Gå til innhold
  • Bli medlem

Å padle uten å kunne kameratredning


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Enig i det, men når vannet er kaldt så er det ikke sikkert kameratredning alene hjelper. Hvis du havner i vannet når det er kaldt og litt vind, så er det ikke sikkert du klarer å padle til land likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en skal padle nå er både BEKLEDNING og REDNINGSTEKNIKK viktig! Det behøver ikke verken koste mye eller ta mye tid å lære dette. Intro-kursene til forbundet går over 4 timer, og hvis en trener litt på egenhånd etterpå skulle det holde. Bekledning er et lengre lerret, men tommelfingerregelen om å kle seg etter vann-temperaturen er god!

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intro-kursene til forbundet går over 4 timer, og hvis en trener litt på egenhånd etterpå skulle det holde. Bekledning er et lengre lerret, men tommelfingerregelen om å kle seg etter vann-temperaturen er god!

-lars

Jeg er enig i det med vann-temperatur, og å kle seg for den. Er litt i tvil om de 4 timers kursene er gode nok for hel-års padling..? Er de det?

Det betinger i hvertfall at man trener selvberging i det utstyret man padler i til "daglig". Mange er på kurs med tørrdrakt og padler til vanlig i vanlig tøy.

Jeg var selv særs sløv med dette før, men etter at jeg tok kurset og vi trente selvberging uten tørrdrakt i 4° vann ble jeg bevisst hvordan skrotten reagerer i kaldt vann. Ingen god følelse!:wink:

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med forbundet: www.padling.no

Kan også anbefale høst-samlingen de har på Hvaler 15.-16. oktober. Da skal jeg være veileder på Grunnkurset, og jeg kan love deg mye bading hvis du kommer hit! :?

Vet at www.simenogsonner.no er aktive i Nesodden Kajakklubb, og at de har kurs hele året.

Lykke til!

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.