Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter an ganske slitsom uke med masse jobbing bare MÅ jeg rømme til fjells en tur for å titte litt på høstfarger og sånn. Problemet er at jeg ikke klarer å bestemme meg for hvor.

Jeg trenger altså forslag til hvor jeg skal gå. Ikke noe generelt av typen "Det er fint på Norefjell", men heller et spesifikt forslag på en topp. Kommer det forslag på en topp innen rimelig kjøreavstand fra Oslo (2 timer) går jeg på den.

Skal skrive en liten tilbakemelding og poste et par bilder her, som viser hvordan det var der også.

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Gaustatoppen.

Du klarer det sikkert på 2 timer, og toppen er fin. Dessuten lenge siden jeg har sett noen gode høstbilder fra Gausta. Gleder meg allerede :)

Gjest Anonymous
Skrevet

En fin tur jeg kan anbefale er Bukollen på 1121m. Dette er en topp jeg har vært på flere ganger etter arbeidstid, jeg jobber i Oslo.

Du kommer til Bukollen ved å ta av riksvei 7 ved Sokna mot Strømsoddbygda. Kjør til Buvatnet.

Fra Buvatnet går du til Buvasskoia. Hvis du liker bratte alternativer velger du stien som går mot Vikerkoia (hvis ikke går du stien mot Storekrak) og du får en fin rundtur. Du kommer etterhvert opp på veien som går ved foten av den bratte sørveggen på Bukollen. Derfra kan du gå opp den bratte renna midt på fjellet. Det er bratt, men fullt mulig å komme seg opp - vær forsiktig og hold til venstre for den dype kløfta.

Fra toppen kan du gå ned stien som går nord/vest for fjellet og tilbake til Buvatnet.

En annen fin rundtur som ikke ligger så langt unna er Sørbølfjellet. Parker bilen f.eks ved Sørbølsætran.

Gå opp søreggen av fjellet til Sørbølnatten på 1205m. Derfra kan du gå til det høyeste punktet på 1284m. Der står det en stor fin varde.

Fra varden kan du gå rett øst til du kommer innpå den merkede stien som du kan følge tilbake til utgangspunktet ved Sørbølsætran.

Uansett hvilken tur du velger ønsker jeg deg en god tur.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei Peder, Morten (takk for sist til begge) og Frode. Hyggelige forslag fra alle tre!

Gaustatoppen er et fristende forslag med nydelig utsikt og akkurat passe med høstfarger, men det blir litt for langt å kjøre. Klarer nok ikke nesten 20 mil kjøring på to timer. Hadde jeg hatt litt mer ork så hadde det blitt denne!

Bletoppen er en fin tur, men har vært både på og rundt flere ganger nylig, senest for omtrent tre uker siden. Masse fine topper rundt omkring den også. Turrapport fra Bletoppen (med et originalt rutevalg) og omegn kommer....

Forslagene om Bukollen og Sørbølfjellet er også veldig fristende. Bukollen har jeg nettopp vært på (fin topp med varierte ruter.. reportasje kommer) og Sørbølfjellet blir litt for langt å kjøre. Tror jeg må til Noresund og litt nordover + noen grusveier og sånn. Men forslaget er bra og Sørbølfjellet skal testes ved nærmeste anledning. Det ser litt skitur ut for meg. Er det bra skiterreng ?

Takk for alle forslag! Jeg har fått flere fine ideer og har valgt ut en obskur topp hvor knapt noen mennesklig hånd har satt sin fot (jeg har i hvert fall ikke vært der før). Fortsettelse følger!

Gjest Anonymous
Skrevet

Grmpf

Regnvær og dritt ser ut til å stoppe hele greia. Kunne ikke drittværet holde seg til ukedagene ????

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg hadde en fin fottur på Sørbølfjellet 5 juni i år (var forresten overraskende mye snø der da), men er helt sikker på at jeg hadde fått en like fin tur der på vinterstid med ski under beina.

Legger med noen bilder fra turen min.

post-734-133474400134_thumb.jpg

post-734-133474400165_thumb.jpg

post-734-133474400198_thumb.jpg

post-734-133474400226_thumb.jpg

post-734-133474400254_thumb.jpg

post-734-133474400281_thumb.jpg

Gjest Anonymous
Skrevet

Fine bilder!

Er ikke i tvil om at jeg skal ta en skitur eller tre i det området der. Vassfaret er en skikkelig villmark og ikke så langt fra Oslo heller.

Jeg gikk "normalruta" på Bukollen i sommer. Fin tur men veldig mange høydemetere gjennom skauen. Toppartiet var også fint. Har lyst til å gå den litt bratte renna neste gang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.