Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp: fjellski med fast hæl?


annkbm

Anbefalte innlegg

Hei, eg har kjøpt meg fjellski,åsnes breidablikk med BC. Er veldig fornøyd med skia. Fantastisk å gå på oppover, men etter mange år med slalom kjøring var ikkje dette noke særlig å kjøre med nedover! Ikkje skia sin feil..heller teknikken min som er rusten! Eg har i tillegg to ankler som er relativt svake, grunna tidligare skader, eg merka at eg gjerne burde hatt nokre støvler med meir støtte i. Dei eg har er lærstøvler.

Eg ønsker å kunne gå på fjellturer, gå innover fjellet og kunne renne ned utan å måtte ploge heile veien. Kjører med hund og det er derfor eg har valgt desse skia.

Er det mulig å få en binding på desse skia slikt at eg har fast hæl??

Ellers tips og tanker taes i mot med stor TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Selv har jeg Ingstad med Beksøm, som fungerer bra. Husk derimot at en smalere ski, feks Amundsen kan være vel så lettsvingt som ei brei ski da du trenger mindre kraft (moment) for å kante skien. I tillegg tipper jeg at vekta på skien vil bli lavere, noe som alltid er ett pluss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du med fast hæl mener at hælen skal sitte helt fast i skien (ala en slalåmbinding), så er nok dette vanskelig. Et alternativ er å bytte til en binding med hælwire. Da sitter foten bedre, men det krever andre støvler.. Sjekk ut f.eks Voile 3-pin cable.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støvelen trenger forsåvidt ikke sitte fast, bindingen trenger kun å ha en tåboks som er helt stiv, og som greier å holde skoen i sjakk sideveis. En telemark binding gjør det, men da må støvelen være dønn stiv, ala en slalomstøvel, men gåkomforten er da langt fra det du er vant med fra BC.

De bindingene som nok gir mest støtte og du fortsatt kan bruke lærstøvler på er nok som foreslått 3pin cable fra Voile. Jeg har et par som jeg bruker sammen med noen Asolo Morgedal støvler. Jeg bruker kun frontfestet når jeg går, og skal jeg bratt ned setter jeg på wuren bak. Hvor strammere jeg setter wiren, jo mer motstand blir der når jeg løfter hælen. Den stivheten som jeg mangler kommer av manglende stivhet i støvelen. Altså det er rom for å få oppsettet stivere med en enda stivere lærsøvel, men det er rimelig stor forskjell på med å uten wire, jeg bruker også wire å gå på tvers opp bratte hellinger på hardt underlag fordi det er lettere å kante skia.

3pin finnes også i en Hardwire versjon med stive stag og fjærer, da kreves det enda stivere støvler. De plaststøvlene som er lavest og kommer nærmest lærstøvler er nok Scarpa T4, de skal også passe på bindingene (jeg tror T4 har de 3 hullene på tuppen av støvelen). T4 kan også brukes på telemarkbindinger med gåfunksjon som f.eks Voile Switchback. Men de fleste telemarkbindinger har 20mm oppbygning, det er nok litt mye på skiene dine. 3pin kan du kjøre uten oppbygning, eventuellt bruke Rottefella 10mm plater for å få litt bedre kantgrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.