Gå til innhold
  • Bli medlem

Polart Lavtrykk


Anbefalte innlegg

Fikk oppleve et polart lavtrykk på kroppen i går kveld. På en times tid gikk vindstyrken opp fra 30 til 90 knop.

her på 73 grader nord, 18 grader øst i Barentshavet.

90 knop er 166 km/t eller 46 m/s. I tillegg var det tett snøvær (vannrett).

Riggen gjorde seg klar til å måtte kutte forbindelsen til brønnen pga avdrift.

Det var bare meg som fikk turer over dekk da jeg måtte trø til både i pumperom og på shaker. Displacing av riser til sjøvann. (Litt oljespråk)

Du verden for en motvind / medvind jeg fikk over dekk. I tillegg var det fullt snødrev så goggles var godt å ha på. Hjelmen fikk seg en god luftetur og kan kasseres. Nå var dette lavtrykket meldt i god tid, men polare lavtrykk kan også oppstå spontant og raskt så meldingen kan komme for sent til både fiskebåter og turfolk langs kysten

Kan bare forestille meg det som kan skje med friluftsfolk på Finmarkskysten som får et slikt uvær over seg.

Vanskelig å se for meg noe billigtelt kan stå oppreist i slikt vær. Eller å slå opp telt i uværet. Etter en times tid med full orkan døde vinden ut like raskt.

Det var en god erfaring å ta med seg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det kan være veldig lurt å sjekke værvarsel mens du er på tur. Vi pleier å gøre det lite, spesielt om sommeren. Sjekker godt på forhånd, men sjelden på tur. Men jeg ser nå at det i hvert fall kan være lurt på vintertur. Da kan du slå opp teltet på et mer beskyttet sted. Eller velge å lage snøhule e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For to år siden fikk vi et skikkelig lavtrykk på oss på toppen av Svartisen.

Det ble to netter i kamp mot vinden og snøen som truet med å legge teltet flatt.

Kanskje ikke et polart lavtrykk, men ganske så  uanmeldt.

Med Norskehavet og Barentshavet som nær nabo gir nok dette noen overraskelser iblandt på kystnære fjell og breer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike polare lavtrykk har tatt livet av mange fiskere opp gjennom tiden. Både nordlandsbåter, fembøringer og sjarker har dratt ut på havet for aldri å komme til land igjen på grunn av disse værfenomenene.

Slike lavtrykk kan være vanskelige å forutsi og det er ikke alltid at det hjelper å lytte på værmeldingen.

http://no.wikipedia.org/wiki/Polart_lavtrykk

https://metlex.met.no/wiki/Polare_lavtrykk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være veldig lurt å sjekke værvarsel mens du er på tur.

 

Kanskje ikke et polart lavtrykk, men ganske så  uanmeldt.

 Og til nå har vi sånn noenlunde kunnet sjekke været på fjellet via radio. Men hva skal vi gjøre når FM også legges ned?

Mottaksforholdene for DAB er vel ikke eksisterende de fleste plasser i fjellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Og til nå har vi sånn noenlunde kunnet sjekke været på fjellet via radio. Men hva skal vi gjøre når FM også legges ned?

Mottaksforholdene for DAB er vel ikke eksisterende de fleste plasser i fjellet.

 

Sjekke værmelding via radio... Har ferdes på fjellet i over 20 år, men har faktisk aldri tenkt på å ta meg radio for å sjekke værmelding  :D

 

Synd jeg fikk det tipset rett før det analoge nettet legges ned. Men burde vel helst vært langbølge AM radio for å sjekke værmeldinga midt på vidda da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekke værmelding via radio... Har ferdes på fjellet i over 20 år, men har faktisk aldri tenkt på å ta meg radio for å sjekke værmelding  :D

 

Synd jeg fikk det tipset rett før det analoge nettet legges ned. Men burde vel helst vært langbølge AM radio for å sjekke værmeldinga midt på vidda da...

Mye bra på radio. Jeg får så vidt inn FM på Blåfjellenden, og har en radio liggende. Når jeg oppholder meg flere dager der, så er det greit å kunne følge med - spesielt i påsken.

 

Men har også med en liten bærrbar i teltet, kjekt med litt "støy".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mange år båret på en liten radio i sekken. En sånn en uten høytaler som du må ha øreplugger for å kunne bruke. Den har vert ment som nødutstyr, men har aldri vert i bruk.

Men jeg har ofte forsøkt å  høre værmelding på en T-hytte på en svak skurrende radio.

Spesielt vinterstid kan det være greit å vite hva man har i vente.

Jeg sendte et spørsmål til Turistforeningen angående dette nye dab systemet. De engasjerer seg jo i så mange ting så kanskje de også kunne se litt på dette.

De takket for inspillet og var enige i at vi her kanskje hadde et sikkerhetsproblem og de sa at de ville ta dette videre.

Siden har jeg ikke hørt noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra på radio. Jeg får så vidt inn FM på Blåfjellenden, og har en radio liggende. Når jeg oppholder meg flere dager der, så er det greit å kunne følge med - spesielt i påsken.

 

Men har også med en liten bærrbar i teltet, kjekt med litt "støy".

 

Ble veldig avsporing nå, men...

 

Har du sjekket DAB dekning på Blåfjellenden? I følge dekningskartet er det en mulighet for at det kan være dekning, ihvertfall om en monterer en utvendig antenne.

 

http://radio.no/dekning/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje telefonen har bedre dekning enn en dab-radio på noen steder? Da kan du muligens sjekke værvarsel og ellers sende en SMS og ellers avtale med familie at de sender oppdatert værvarsel på sms hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble veldig avsporing nå, men...

 

Har du sjekket DAB dekning på Blåfjellenden? I følge dekningskartet er det en mulighet for at det kan være dekning, ihvertfall om en monterer en utvendig antenne.

 

http://radio.no/dekning/

Det var ikke mye som nådde ned i dalen, nei - i følge kartet.

 

Men merkelig nok, så var NRK dårligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det dreier seg om nifse vinder kom jeg til å tenke på noe lignende. Siden jeg ofte er på vannet i kajakk har jeg interessert meg litt for fenomenet "fallvinder". Disse kan bli like sterke som orkan, men varigheten er som regel så kort at fenomenet ikke kan kategoriseres som "vær". En statsmeteorolog gav meg følgende beskrivelse av dette:

 

 
Det er ikke lett å varsle akkurat hvor og når fallvind slår ned. Varsling av mulighet for slik vind, og et nært beslektet fenomen, turbulensvarsling for luftfarten gjøres likevel rutinemessig.
Fallvind oppstår dersom visse betingeler er oppfylt: Sterk vind i høyden kan gi fallvinder på lesiden av fjell/fjellkjeder. Betingelsen er at det er stabil luft, slik at temperaturen faller lite med høyden, eller aller helst at den stiger med høyden (inversjon) i et sjikt omkring og like over fjellhøyden. Under slike forhold kan det settes opp såkalte fjellbølger, luften på lesiden settes i et bølgemønster opp og ned. Energien forplanter seg også oppover, slik at luften også i stor høyde ovenfor fjellet settes i bølgebevegelse. Dersom en slik bølgebunn på lesiden av fjellet når helt ned til bakken får vi transportert den sterke høydevinden ned, og du får såkalt fallvind. Disse bølgene er ikke konstante, men kan flytte på seg. Å varsle akkurat hvilken fjordarm som får vinden er vanskelig.
Et spesielt tilfelle har vi dersom vinden er sterkest omkring toppen av fjellet, men minker med høyden videre oppover. Teorien her er komplisert å forklare. Energien vil nå reflekteres tilbake nedover. Fjellbølgene kan "bryte", omtrent som bølger på havet. Slike brytende fjellbølger gir sterk/ekstrem turbulens på lesiden og er spesielt farlige å fly i. Brytende bølger kan også føre til vindkast på lesiden av fjellet som kan være både to og tre ganger sterkere enn middelvinden i høyde med fjellet (som i utgangspunktet er sterk!)
 
Så det du skal se etter er sterk vind i høyden, med en retning slik at luften strømmer over fjell og du er på lesiden. Stabil temperatursjiktning i luften omkring fjelltopphøyde. Ekstra på vakt dersom vinden er sterkest i høyde med fjellkjeden, og avtar med høyden videre oppover. Årstid, tid på døgnet og skydekke har ikke så mye å si, bare betingelsene over er oppfylt.
 
Vind i ulike høyder, og temperaturprofil går det an å finne på nett. På ippc.no ligger blant annet høydevindprognoser i FL050 og FL100, ca 5000 og 10000fots høyde (ca 1600 og 3200 meter) 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slike fallvinder er litt skumle. Jeg har opplevd slie i telt nedenfor Bjefjelltoppen (ved vannet nær parkeringsplassen). Kvelden var fin og vindstille. Men om natten kom fallvindene rasende over teltet. Neste dag da vi gikk opp på fjellet, blåste det veldig hardt. Så det stemmer med teorien nevnt over. 

Det skjer egentlig ofte hvis du telter når foten av et bratt fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.