Gå til innhold
  • Bli medlem

Tusenkronersturen, eller anti-utstyrshysteri

Jan Erik Hansen

Anbefalte innlegg

Annonse

Interresant Jan Erik !

En tusen kroners tur er greit nok om sommeren,

men kan nok gi noen ubehaglige opplevelser andre årstider.

Har nok boden full, men skifter mest ut vrak.

Det beste utstyret overlever og er nå over 40 år.

Eldre enn de fleste her på FF.... :hmm:

Har blitt litt for glad i komfort med årene, så har ikke planer om å prøve på vinteren. Men skulle nok latt seg gjøre, så lenge en kunne fyrt stort nok bål :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt forsvarets mobposer på vinterbruk et par jeg kjenner. De som godt i minus 12 hvertfall. Kostet vel 150 el 200 pr pose. Så ikke umulig om en strekker vinterbudsjett et par hundrelapper.

Nå var jo historien ment til skrekk og advarsel for andre som hadde slike tanker :)

Tror det skal mer en et par hundrelapper før det blir en komfortabel vintertur. En må jo ha ski (om en ikke vil spikke et par truger selv) og en spade vil være kjekt å ha for å grave en snøbolig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du kommer med dette nå. Har tenkt på det samme flere ganger i det siste, sånn alt i alt synes jeg utstyrlisten din så grei ut. Men hadde prøvd meg på finn`s "gi bort" og fått meg et par M77(E.l) og en slaskete gammel Bergans/TNF sekk, da ikke av Ludviktype, den leksen på rekrutten er ikke glemt. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo undertegnede tilhenger av litt nøkternhet når det gjelder utstyr til friluftsliv. Å latterliggjøre meningsmotstandere er et kjent triks. Prøver du å få folk til å tenke over hva slags utstyr de trenger til friluftsbruk, blir du slått i hardtkorn med steinaldermennesker. Jeg vil påstå at artikkelen som er utgangspunkt for denne tråden er fordummende. Drar du på langtur, sørger du selvfølgelig for at du har utstyr som duger. Å gå 30 år tilbake i tid, og bruke utstyr fra den tida som sannhetsbevis for at vi som kritiserer dagens utstyrhysteri som unødvendig, er for dumt. Selvsagt har verden gått framover. Men det bør ikke forhindre noen i å tenke over sitt eget forbruk, også når det gjelder friluftsliv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du kommer med dette nå. Har tenkt på det samme flere ganger i det siste, sånn alt i alt synes jeg utstyrlisten din så grei ut. Men hadde prøvd meg på finn`s "gi bort" og fått meg et par M77(E.l) og en slaskete gammel Bergans/TNF sekk, da ikke av Ludviktype, den leksen på rekrutten er ikke glemt. ;)

Vet ikke om Finn var funnet opp en gang da jeg gjorde dette. Var tross alt i 2005. Brukte heller ikke så lang tid på å planlegge, eller tenke. Er som det står i teksten. Jeg leste på nett, tenkte over saken, noterte ned 20 ting jeg trengte og brukte noen timer på å handle dagen etter, og så var det ut på tur. Ren impulsen en uke da jeg kjedet meg. 

Fabuleringen om realitykonsept og slikt var et resultat av litt for mange kopper kruttsterk kaffe mens jeg var på tur :)

Nå er jo undertegnede tilhenger av litt nøkternhet når det gjelder utstyr til friluftsliv. Å latterliggjøre meningsmotstandere er et kjent triks. Prøver du å få folk til å tenke over hva slags utstyr de trenger til friluftsbruk, blir du slått i hardtkorn med steinaldermennesker. Jeg vil påstå at artikkelen som er utgangspunkt for denne tråden er fordummende. Drar du på langtur, sørger du selvfølgelig for at du har utstyr som duger. Å gå 30 år tilbake i tid, og bruke utstyr fra den tida som sannhetsbevis for at vi som kritiserer dagens utstyrhysteri som unødvendig, er for dumt. Selvsagt har verden gått framover. Men det bør ikke forhindre noen i å tenke over sitt eget forbruk, også når det gjelder friluftsliv.

Jeg er klar over at du har startet en tråd om utstyrshysteri her på Fjellforum. Historien er ikke rettet mot din tråd, men startet som en impulstur etter en diskusjon på det gamle forumet til friluftsliv.no. Turen ble gjort i 2005, og alt som står over (med unntak av siste avsnitt og litt lett redigering) ble notert i turdagboka den gangen. 

Om jeg hadde et mål om å vise noe med turen, eller historien, var det nettopp det du selv skriver. Utstyrshysteri og anti-utstyrshysteri er like meningsløst. Det står også i teksten:

Utstyrshysteri eller anti-utstyrshysteri, kall det hva du vil. En trenger ikke å bytte jakke hver gang det kommer en ny farge. Samtidig er det like meningsløst å hevde at en ikke skal kjøpe kvalitetsutstyr. Det er mulig å tenke kritisk over hva en har behov for, uten å gjenskape utstyrshysteriet med motsatt fortegn. Det handler om å velge det en selv er komfortabel med.

Så får jeg heller beklage om noen føler seg støtt av mine overdrivelser og anstrengte forsøk på humor når jeg nevner steinalderjegeren og pilspissen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sansen for konseptet, må tross alt si det siden jeg har tenkt på det samme. Og tror mange og enhver kunne ha godt av litt back to basic.;) Tør ikke engang tenke over hvor mye penger jeg har brukt på utstyr de siste 10 årene. Selvsagt blir en slik tur et slags eksperiment for å se hvor mye kvaliteten på turen forringes av litt enklere utstyr. Personlig tror jeg ikke opplevelsen blir så utrolig anderledes med mindre man har utstyr som gjør vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Siden jeg jo er særdeles kritisk til utstyrshysteriet jeg mener rir frilftslivet, var jeg vel litt kategorisk i mitt innlegg. Ser poenget ditt. Men jeg mener at en som drar av gårde på en tur over flere dager med det utstyret du beskriver burde tenkt seg om. Skal du på langtur, må du ha riktig utstyr. Men det behøver ikke koste skjorta.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Siden jeg jo er særdeles kritisk til utstyrshysteriet jeg mener rir frilftslivet, var jeg vel litt kategorisk i mitt innlegg. Ser poenget ditt. Men jeg mener at en som drar av gårde på en tur over flere dager med det utstyret du beskriver burde tenkt seg om. Skal du på langtur, må du ha riktig utstyr. Men det behøver ikke koste skjorta.

Det er helt greit at noen tar på seg å si hva de mener om fokus på utstyr. Selv har jeg ikke noen sterke meninger om den saken, annet en at jeg ikke handler annet en det jeg har behov for. Ting repareres om det er mulig, og byttes når det er utslitt.

Burde kanskje tatt med hvorfor jeg valgte utstyret, og min bakgrunn i historien, men det stod ikke i turdagboka. Historien er vel også alt for lang for å leses på nett, selv etter at jeg slettet over halve.

Grunnen til at jeg valgte militært overskudd var at det var tilgjengelig på en kort handletur den dagen jeg pakket sekken. Har også erfaring som survivalinstruktør i forsvaret, så var godt kjent med både utstyret og det å gjøre det enkelt på tur. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.