Gå til innhold
  • Bli medlem

Skisteder i alpene primo november

Erling

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nettopp på impuls en flybillett t/r Milano 8-15. november med Ryanair og tenkte jeg skulle kjøre litt på både nedover- og bortoverski i alpene. Kanskje Dolomittene, evt. Cervinia/Zermatt. Er det noen her som har peiling på om det er OK skiforhold noen steder i alpene på den tiden av året ?

Flybilletten kostet bare 335 kroner t/r :P Så om forholdene er dårlige reiser jeg ikke. Jeg mangler forøvrig turfølge også. Kona mi var ikke interessert i dette. Er det noen som kunne tenkt seg å dele på bil/hotellkostnader hadde jo det vært kjekt ! Send i så fall en pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Skisentrene åpner vannligvis slutten av november/begynnelsen av desember. Reiser du tidlig november er det bare breskisentrene som er aktuelle. Siden du flyr til milano er det nærmest med alagna, i monte rosa massivet.

bort over ski er vanskelig å finne om ikke utelukket. Det finnes noen breskisentre som tilbyr det men det er mer for idrettsfolk som liker å løpe i krets hele dagen.

Dolomittene er litt langt borte fra milano, der har du ingen bresentre heller.

Selv om skimuligheter er veldig begrenset i starten av november er det allikevel et vanvittig fint område. fra milano når du til foten av de fleste 4000 topper innen to timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Med tanke på bortoverski har jeg et par forslag. Men som sagt, så tror jeg nok du må belage deg å gå i ring med både finner og tyskere i hæla...

- Passo de Stelvio. Her tror jeg også det er alpinanlegg. Ligger ikke så langt fra Bormio (Giro de Italia passerte over her i år).

- Val Senales. Ligger retning Brennerpasset, altså ganske langt nord. Ikke så langt fra Bolzano og Merano. Et lite puslete alpinanelgg er det også her på 3200 moh.

Har kjørt fra Munchen de gangene jeg har vært her, men det skal vel ikke være så avskrekkende langt fra Milano heller. Begge tilfeller er imidelrtid bre, og med en masse folk på denne tida av året. Men du får iallfall prøvd skia!

Info:

http://www.valsenales.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å håpe på brukbare forhold i Seiser Alm ;) I så fall hadde jeg tatt med langrennsskiene mine.

Når det gjelder Val Senales på www.valsenales.com ser det ikke ut som om det er langrennsløyper der annet enn om sommeren. Det er heller ikke så mange alpinløyper som er åpne nå.

Passo de Stelvio har jeg kjørt over en gang. Det er alpinanlegg her og langrennsløyper. Passet stenger ca november. Dessuten blir man utrolig andpusten av å gå på langrennsski så høyt !

Zermatt er snøsikkert på den tiden av året. Forøvrig er skiområdet åpent oppe på Plateau Rosa mellom Cervinia og Zermatt. Men der blir det kun telemark eller slalåm som er aktuelt. Hadde vært litt kjekt å ligge noen dager på hytta på Plateau Rosa, og tatt noen turer på 4000-metere hvis været tillot det.

Jeg håper på mye snø tidlig i vinter her i Norge. Om vi får snø har jeg mye bedre skiforhold i nærområdet enn alle ovenfor nevnte steder, kanskje med unntak av Seiser Alm. I så fall er det bedre å bli hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.