FjellDude Skrevet 31. mars 2014 Skrevet 31. mars 2014 Kunne tenke meg to netter på Finse i telt og sovepose, men har kun Mountain Equipment Titan 650, blir denne for kald? Siter
Markamann Skrevet 31. mars 2014 Skrevet 31. mars 2014 Selv har jeg grunnet vektjag begynt å bruke et hakk kaldere poser enn tidligere. Med forventet temperatur ned mot ca -16 benytter jeg sovepose med T-limit identisk som posen du nevner her. Sover i ullendertøy og middels tykk dunjakke. I tillegg koker jeg stort sett opp vann som jeg heller over i en isolert Nalgene før jeg hopper i posen. Med ok isolasjon (jeg bruker OR bottle parka) avgir den litt varme det meste av natta. Ekstra bonus: lunkent+ vann til frokostblanding på morgenen. Greit å starte dagen med å drikke noe lunkent/varmt også. Har sovet i -20 uten problem med denne setupen, men hadde nok valgt en annen pose om jeg visste at det skulle bli såpass kaldt. Merk at jeg sover forholdsvis varmt. Vet ikke hva slags telt du har..? De fleste telt isolerer jo en god del på vinteren. Siter
FjellDude Skrevet 31. mars 2014 Forfatter Skrevet 31. mars 2014 Jeg har ett The North Face Mountain 25 telt. Misliker å ha på meg mye klær når jeg sover, helst ikke mer enn boxer, trøye og sokker Siter
joac Skrevet 1. april 2014 Skrevet 1. april 2014 Nettopp vært der og overnattet med to kompiser som har ME Xero 750 og en tilsvarende Helium. De var ihvertfall fornøyd, men samtidig så varerier jo tempen der oppe litt Siter
afe Skrevet 1. april 2014 Skrevet 1. april 2014 9. april i fjor var det -28°C på målestasjonen på Finse. Dersom du takler den temperaturen i soveposen din, greier du deg nok, men dette er det bare du sjølv som kan vurdere. Siter
FjellDude Skrevet 2. april 2014 Forfatter Skrevet 2. april 2014 -28°C Da holder ikke soveposen min. Er det mulig å kjøre frem til Finse med bil, eller er jeg avhengi av tog? Siter
Omnilite Skrevet 2. april 2014 Pålogget Skrevet 2. april 2014 Det er ikke bilvei til Finse, fra øst er Haugastøl eller Ustaoset evt Geilo nermeste stasjon. Vær obs på at ikke alle tog stopper på de to førstnevnte. Fra Vest er nok Voss nærmeste med grei adkomst med bil. Har du en lett sommerpose som får plass inni Titanposen så vil det hjelpe, er det ikke fult så kaldt vil en lakenpose også hjelpe. Et lag med ull på kroppen hjelper også om det blir kaldere enn ratingen på soveposen. Slår værmeldingen til blr det ikke så kaldt nå til helgen, men å være forberedt skader ikke om du har mulighet for det. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.