Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsko

Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har et par med Besseggen som begynner å bli utslitt. Ser også at skinnet slites veldig pga. mye skarpe steiner som en trør mellom. Har sett litt på disse som har gummikant lit høyere opp, Scarpa m.fl. Noen som har noen erfaringer med disse med "gummikant".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At læret blir litt slitt under bruk er helt normalt. Jeg har gått ut mange par fjellsko (hovedsaklig Alfa) og problemet er normalt ikke at læret går først, men sømmer, såle, vanntette membran og lissehempene. Har slik gummikant på jaktstøvlene mine, men de blir ikke så mye brukt. Kan ikke se at det har stor praktisk betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gummikanten er bra og ha dersom ein skulle sparke borti stein og røtter, den hindrar ei viss slitasje. Elles er den vel helst der for at ein skal kunne bevege seg over lengre tid i fuktig terreng. Spørsmålet er kor lenge gummikanten vert sittande fast i skinnet. Eg har brukt mine Varg Isogaisa hyppig i 3-4 månadar og ser enno ingen svakheitsteikn, og er soleis stadig nøgd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt an på hvor du farter? Jeg tror også at hvis du går mye på stein og skraper skoene opp, er det ikke så dumt med gummikant. Også der det er vått, vil jeg tro. Men gummikanten gjør også skoene mindre fleksible i forhold til å gå dem ut... Gummien former seg ikke etter foten slik som læret gjør. Pass på å velge store nok sko, for de går ikke så mye ut!

Lykke til med skokjøp! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må henge meg på navnebror Harstad og si meg enig i at Scarpa Ladahk fungerer svært bra. Merker ikke at gummikanten (som forøvrig er ganske tynn) gjør skoen stivere. Husk imidlertid på at skoen må passe forten, og at det må komme forran gummikant eller ikke.

Bruker også et høyskaftet par meg gummikant fra Trezeta. Jeg er svært fornøyd med hvordan denne skoen sitter på foten, men gummikanten på denne går litt for høyt og løsner derfor der hvor skoen bøyes ved tærne. Scarpa ser ut til å ha løst dette bedre ved å lime kanten noe lengre ned, men andre har kanskje erfart noe annet?

Min konklusjon er at dersom jeg skulle kjøpt nye sko i dag ville jeg kjøpt med gummikant dersom skoen sitter på foten forøvrig.

Hilsen

L. Harstad L. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes sikkert gummikantsko som passer enkelte føtter perfekt, men når det gjelder fjelltøfler som Crispi Besseggen så passer de som en drøm for mange ulike føtter. For kosevandring er det for meg det ultimate. Jeg kan kjøpe et par Besseggen og gå en lang tur uten ubehag "straight away".

Gummikantsko er ganske rigide rundt foten og blir heller ikke så mye bedre etter hvert. Det er derfor viktig å virkelig prøve slike sko godt i butikken før man bestemmer seg, mener nå jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.