Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe kano/kajakk


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge vurdert å kjøpe kano/kajakk. Leide en glassfiberkano og padlet litt på Gudbrandsdalslågen nord for Lillehammer for et par år siden. Dette var kjempemessig, på tross av litt gråvær i perioder. Imidlertid var båten litt for tung, så det ble en del jobb å få den fra elva til biltaket. I ettertid har jeg sett en del på aluminiumskanoer, Inkas, og vurderer å kjøpe noe slikt. Disse er noenlunde lette, og praktisk talt vedlikeholdsfrie. En kollega frarådet meg dette, da han mener det blir for mye støy når vannet skvulper mot metallet.. Noen som har erfaringer med slike kanoer, og kanskje noen gode råd om hva jeg bør kjøpe..?

Har også sett litt på kajakker, men har aldri prøvd en slik. Virker utrolig praktisk med store vanntette lasterom, og jeg regner med at kajakker tåler en del røffere vann enn kanoer..? Jeg kan rett og slett for lite temaet, men skal nok prøve meg i en havkajakk en dag. I første omgang blir det nok kano..

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>Har også sett litt på kajakker, men har aldri prøvd en slik. Virker >utrolig praktisk med store vanntette lasterom, og jeg regner med >at kajakker tåler en del røffere vann enn kanoer..?

Også går en havkajakk mye fortere enn en kano... ;-)

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har holdt på en del med kano/kajakk gjennom 5 -6 år som leirskolelærer. Mine meninger er nok litt preget av at jeg ser etter utstyr som tåler meget tøff behandling av mange forskjellige mennesker.

Aluminiumskanoer opplever jeg som forholdsvis ømfintlige for vind. De er gjerne høye og har forholdsvis flat bunn med en minimal kjøl, slik at avdriften kan bli stor. De er riktignok bortimot vedlikeholdsfrie, men de tåler dårlig slag og dunking mot hardt underlag før de blir deformert. Slike bulker er vanskelige å gjøre noe med. Når det først går hull på dem, er dette en tungvinn sak å reparere.

Personlig er jeg veldig glad i plast. Det er ikke vakkert, og har vel ikke noe videre sjarm, men det tåler det utroligste, krever minimalt med vedlikehold, og er enkle å reparere eller lage tilpasninger på. Jeg har selv en elvekajakk som etter en røff tur i elva hadde endt opp med to store hull i baugen. Jeg kjøpte den for 150 kr., og fikset den med plastikk fra en 2-liters isboks, limpistol og ei blåselampe. Det er 12 år siden, og det holder ennå.

Tenker du på kajakk, er det verd å vurdere en såkalt "recreation-kajakk". Jeg tror det er det de kaller dem. Forholdsvis brede og stødige, men med brukbart fartspotensiale, selv om du nok kan glemme å holde følge med havkajakkene. Jeg har bare prøvd en tomannsvariant fra Dagger, men samme kajakken finnes i to enmannsutgaver. Eian Fritid er forhandler for dem.

Anbefaler for øvrig å lese Øystein Køhns bok "Padling", som gir en god innføring i både valg og bruk av utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anonymous

Hei!

Det er nok ikke det mest givende for brukerne her å svare på, men jeg gir det et forsøk alikevel i håp om at noen er overbærende!

Har padla et par ganger i kajakk nå og er veldig lysten på å kjøpe en. Problemet er bare at jeg overhodet ikke har peiling i det hele tatt. Bruksområdet mitt blir vel litt "allround" hvis det er en betegnelse, mest dagsturer i drammensfjorden da det er lettest tilgjengelig.

Og et annet aspekt er et stramt budsjett så bør helst ikke koste for mye heller. Jeg hadde satt veldig stor pris på konkrete anbefalinger! Har sett på janautica alaska hvis noen kjenner til den. Ligger beskrivelse av den her http://www.janautica.it (engelsk tekst ved å klikke på ikon oppe til høyre)

Er vel i denne prisklassen jeg kunne tenke meg og utvalget er vel kanskje litt begrenset i dette segmentet. Sett den annonsert til 5400 kr. Spørsmålet er vel egentlig om dette kan være passende til mitt formål som nybegynner eller om kvaliteten gjerne sammenfaller litt med prisen? Om jeg da heller bør vente vente litt til likvididene blir bedre og jeg kan kjøpe meg noe dyrere?

En kan selvsagt spørre forhandleren, men tenkte å høre litt rundt først da forhandleren gjerne har en salgsintensjon og kanskje av den grunn ikke helt oppriktig!

Takker så mye for evt. svar!

Mvh

Drammenser nylig smittet av kajakkfeber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Har hatt god erfaring med Ally kano de siste 11 åra! (16.5 fot ca 22 kilo med to tunge treårer. selve kanoen ligger rett under 20 kg.

Den har blitt brukt på fjellturer med tildels mye bæring på lange dagsetapper både alene og med to - tre voksne eller to voksne og to barn med full opppakning. ikke noe problem! (jeg har bært den alene i tillegg til mitt personlige utstyr).

Er spesielt fornøyd med å padle den alene på høyfjellet, en må da legge en del store steiner fremst i kanoen for å skape en slag kjøl. Dette går helt utmerket!

Siden det er en sammenleggbar kano kan jeg ta med den på tog fly og buss uten problemer! Noe som er et viktig poeng mener nå jeg!

Har brukt den mye på fisketurer i Hægebostad, og på setesdalsheiene. Og går aldri på en fjelltur uten den!

Har møtt mange misunnelige fiskere på høyfjellet Noen har vært skepiske til vekta og hvordan jeg har fått den med opp, selv om dette egentlig ikke er noe særlig mere slitsomt en å gå uten den. Bare ta tida til hjelp så går mye!

Kom ned fra setesdalsheia i går med den, og for første gang skal jeg lappe litt på den, slitestyrken er helt fantastisk!

Jeg har fått høyfjellsørret på over 2 kilo flere ganger som jeg aldri ville fått uten den!?

Den er helt sikkert mere vindutsatt enn andre typer kanoer,men så har jeg i det minste fått den med på tur!

Og det er vel det viktigste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.