Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda til fots (forhold)


Emanuel Desperados

Anbefalte innlegg

Noen som vet når forholdene normalt sett er gode nok til å spasere innover vidda til fots? Regner med det fortsatt ligger snø i starten av mai, men hvordan bruker det å være fra slutten av mai og utover juni? 

 

 

 

 

Ingen spesiell rute planglagt, bare 2 uker impulsiv loffing med kart og fiskestang med start fra Finse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man holder seg til østvidda, med utgangspunkt i for eksempel Tronsdbu eller Tuva, kan det fort være mulig med fottur seint i juni. Alt avhenger av våren og forsommeren. Blir denne varm og fin, smelter snøen fort. I de områdene hvor det det blir liggende igjen snøflekker, er disse så hardpakket at de er fine å gå på. 

Jeg skal oppover mot Rauhelleren allerede 23.06 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der håper jeg våren blir varm. Jeg vil begynne turen i Ustaoset(25.06), da jeg reiser meg tog. Videre for eksempel over Tuva-Rauhelleren-Stigstuv-Dyranut-Kjeldebu-Krækkja-Haugstøl. Jeg vil ta med telt og fiskestang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der håper jeg våren blir varm. Jeg vil begynne turen i Ustaoset(25.06), da jeg reiser meg tog. Videre for eksempel over Tuva-Rauhelleren-Stigstuv-Dyranut-Kjeldebu-Krækkja-Haugstøl. Jeg vil ta med telt og fiskestang.

Med den ruta hadde i alle fall ikke jeg lagt om planene ennå. Det bør være gode muligheter for fotturforhold.

Jeg drar også oppover for å fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Noen år er forskjellig fra andre. Gikk 3 uker på østvidda ifjor, fra 6. juni. Gikk snøfritt fra Imingfjell og inn i Geitvassdalen. Isen gikk på 1300moh nær imingen ca 4 juni. Skjønner det ikke er mange som rusler i denne tiden i frykt for snø, beviset fikk vi av å se kun 2 mennesker i det fjerne på 3 uker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Låner denne tråden, jeg.

 

La oss si at jeg er gira på å gå Hardangervidda på tvers, fra øst til vest i sommer. Hvordan skal man komme seg (tilbake til start hvor man gjerne har parkert bilen), feks fra Odda til Geilo når man har med bikkjer? Er det i det hele tatt mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også tenkt på det, så det har endt med å gå i ring rundt oppå hardangervidda. vurderer å ta tog opp til finse og gå ned til rjukan, og tog hjem derfra.. men det er litt stress å reise kollektivt med hund med kløv. så det blir vel å gå i en ring i år også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner denne tråden, jeg.

 

La oss si at jeg er gira på å gå Hardangervidda på tvers, fra øst til vest i sommer. Hvordan skal man komme seg (tilbake til start hvor man gjerne har parkert bilen), feks fra Odda til Geilo når man har med bikkjer? Er det i det hele tatt mulig?

Det går buss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.