Det er malt midtstripe i tunellen og piler på begge sider som forteller at man skal holde til høyre.

 

 

 

Her er vi uenige.

 

Du skriver at du alltid vil ha ryggen til uavhengig av hvilken side av veien man går på. Det er helt feil.Hvorfor tror du egentlig vi har fått den loven om at fotgjengere skal gå på venstresiden? Det handler nemlig om at man skal se trafikken nærmest der man selv går. Det gjør du ikke om både syklist og fotgjenger er på samme side i kjøreretningen. 

Ta biltrafikken: Alle vet at bilene kjører på høyreside. Det er absolutt ingen overraskelse, spørsmålet er heller når bilen kommer. Når bilen kommer ser fotgjengeren bilen med en gang, og går således så langt inn til venstre som mulig.

 

Snur vi situasjonen, dvs. at fotgjengeren går på høyre side, vil ikke fotgjengeren se bilen komme, og det som derfor skjer er at fotgjengeren ikke er obs på bilen og kan være mye lengre ut i veibanen. 

 

Det samme gjelder for problematikken syklister og fotgjengere. Syklisten vil på et eller annet tidspunkt ta igjen fotgjengeren, men fotgjengeren vet ikke når. Når fotgjengeren så møter syklisten vil han i god tid være oppmerksom på syklisten og har tid til å trekke inn til siden, samtidig som syklisten trekker ut for forbipasseringen.

Skrevet

En løsning på alle slike konflikter er enkel. Folk må ha respekt for hverandre, ta hensyn til hverandre og generelt oppføre seg skikkelig mot hverandre. Bare så synd slike enkle løsninger er så forbanna vanskelig å få til...

  • Liker 1
Skrevet

 

Her er vi uenige.

 

Du skriver at du alltid vil ha ryggen til uavhengig av hvilken side av veien man går på. Det er helt feil.Hvorfor tror du egentlig vi har fått den loven om at fotgjengere skal gå på venstresiden? Det handler nemlig om at man skal se trafikken nærmest der man selv går. Det gjør du ikke om både syklist og fotgjenger er på samme side i kjøreretningen. 

Ta biltrafikken: Alle vet at bilene kjører på høyreside. Det er absolutt ingen overraskelse, spørsmålet er heller når bilen kommer. Når bilen kommer ser fotgjengeren bilen med en gang, og går således så langt inn til venstre som mulig.

 

Snur vi situasjonen, dvs. at fotgjengeren går på høyre side, vil ikke fotgjengeren se bilen komme, og det som derfor skjer er at fotgjengeren ikke er obs på bilen og kan være mye lengre ut i veibanen. 

 

Det samme gjelder for problematikken syklister og fotgjengere. Syklisten vil på et eller annet tidspunkt ta igjen fotgjengeren, men fotgjengeren vet ikke når. Når fotgjengeren så møter syklisten vil han i god tid være oppmerksom på syklisten og har tid til å trekke inn til siden, samtidig som syklisten trekker ut for forbipasseringen.

 

 

Vi kommer aldri til å bli enige så det er ikke noe poeng å gjenta sin mening i det uendelige, jeg vil likevel poengtere at når du tar igjen noe = dere går, kjører, ruller, krabber, whatever i samme retning - vil du selvsagt ha ryggen deres mot deg uavhengig av om de befinner seg på høyre eller venstre side, med mindre de går baklengs, men da har de helt andre problemer.

Skrevet

En løsning på alle slike konflikter er enkel. Folk må ha respekt for hverandre, ta hensyn til hverandre og generelt oppføre seg skikkelig mot hverandre. Bare så synd slike enkle løsninger er så forbanna vanskelig å få til...

Jeg er helt enig. Men å ta hensyn, som syklist, betyr nok også på dagtid i helgene å holde seg unna de mest populære grusveiene i marka.

  • Liker 1
Skrevet

Her tror jeg ikke du skal skylde på trygg trafikk :P Som hundeeier irriterer jeg meg over andre hundeeiere som er så inprentet med at man skal gå på høyre side, altså stikk motsatt av hva du klager på. En hund skal nemlig ved passeringer gå pent på eierens venstre side. Dette er ikke noe problem når hunden er voksen og har lært å gå pent, men når man har en valp/unghund er det veldig lite fordelaktig at man går på høyre side i et møte med andre. Det betyr jo at hund møter hund i stedefor at person møter person og det er jo naturlig nok da mye vanskeligere å faktisk få hunden til å gå pent. Men det hjelper jo uansett ikke når hundeeiere flest har lagt sin elsk på idiotkassa og ikke får inn hunden når man kommer. Da er det faktisk bedre om de bare hadde hatt hunden løs.

Går hunden på fot er det ikke noe problem. Har man ikke kontroll på hunden sin burde man ikke ha hund. Det er helt og holdent hundeeieres ansvar at hunden deres ikke er til hinder for andre, være seg andre hunder eller personer eller kjøretøy. Problemet du beskriver oppstår fordi hundeeier lar hunden gå på den andre siden av fortauet enn seg selv med stramt bånd tvers over veien. Jeg er en hundeperson, btw. :D

Skrevet

Jeg er helt enig. Men å ta hensyn, som syklist, betyr nok også på dagtid i helgene å holde seg unna de mest populære grusveiene i marka.

Organisert diskrimeinering mot syklister høres ikke ut som en løsning på problemet :hmm::D

Skrevet

Organisert diskrimeinering mot syklister høres ikke ut som en løsning på problemet :hmm::D

Les det jeg skriver, hvor har jeg tatt til orde for å diskriminere noen? Skal man ta hensyn som syklist i områder med masse folk blir farten lav og da forsvinner mye av treningsgleden. Å sykle med familien for å bade i Nøklevann er selvsagt ikke noe problem.

Skrevet

Går hunden på fot er det ikke noe problem. Har man ikke kontroll på hunden sin burde man ikke ha hund. Det er helt og holdent hundeeieres ansvar at hunden deres ikke er til hinder for andre, være seg andre hunder eller personer eller kjøretøy. Problemet du beskriver oppstår fordi hundeeier lar hunden gå på den andre siden av fortauet enn seg selv med stramt bånd tvers over veien. Jeg er en hundeperson, btw. :D

 

Jeg syns ihvertfall det er hyggelig å kunne få trene hunden med gradvis økende forstyrrelser, altså ikke begynne fra hunden ar valp og forvente at den skal kunne møte en hund og fortsette å gå pent ved siden av meg. Om du er en hundeperson så vet du at en hund ikke er født lydig og for å få den lydig er man nødt til å strekke strikken litt noen ganger og da går det plutselig ikke helt som planlagt. Kan du virkelig si at du har hatt 100% kontroll på hunden din til en hver tid, selv under innlæring? Det er i så fall imponerende. For meg gikk det ihvertfall nesten "galt" senest i går da jeg og valpen oppdager en syklist omtrent samtidig. Heldigvis reagerte bølla på et nei da retningen hans plutselig gikk fra meg og til syklisten. Syklisten valgte å reagere med å stoppe og først spørre om han hadde tenkt til å angripe. Det ga meg anledningen til å forklare at han bare ville leke. Endte med at bølla fikk masse kos av syklist (utrolig nok en voksen mann) og så var alle fornøyde. Og problemet jeg beskrev i forrige innlegg er ikke at folk har langt bånd på hunden sin, men at om folk skal gå på høyre side så risikerer to hunder å møte hverandre med kun cm mellomrom, i stedefor at de har to personer mellom seg. Som hundeperson bør du klare å se at det er et hav av forskjell der ;) Så jeg mener fortsatt at folk skal gå på venstre side.

Skrevet

Les det jeg skriver, hvor har jeg tatt til orde for å diskriminere noen? Skal man ta hensyn som syklist i områder med masse folk blir farten lav og da forsvinner mye av treningsgleden. Å sykle med familien for å bade i Nøklevann er selvsagt ikke noe problem.

:D  Slapp av alle sammen, dette er kun et forum på internett, selvfølgelig skal man respektere hverandre - det er jo bare nomal folkeskikk.

 

Du bruker ikke det ordet diskriminering, men (selv om det er et selvpålagt valgt) er det er jo det som blir realiteten om syklister må holde seg unna poplære områder i de tidsrom da det er fotturister der; helger, fint vær, fellesferien etc. Det er litt som å si at alle på en abeidsplass som har barn skal få velge ferieuker først også skal de single eller barneløse få slåss om restene. Alle har forståelse for at det er skolefri og at de som har barn har en større kabal å legge, men det burde ikke gå utover andre.

 

Derfor mener jeg selvsagt ikke at fotgjengere skal lide av syklister, men det hadde blitt mindre friksjon om alle fulgte det samme regelsettet.

Skrevet

Jeg syns ihvertfall det er hyggelig å kunne få trene hunden med gradvis økende forstyrrelser, altså ikke begynne fra hunden ar valp og forvente at den skal kunne møte en hund og fortsette å gå pent ved siden av meg. Om du er en hundeperson så vet du at en hund ikke er født lydig og for å få den lydig er man nødt til å strekke strikken litt noen ganger og da går det plutselig ikke helt som planlagt. Kan du virkelig si at du har hatt 100% kontroll på hunden din til en hver tid, selv under innlæring? Det er i så fall imponerende. For meg gikk det ihvertfall nesten "galt" senest i går da jeg og valpen oppdager en syklist omtrent samtidig. Heldigvis reagerte bølla på et nei da retningen hans plutselig gikk fra meg og til syklisten. Syklisten valgte å reagere med å stoppe og først spørre om han hadde tenkt til å angripe. Det ga meg anledningen til å forklare at han bare ville leke. Endte med at bølla fikk masse kos av syklist (utrolig nok en voksen mann) og så var alle fornøyde. Og problemet jeg beskrev i forrige innlegg er ikke at folk har langt bånd på hunden sin, men at om folk skal gå på høyre side så risikerer to hunder å møte hverandre med kun cm mellomrom, i stedefor at de har to personer mellom seg. Som hundeperson bør du klare å se at det er et hav av forskjell der ;) Så jeg mener fortsatt at folk skal gå på venstre side.

 

Nei, jeg har ikke vært i nærheten av å ha stålkontroll på de hundene vi har hatt, men har alltid passet på at det ikke er hunden som bestemmer når vi har vært på tur og f eks latt den gå stramt i bånd tvers over veien/ fortauet/ sykkelstien. Ellers så synes jeg at man burde ta basic opplæring på lukkede områder. Men vi er egentlig igjen tilbake til uenighet om hvilken side av veien man skal gå på og ikke hundehold :D

Skrevet

Var på en lang sykkeltur igår. Flere ganger på vei opp møtte jeg på gående som gikk midt i grusveien. Da hadde jeg jo sakte fart og var ingen problem for meg. 

 

På vei ned møtte jeg på 4 personer som fant ut at det beste var å gå 4 i bredden, med en halv meters mellomrom. Dette er en grusvei som er i direkte forbindelse til ullevålsæter. Der får jeg gjerne en fart på 50km i timen uten å tråkke på pedalene, og denne grusveien er så brei at det burde gå fint dersom alle viser hensyn. Jeg måtte selvsagt bremse kraftig, de snudde seg rundt for å se hvem som kom og fortsatte uten å flytte seg. hadde lyst å sneie en av personene.

 

Litt lenger ned kom 3 stk gående med enda større mellomrom, men der gikk hvertfall hu ene til over til den ene siden slik at det ble plass.

 

Det er helt utrolig hvordan oppførsel mange gående har, og de viser null respekt for andre.

 

Møtte forsåvidt på en familie med små unger også, og da bremset jeg ned i god tid til 20km i timen ettersom man aldri vet med unger. Det samme gjelder selvsagt når man møter hund.

Skrevet

:D Slapp av alle sammen, dette er kun et forum på internett, selvfølgelig skal man respektere hverandre - det er jo bare nomal folkeskikk.

Du bruker ikke det ordet diskriminering, men (selv om det er et selvpålagt valgt) er det er jo det som blir realiteten om syklister må holde seg unna poplære områder i de tidsrom da det er fotturister der; helger, fint vær, fellesferien etc. Det er litt som å si at alle på en abeidsplass som har barn skal få velge ferieuker først også skal de single eller barneløse få slåss om restene. Alle har forståelse for at det er skolefri og at de som har barn har en større kabal å legge, men det burde ikke gå utover andre.

Derfor mener jeg selvsagt ikke at fotgjengere skal lide av syklister, men det hadde blitt mindre friksjon om alle fulgte det samme regelsettet.

Du velger selv. Om du har lyst til å trene intervalldrag på sykkel i lysløypa Sognsvann-Ullevålseter søndag kl 12.00 kan du selvsagt gjøre det, men jeg er redd treningsutbyttet ikke blir det helt store.

Det eneste jeg har skrevet i denne tråden er at for min del vil jeg se meg om etter andre traseer enn Nøklevann rundt i helgene. Om du føler deg diskriminert av det, er det helt greit.

Forøvrig greit å lese innleggene man svarer på, selv om dette er et internettforum.

Skrevet

Det eneste jeg har skrevet i denne tråden er at for min del vil jeg se meg om etter andre traseer enn Nøklevann rundt i helgene. Om du føler deg diskriminert av det, er det helt greit.

Forøvrig greit å lese innleggene man svarer på, selv om dette er et internettforum.

Tror du misforsto hva jeg mente fullstendig. Jeg synes det er synd at du ikke kan sykle i traseene rund Nøklevann i helgene.

Det hadde blitt det samme om man ikke kunne gå der fordi det var så mange syklister.

 

Det hadde kanskje vært best om man (staten) investerte i egne sykkel traseer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.