Gå til innhold
  • Bli medlem

Panoramavindu over Skåla, 26.09.2005


gi

Anbefalte innlegg

Klokka gikk mot lunsjtid. Lave skyer hadde dekt fjella hele formiddagen. Men nå var noe i emning. Skyene la seg ned, og det kunne skimtes lys i de høyere luftlag. Klarvær på toppene :???: tenkte jeg.
Værmeldinga hadde meldt om ny nedbør inn til kvelden. Hvor kommer jeg høyest mulig fortest mulig ?
Slapp det jeg hadde og pakka en liten sekk. Valget falt på Skåla (1128), høyeste fjellet i Molde kommune.

I løpet av den halvtimen jeg brukte med bil til utgangspunktet, klarna det opp. Bare noen små tåkedotter omkransa toppene. Starten gikk fra enden av bomveien inn fra Kortgarden. Turen gikk på blaute myrer og god sti, først gjennom furuskog og seinere gulsprakende lauvskog til Trollvatnet (504). Trollvatnet ligger idyllisk til i skåla på nordsida av Skåla og Skålaksla (1078). Sola stakk akkurat over toppen og utsikten mot fjellrekka i nord fra Julsundet og helt inn til Reinsfjellet kom her til syne.

Etter en matbit fortsatte jeg delvis i skygge opp Skålas nordrygg, bare avbrutt av diverse fotopauser.
I det jeg nærma meg topplatået gjorde en frisk sønnavind seg gjeldene. Panoramaet åpna seg til alle kanter. Fra Julsundet i nordvest til Tustna i nord. Videre gjennom Trollheimen, Sunndalsfjella, Eikesdalsfjella til Romsdalen. Derifra videre sørvestover mot Sunnmøre, som var dekt av skyer.

En skyfront nærma seg fra den kanten, så jeg fortsatte hastig videre mot Skålaksla, og over denne.
På veg ned mot Trollvatnet forsvant sola etterhvert helt i skydekket. Tilfreds gikk jeg siste biten tilbake til bilen.

Her kommer noen smakebiter fra minnebrikka :arrow:

post-399-13347440087_thumb.jpg

post-399-133474400878_thumb.jpg

post-399-133474400882_thumb.jpg

post-399-133474400951_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Så det ble tur på deg likevel, fint i fjellet nå :P Stusset på datoen, trodde først det var en forsinket vårskitur... :-)

Auda, datoen er retta. Fire måneder fra eller til.....Nå har jeg jo forresten hatt mange "forsinkede vårskiturer" i år, seinest på fredag :)

Du får deg nok en tur snart igjen. Greit for oss som har fjellet nesten på dørstokken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.