Torgeir Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 Det var lørdag, og vi var på hytta for å rydde litt før vinteren. Båten skulle opp fra vannet, og litt material etter sommerens byggeaktiviteter skulle stables i hus. Dette gikk fort og greit, så da ble det tid for fjelltur utpå ettermiddagen. Det var sol, men vinden fra vest var så kald og sterk at det ikke fristet med langtur. Jeg forlot hytta og la i vei mot Ulvehaugsnosi. Turen opp dit er en sånn passelig tur som kan gås uansett vær og føre. Har vært der på alle tider av året, og på sommerføre tar turen til topps under en time. Denne dagen var det fint sommerføre hele veien. Høstfargene var på plass, men lufta var ikke så skarp og kald som forventet. Jeg nærmet meg det brattere partiet, og plutselig føltes det som om fjellsiden ble levende! Ryper i søkk og kav fløy opp fra seljekrattet, 3-4 stykker i slengen. Sånn fortsatte det i flere sekunder, og jeg talte til ca. 30. Hadde jeg vært jeger nå, så hadde jeg vært heldig... Vurderte å ta jegerprøven da, ja.. Jeg fortsatte oppover, og i løpet av turen så jeg flere rypekull i området. Sikkert en god sommer for fuglene i år. Jeg kom meg opp til varden på Ulvehaugsnosi og skrev meg inn i boka der. Sola var fortsatt klar og fin, og vinden hadde løyet litt. Jeg måtte gå lengre enn dette, kunne ikke returnere allerede nå. Sendte en tekstmelding ned til hytta før jeg fortsatte bakover mot Svartetjørni og Kluftnosi. Ned mot Svartetjørni er det lett terreng, med fine gressbakker. Nede i vannkanten ligger det en liten jaktbu, en trekasse tekket med asfaltpapp og innpakket i steinmurer. Låsen var brutt opp, så jeg tenkte jeg kunne ta en titt. Men døren var sperret med en stor stein, så jeg lot være. Sikkert ikke så mye å se på likevel. Jeg fortsatte bakover, mot Kluftnosi, dagens mål. Derfra går det an å gå litt tilbake, over et band og ned mot Ulvehaugen. Jeg ble stående å studere resten av dalen vestover... I forlengelsen av Kluftnosi ligger Eikishornane, en svart hammer jeg har kikket på i 10 år ellerno. Den ligger litt avsides i forhold til der vi normalt går på tur. Midt i dalen lå det også en liten topp med varde på. Fristelsen ble for stor. Jeg droppet Kluftnosi og satte kursen mot den lille toppen midt i dalen. Dette var en kjekk liten sak med god utsikt over høstfjellet. Så gikk ferden videre mot Eikishornane, det så ikke så langt ut... Opp mot høyre litt vest for Kluftnosi, og etterhvert opp på ryggen der. Noen flotte klyvehamre der, og jeg måtte selvsagt prøve meg på dem... Flotte ruter med gode tak, trolig grad 2-3 om man sammenligner med Jotunklyving. Litt høyt ned for enkelte, men det går an å gå rundt. Så ble det en del opp og ned, hit og dit, frem og tilbake... Det var flere fjellrygger og små daler bortover, men likevel lett terreng. Og det var mye lengre enn jeg hadde tenkt. Nærmet meg nå. Flere fjellrygger, og jeg trodde jeg var oppe. Da dukket det opp enda en topp et stykke lengre unna, og der stod toppvarden. Der borte løp også Mikkel Rev avgåde, rød og fin med hvit haletipp. Og han jaget opp 3 ryper før han oppdaget meg, men så var han borte... Dagens andre store dyreopplevelse Jeg ruslet bort den siste fjellryggen til toppvarden. Trig-punkt like ved, der masta hadde blåst ned. Skal ikke kartverket ta seg en runde og rydde opp snart..? Mye streng og skrot etter dem i fjellet. Jeg nøt utsikten en stund før retur. Ikke så mye vind nå, og sola begynte å bli skikkelig gul. Det var langt tilbake til hytta, men jeg fikk en god idé. Sendte en tekstmelding og ba om skyss fra Galdestølen. Da kunne jeg bare legge kursen rett nedover lia her, i stedet for å gå 3-4 timer tilbake samme vei. Litt "juks", men det gjorde ikke noe. Jeg ruslet nedover grønne lier, myrer og kratt. Utrolige høstfarger der, så det ble en del bildepauser. Fant meg en geitesti nedover langs elva, og snart så jeg rv.52 under meg. Og der nede stod allerede en audi og ventet. En grei avslutning på en deilig fjelltur Vis rapporten i Turkartet Vis større kart Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.