Gå til innhold
  • Bli medlem

"Indian Summer"-skitur, 23.09.2005


gi

Anbefalte innlegg

Vår- og sommerskiturer, påsketurer og toppturer er velkjente begreper blant fjell- og skiglade nordmenn. Høstskiturer er ikke så vanlig, men noen har det nå blitt med årene.
Med + 23 på Sunndalsøra torsdag ettermiddag, og med varsel om omlag like høye temperaturer på fredag var det duket for min første "Indian Summer"-skitur :)

Det var lettskya da jeg om formiddagen kjørte innover mot Sandgrovbotnen/Mardalsbotnen mellom Romsdalen og Eikesdalen. Naturens fantastiske høstfargespill fulgte meg på vegen. Høye temperaturer på denne årstida kommer ofte av sørlige fønvinder, og slike tar godt i fjella mellom øst og vest. Men foreløpig var ikke vinden avskrekkende.

Jeg parkerte der veien svinger ned til Nedste Mardalsvatnet. I god høstsol blei det en drøy halvtime med skia på sekken inn til Midthøtjønnin. Midthøbreen med avstikkere, satelitter og supplerende snøfonner har som regel fine skiforhold året rundt. Området byr også på "orkesterplass" til kjente og ukjente Romsdalsfjell fra NV til NØ. Sørøstover går landskapet over i slakere former.

Avbrutt av et par-tre korte skibæringer over steinrøyser, matpause og fotopauser, gikk nå de neste snaue fire timene av turen med ski på beina. Turen gikk først opp Midthøbreen til 1574-toppen. Deretter et fint nedrenn til brefronten 300 meter lavere. Nysnøen sist helg med etterfølgende mildvær og regn gav meget godt føre. Etterpå gikk jeg opp til 1511-toppen for deretter å renne ned til skaret mot søre Midthøin.

På veg opp til høyeste punkt på turen, topp 1645, økte vinden fra merkbar til sjenerende. Tross "sommer" i lavlandet, var forøvrig lue og vindtette klær gode å ha på mye av turen.
Et betydelig snøfall sist helg gjorde at jeg kunne gå like til topps på ski. Som avslutning blei det 350 høydemeter skikjøring og 40 minutter trasking tilbake til bilen.

Godt fornøyd kjører jeg tilbake langs anleggsveien etter Mardølautbygginga. Noen kraftlinjer og en og annen dam skjemmer utsikten. Mostanden mot utbygginga var stor, og en kan mene forskjellig om slike landskapsinngrep, men noen fordeler har det da også ;)

Bilder kommer etterhvert...... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bildene overgikk med stoooor margin forventningene :wink: Super utsikt. Skal jeg ha etter-sommer-skitur (eller før-vinter-skitur :roll: ), så vet jeg hvor det blir.

Er dette M&R? Du kjører vel av fra asfalten såvidt innenfor Oppland fylke...

20 grader er fin fønvindtemperatur på nordvestlandet i perioden sept - jan :) T-skjorte- og shortsvær i slutten av januar husker jeg godt, tror det var i -93.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, var det bildene mine eller terrenget som overgikk forventningene ? Har jo prøvd å fortelle deg at det er fin utsikt der inne :roll: Var heldig med fotoværet denne gang. Hadde jo en tur der inne for akkurat et år siden. Mer skya da. Og den sure vinden synes jo ikke så godt på bildene :wink:

Midthøin ligger godt inne i M & R (nesten i Isfjorden) , på grensa mellom Nesset og Rauma kommuner. Kjørte en liten kilometer innom opplandsk asfalt for å komme dit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir med på neste shorts- og skitur dit :roll:

Utsikten overgikk forventningene, fotografen hadde i alle fall ordnet flotte bilder. Så hvis turen gir (som den som oftest eller alltid gjør) bedre opplevelser enn bildene klarer å formidle, så lover det bra :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir med på neste shorts- og skitur dit :wink:

Tja, kanskje jeg "må" dit en tur i oktober, men neppe i shorts. Håper vel egentlig på skiføre andre steder...

Første gang jeg var på Midthøin, midt i oktober '93, hadde vi 10 cm tørr styresnø på breen :D

Isfjordsfjella tegna seg skarpe og snøfrie mot en klar høsthimmel.

Utsikten overgikk forventningene, fotografen hadde i alle fall ordnet flotte bilder. Så hvis turen gir (som den som oftest eller alltid gjør) bedre opplevelser enn bildene klarer å formidle, så lover det bra :)

Takk :)

Ble postivivt overrasket over bildene selv. Faktisk minst like fornøyd med disse som selve turen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var utrolig flotte bilder fra Romsdals tindeverden. Spesielt likte jeg bildet mot Vengetindgruppen fra toppvarden på Midthøin. Se den flotte reisningen til Kvanndalstind. Ikke rart at Slingsby karakteriserte den som "the steepest in Europe".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.