Gå til innhold
  • Bli medlem

Store Smørstabbtind

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg var for 2-3 uker siden på St. Smørstabbtind. Dette er en flott topp som absolutt er verdt bryet, også for ikketoppsamlere.

Jeg skriver ikke dette for å være sær, men apropos varder i fjellet: Jeg synes ruta er helt galt lagt opp opp til toppen. Det burde vel strengt tatt ikke vært varder her i det hele tatt.

På vei inn til toppen krysset jeg nedre del av Leirbreen (på blåis) før jeg tok opp til det lille vannet nord for breen. I boka til Thommesen blir denne ruta anbefalt. Jeg velger å advare mot den. Den hoggbratte gressbakken blir fort våt pga fråden fra elva, og den vesle steinurda på toppen av fjellsida virket meget løs. Jeg er sikker på at det er mye lettere å ta seg opp til vannet fra vest i stedet for fra breen!

Når det gjelder ruta opp selve ryggen valgte jeg å delvis neglisjere vardene på vei opp. Jeg fulgte ryggen til det bratte partiet midt på ryggen. Her fulgte jeg en helt komfortabel hylle ut til høyre, og småkløv rett opp noen meter. Helt kurant.

På vei ned igjen fulgte jeg vardene som går lenger mot vest. Her havnet jeg ned i et slitsomt svaområde, med masse løsgods. Det gikk en barnefamilie nedenfor meg og jeg gikk meget forsiktig for ikke å løsne stein ned på dem. Jeg ble plutselig utrolig nervøs, og bestemte meg for å stoppe. Jeg har sjelden vært så nervøs i fjellet før, denne gang var det ikke meg selv jeg var redd for. Jeg så for meg en stein sprette nedover og....

Jeg satt og ventet i nærmere et kvarter før familien fikk karret seg ned. Deretter skar jeg ut til høyre og kom over i lettere terreng.

Dette skrev jeg mest fordi jeg føler at det er helt unødvendig for folk å rote seg så langt bort til høyre. Går en flere sammen, løper man en atskillig større risiko her, en lenger bort til venstre. Mitt råd: Følg ryggen helt til det evt. blir for bratt/luftig, skrå deretter ut til høyre, IKKE med en gang! Bruk hodet, ikke følg "amatørvardene" blindt!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.