Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsvarets ski fra "Fischer"

Humle

Anbefalte innlegg

Noen som kan fortelle meg noe om disse?

hjalp naboen med å flytte noen gamle møbler til en utebod han har, og der hang det en drøss med ski i taket. han la merke til interessen og sa at ville jeg ha et par som takk for hjelpen skulle jeg bare forsyne meg. Det meste var ganske slitne greier. Men et par helt nye og ubrukte ski type forsvaret stakk seg ut så de ble mine :-)

Det er et par breide ski, med skikkelig innsving. Naboen jobber på et alpinsenter så han sier de er carvingski...men det står et par helt alminnelige kandaharbindinger på dem. Og merket "Fischer" står på siden av skiene. 

De er litt korte men breie. Noen som kan fortelle meg hva dete r jeg har fått, om de vil være brukanes til skogsski for eks?

Det jeg har minst greie på her i verden er ski....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner ikke til at forsvaret har eller har hatt carvingski fra Fisher, bare de vanlige "Natoplankene" og så har Åsnes en modell som heter Combat Nato.

Men nå er det en stund siden jeg hadde kontakt med forsvaret og mye kan ha skjedd siden den gang.

post-4220-0-40124800-1395266711_thumb.jp

post-4220-0-53558200-1395266725_thumb.jp

post-4220-0-94519500-1395266739_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bilder av skiene. 

Som dere ser er det litt av en innsving på dem. Ser nesten ut som slalomski for en old-school gubbe som meg...

13287914894_47e956445b_b.jpg

Merket er defintivt Fischer. Går ut fra at dete r lengde og modell som står under?

13287912474_9de7da30d3_b.jpg

Bindingen er en merkelig sak. Og hvis du ser på det øverste bildet er stramminga på hælen....

Går ut fra at disse er ment for millitære feltstøvler, og ikke vanlige skisko?
Bør jeg kansje finne meg et sett bedre bindinger?

13287550675_8ed5380f0c_b.jpg

Noen som kan hjelpe meg å finne ut hva dette er for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bindingen er Rottefella Riva 1, eller i alle fall kliss like.. Jeg har et par selv, bare ikke hvite. De passer til helt ordinære 75mm fjellskisko.

Jeg er ganske sikker på at dette er Fishers fjellski E129. (Jeg googla dem, og de leveres i lengden 189.) De har bra innsving, men å kalle dem carvingski er vel litt drøyt. Det er fine ski du har til skikkelig fjelltur. Fin å sette telemarksvinger med.. 

http://www.brukassport.no/produkt/ski-og-tilbehor/langrenn-fjellski/ski/fjellski/fischer-e129-tour-s-bound-1213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rimelig fornøyd blitt :-)

Nå må jeg bare finne meg et par skistøvler som passer. Er fremdeles litt usikker på bindingen. Den kommer vist i to størrelser. M98 som passer til 75mm skistøvler, og M100 som vistnok skal pass til M77 feltstøvler.

Sistnevnte ville passe veldig godt til mitt bruk. Siden jeg neppe legger ut på langtur. Det blir labbing i skogen til en leirplass, og ferdig med det :-)

Men jeg inbiller meg at jeg har et par 75mm skistøvler innkjøpt på midten av 90 tallet i en eller annen bod, enten her hjemme, eller hos gamlingene. 
Så her blir det arkeologiske utgravninger i gammel ræl i helga :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.