Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det blåste friskt i Troms i natt, og Tonje Helen Blomseth fikk en dramatisk opplevelse.

http://www.nordlys.no/nyheter/article7244957.ece

http://www.nrk.no/nordnytt/ble-reddet-av-hunden-i-snostormen-1.11621400

Utpå natta knakk teltstengene og Tonje valgte å pakke utstyret, og gå ned fra fjellet mens utstyret ble lagt igjen. Etter å ha gått et stykke, snur hun for å gå tilbake til utstyret. Nå er sporene fokket igjen, og hun finner ikke tilbake til utstyret. Hun forsøker å grave en snøhule, men får det ikke til, og velger å utløse nødpeilesenderen. Etter mer leting finner hun tilbake til utstyret, og får gravd litt ly. Det går heldigvis bra til slutt, takket være flaks og vilje til å ikke gi opp.

Nå skal jeg være ytterst forsiktig med hva jeg skriver, så det ikke misforstås. Jeg er imponert over viljen til Tonje, men det må være lov å stille litt spørsmål, og lære litt fra en slik situasjon.

1. Tonje etterlot utstyret for å forsøke å gå ned fra fjellet. Dette er det siste en bør gjøre i en nødsituasjon. Utstyret er det som kan redde liv. Om en velger å gå, skal (nød)utstyret være med.
  2. Å finne igjen utstyr i stiv kuling og snøfokk er bare flaks.
  3. Er det drittvær, så kan en ikke satse på rask hjelp på fjellet. Helikopter kan ikke fly, og det er vanskelig for redningsmannskap å finne frem.
  4. Det viktigste er å ikke gi opp. Så lenge en er i bevegelse er en i live.

Denne gangen gikk det bra takket være viljen til å ikke gi opp, og en del flaks. Vurderingene kunne vært bedre.

• Liker 1
Annonse
Gjest Pikachu
Skrevet

Man skulle tro at det beste bare hadde vært å bli liggende i soveposen, med teltduken rundt seg helt til han begynte å spakne..? Bare passe på å ikke bli helt komplett nedsnødd og kvalt. Evt trykke på nødknappen på spoten i tillegg. Ettersom hun hadde teltet midt på Høgskardtjønna kunne hun også flytte seg litt og legge seg værfast, inntullet i teltduken og soveposen, i skogen på sørvestsida av Høgskardtjønna. Der skulle man tro at det er litt mer ly for stormen enn midt ute på vatnet.

Skrevet

Jeg skal være forsiktig med å dømme her. Det eneste jeg reagerer spesielt på er at utstyr ble etterlatt. Sånt gjør man ikke. Kan man ikke få det med seg bør man bli der utstyret er, enten til hjelpen kommer, eller til været roer seg.

Skrevet

Man skulle tro at det beste bare hadde vært å bli liggende i soveposen, med teltduken rundt seg helt til han begynte å spakne..? Bare passe på å ikke bli helt komplett nedsnødd og kvalt. Evt trykke på nødknappen på spoten i tillegg. Ettersom hun hadde teltet midt på Høgskardtjønna kunne hun også flytte seg litt og legge seg værfast, inntullet i teltduken og soveposen, i skogen på sørvestsida av Høgskardtjønna. Der skulle man tro at det er litt mer ly for stormen enn midt ute på vatne

Er sikker på at det ikke var enkelt å finne et sted i ly på fjellet i natt med all snøen som ble ommøblert. Men er mulig at Høgskardet kanaliserte vinden en del, noe som gjorde det ekstra utfordrende å ta seg ned i dalen. Men valget av leirplass ble tatt før det blåste skikkelig opp, så da er det ofte bedre å sikre seg der en er en å flytte seg i mørke. Kom muligens litt brått på stormen, siden den ikke ble meldt denne vindstyrken før for et par dager siden.

Jeg skal være forsiktig med å dømme her. Det eneste jeg reagerer spesielt på er at utstyr ble etterlatt. Sånt gjør man ikke. Kan man ikke få det med seg bør man bli der utstyret er, enten til hjelpen kommer, eller til været roer seg.

Jeg ønsker absolutt ikke å dømme her. Er derfor mest interessert i det generelle: Hva kan en selv/andre gjøre for å unngå å forverrer en slik situasjon. Om den beste vurderingen er å grave seg ned på stedet, tulle seg inn i teltduken/vindsekk/fjellduk eller prøve å gå ned dalen er umulig å si uten selv å være der. Så det er først og fremst det å etterlate utstyrer jeg også reagerer på.

Gjest Pikachu
Skrevet

Det er nok ikke bare bare å flytte midt under stormen nei, men det er ganske stor skog i sør-østenden av Høgskardtjønna. Der er nok mer ly enn midt på vatnet... Å ta seg ned Høgskardet midt i en storm, uten sikt er ikke bare bare. Veien ned der er tidvis veldig bratt og farlig hvis man kommer littegrann ut av kurs. Brodern og en kompis lå værfast på Lappskardvatnet, 5 km bortfor Høgskardtjønna, for noen år siden. De ble bare liggende i teltet og fyre primus. Tippe ho fikk litt noia da teltet kollapset og derfor ikke ble liggende. Ho skulle nok bare blitt liggende i påsan. Med teltduken rundt hadde ihvertfall ikke soveposen blitt våt.

Flaks at det gikk bra!  :)  

Skrevet

Ulempen med et telt som kollapser er risikoen for oksygenmangel dersom man blir liggende. Fokksnø som langsomt begraver hele følget. I alle fall dersom man bare blir liggende i posen. Kan jeg tenke meg. Ekstreme vinterturer er ikke min kopp te. :)

• Liker 1
Skrevet

Den største tabben var det nok helikoptermannskapet som gjorde.

Helt uakseptabelt å forlate jenta i denne situasjonen.

Å skylde på kommunikasjonssvikt holder ikke.

Enig.

Jenta har trykket på nødknappen, det blåser litt i overkant mye, så mye at det er helt på kanten av hva redningsmannsskapet takler. Da må noen ta kommandoen og skjære igjennom.

Tonje er antagelig en skikkelig tøffing, både fysisk og mentalt, men storm og ødelagt telt kan nok få enhver til å slutte å tenke rasjonelt. Da må av og til andre ta avgjørelsen, det skulle helikoptermannskapet gjort.

• Liker 2
Skrevet

Det er uansett ikke slik man oppfører seg når man først har utløst nødpeilesenderen! Det er å leke med redningsmannskapene, som tross alt utsetter seg for fare ved å lete.. Har man bedt om hjelp så tar man imot hjelp!

Skrevet

Det er uansett ikke slik man oppfører seg når man først har utløst nødpeilesenderen! Det er å leke med redningsmannskapene, som tross alt utsetter seg for fare ved å lete.. Har man bedt om hjelp så tar man imot hjelp!

Hun ba da om hjelp. Det var derfor hun trykket på nødpeilesenderen. Da helikopteret kom oppstod det en misforståelse mellom henne og hjelpemannskapet. Hun hadde absolutt ikke regnet med å bli stående tilbake i stormen da helikopteret dro. 

• Liker 1
Skrevet

Vi her hjemme lurer vi på om man i et slikt tilfelle kan bruke pulken (med trekk) som et slags telt og legge seg ned i den. Evt trekke pulken inn under teltduken for å skape litt høyde i teltet. Jeg ble også litt paff over at hun etterlit alt utstyr og at helikopteret etterlot henne. De har sikkert spurt om hun var i orden og da svarte hun sikkert ja, fordi hun ikke var skadet. Men de burde ikke ha etterlatt et menneske i det været på fjellet, spesielt uten telt og utstyr.

Skremmende at teltet hennes ikke holdt i vinden. Det er det vo ofte tenker når det blåser hardt, men det holder egentlig alltid. Kanskje bør man bruke dobbelt sett med stenger på slike vinterturer.

Skrevet

Kanskje bør man bruke dobbelt sett med stenger på slike vinterturer.

Jeg mener at det finnes noen telt som er sydd med tanke på nettopp dette. Stangkanaler som kan romme dobbelt sett stenger.

• Liker 1
Skrevet

Patagonia tåler ekstrem påkjenning, særlig vind, og styrken på teltet kan økes ved å bruke doble stenger. Det er plass til å ha to stenger i alle stangkanalene, og det er også utviklet en dobbel stangkopp som er standard på dette teltet.

http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/XTREM/Patagonia

Men uansett kan det vel være lurt å ha med seg et komplett sett med reservestenger på slike ekspedisjoner dersom man har plass og mulighet til det? Da har man i alle fall muligheten til å bytte ut skadete stenger uten å måtte fikle med reparasjoner under vanskelige forhold.

Skrevet

Jeg mener at det finnes noen telt som er sydd med tanke på nettopp dette. Stangkanaler som kan romme dobbelt sett stenger.

Såvidt jeg vet, har alle hilleberg sine stangkanaler og stangkopper plass til dobbelt sett med stenger, og har hatt det i alle år. Jeg pleier å doble den lengste stangen om værmeldingen er hissig :-)

• Liker 1
Skrevet

Men uansett kan det vel være lurt å ha med seg et komplett sett med reservestenger på slike ekspedisjoner dersom man har plass og mulighet til det? Da har man i alle fall muligheten til å bytte ut skadete stenger uten å måtte fikle med reparasjoner under vanskelige forhold.

Det er vel et svalbard hun har brukt, og ikke Patagonia?

http://www.nrk.no/nordnytt/ble-reddet-av-hunden-i-snostormen-1.11621400

Skrevet

Hilleberg skal vel ha plass til dobbelt sett teltstenger 

• Liker 1
Gjest Pikachu
Skrevet

Det er nok smart å ha med. Men hvis teltet først kollapser i en skikkelig storm, har ikke en person sjans i havet til å klare å gjenreise et telt som først har blåst ned. Iom at teltet revnet opp pga knekte stenger så fikk nok Tonje litt panikk og evakuerte... 

• Liker 1
Skrevet

Mitt Keron har rom for doble stenger hvertfall.

Naar det gjeld tema for traaden er eg sikker paa at baade redningsmannskap og kvinna har laert noko av denne hendinga. Redningsmannskapet seier ho sa ho ville ta seg ned paa eiga hand. Kan ho ha vore i ein lett sjokktilstand som gjer at ho ikkje hugsar heilt? Kan det tenkjast at redningsmaanskapet burde sett det med sine faglege briller paa og teke ei "sjefsavgjerd" ? Kan det tenkjast at dei vegrar seg, naar nokon som er profilert som "eventyrar" seier at ho vil ta seg ned sjoelv? Spm er mange, som regel greier folk aa laere utan at skyldfordeling er naudsynt.

Eg har ei vennine som var utsett for ei ulykke tidlegare i vinter. Ho laag kinkig til i ei hole, og naar redningsmannskapet kom, vart det avgjort at ho skulle assisterast i aa gaa ut sjoelv. I ettertid har ein sett skadeomfanget, og ein kan sporje seg om det var heldig at ho gjorde det. Men ho var i foelge seg sjoelv og redningsmannskapet heilt roleg og klar naar ho snakka til dei. Enkelt? Nei.

Takk for godt redningsmannskap som vert sett i vanskelege situasjonar og skal takle dei paa strak arm under vanskelege tilhove, og takk for folk som torer trykke paa knappen naar det verkeleg dreg seg til. Baae deler er viktig, og Eg tenkjer at det er viktig at alle diskusjonar i etterkant gaar fore seg med formaal om laering framfor skuldfordeling

• Liker 8
Skrevet

Takk for godt redningsmannskap som vert sett i vanskelege situasjonar og skal takle dei paa strak arm under vanskelege tilhove, og takk for folk som torer trykke paa knappen naar det verkeleg dreg seg til. Baae deler er viktig, og Eg tenkjer at det er viktig at alle diskusjonar i etterkant gaar fore seg med formaal om laering framfor skuldfordeling

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det var akkurat det jeg ønsker med å starte tråden. Som jeg skriver var jeg redd for å bli misforstått, og bli oppfattes som en bedreviter som mener noen gjorde feil. Slike historier minner oss på at vinterfjellet kan være tøft, og er en god mulighet for å reflektere over sikkerhet og handling i kritiske situasjoner. Da er en selv bedre rustet når en selv står der ute.

For eksempel viser det nytten av en nødpeilesender, så slikt hører til på utstyrslisten.

Poenget med at teltet på vinterturen må være i stand til å takle tøffe vinterforhold er også greit å bli minnet på. Selv foretrekker jeg telt med utvendige stangkanaler på vinteren, nettopp for at en knekt stang ikke skal rive i stykker teltduken.

Jeg never vurderingen med å legge igjen utstyret, siden det raskt førte til en forverring av situasjonen. Her må jeg legge til at det hadde vært nyttig å vite hva som ble lagt igjen, og hva Tonje tok med (I beskrivelsen er det tydelig at hun hadde med nødpeilesenderen, men ikke spade). Har en for eksempel med lett sekk i pulken kan en ta med det viktigste nødutstyret og legge igjen tungt utstyr for lettere å ta seg ned fra fjellet.

Situasjonen med redningshelikoptret er jeg sikker på at mannskapet/ledelsen vil ta opp videre.

Ein flott traad og naturleg aa diskutere i eit slikt forum

Endret av Tor Magnus
Fikset sitering.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.