Gå til innhold
  • Bli medlem

MYTHBUSTER - Myten om vann


REJOHN

Anbefalte innlegg

Drikk, drikk og drikk før du blir tørst – hvorfor i alle dager....


061.jpg
For friluftsfolk har det gjennom årene skjedd store endringer på utstyrsfronten. Det er nok å nevne Goretex og for eksempel forskjellen mellom den gamle ”gode” sekken med meis og dagens vidunder. Mange er også opptatt av vekt, og det er masse lettvektsutstyr på markedet.

Og det viser seg – selvsagt – at all ny viten ikke alltid er best og til å stole på. Når det gjelder utstyr, er det enkelt å sjekke om det er bedre enn forgjengeren. Den som har skoen på kjenner fort hvor det trykker.

Det er ikke alltid like enkelt å sjekke om nyvinningene er bedre når det gjelder andre mindre håndgripelige ting.


For min egen del har jeg hengt meg opp i påstanden om at det er viktig å drikke – drikke mye og helst FØR du blir tørst, for å kunne yte på et høyt nivå.

Det finnes lite forsking som støtter påstanden. 

Påstanden oppsto i forbindelse med at sportsdrikke kom på markedet og skulle selges.

 

Hvorfor vi skal drikke -mer- vann, følger at to ting, så vidt jeg har klart å få med meg.

Det er for å opprettholde veskemengden og/eller veskebalansen.

Når det gjelder veskemengden, viser forskingen at ytelsesnivået IKKE blir påvirket av om vi mister veske gjennom svetting, før det dreier seg om flere liter. (Selvsagt avhengig av kroppsvekt.)

Påstanden om at vi må drikke like mye som vi ”mister”må også være pølsevev. Vektreduksjonen ved langvarig fysisk arbeid, vil ikke bare være vann, noe vil være fett og kullhydrater, og vi må uansett ha noe vann å gå på.   
096.jpg
Og hvordan klarte vår forfedre å springe viltet i senk på savannene i Afrika. Bar de på vann?

Hadde dagens maratonere snakket med sine forgjengere fra tidlig 1900tallet, så ville de blitt sterkt advart mot å drikke vann i det hele tatt. Jeg tror ikke det er riktig tilnærming til problemet, men det viser at de tenkte annerledes i tidligere tider.

Når det gjelder veskebalansen, så blir begrunnelsene for at det IKKE er viktig å tilføre vann i mengder under langvarige fysiske anstrengelse, noe mer vitenskaplig. Og her blir det å stole på kilder.

Men for meg virker følgende fremstilling rimelig.

Veskebalansen (mengden salt i forhold til veske – for enkelthets skyld) er viktig for ytelsen. Det er antakelig den som styrer vårt behov for vann.

Det som skjer er at osmolalitet stiger som respons til svettetap. Dette er helt avgjørende for å forstå - du kan ikke tape salt, selv om du er en "salt svetter". Hvis natriuminnholdet i blodet synker, er det fordi du drikker for mye vann, ikke fordi du svetter salt. Og det er selvsagt helt normalt og helt uten problemer at osmolalitene stiger under langvarig arbeid. Det er vi laget for.
 I denne sammenheng kan det nevnes at inntak av sportsdrikk gir en merøkning av mengden salt i forhold til veske, og økt saltinnhold gir behov for mer vann. Med andre ord du blir tørst av å drikke. Litt ironisk, men det blir jo tross alt kalt ”tørsteslukker”.

En god del undersøkelser viser at overdreven drikking faktisk er farlig. Kroppen har flere strategier for å tilføre salt til kroppsvesken, så det skal selvsagt en god del vann til før det kan bli skadelig.


Naturen har gitt alle dyr evnen til å drikke når de er tørste. Men i følge myten må vi mennesker drikke FØR vi er det. Menneskene må være temmelig spesielle i forhold til andre dyr.

Så drikk når du er tørst og ikke tenk så mye på hvor mye du drikker. Kroppen trenger glukose, men den inneholder sannsynligvis vann for minst 2 timers fysisk arbeid.



Vis hele artikkelen slik den er på hjemmesiden
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har mange gode poeng i innlegget ditt over, REJOHN :)

Jeg kom forresten over denne artikkelen i Aftenposten under gjennomgangen av de norske nettavisene i kveld:

 

La torsten bestemme...

http://www.aftenposten.no/viten/La-torsten-bestemme-7490156.html

 

For spesielt interesserte legger jeg ved denne:  http://tidsskriftet.no/article/933165

 

Her er forresten temperaturen ca 38-40` C, som gjor at jeg fort drikker 3-4 litersflasker i lopet av en formiddag ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mange gode poeng i innlegget ditt over, REJOHN :)

Jeg kom forresten over denne artikkelen i Aftenposten under gjennomgangen av de norske nettavisene i kveld:

 

La torsten bestemme...

http://www.aftenposten.no/viten/La-torsten-bestemme-7490156.html

 

For spesielt interesserte legger jeg ved denne:  http://tidsskriftet.no/article/933165

 

Her er forresten temperaturen ca 38-40` C, som gjor at jeg fort drikker 3-4 litersflasker i lopet av en formiddag ;)

Jeg leste det du linket til med sto interesse.

Det var egentlig ikke så langt fra det jeg prøver å formidle, men selvsagt bedre dokumentert, og ikke minst med et godt språk.

40 grader er normalt for varmt for meg, men det hender det bli så varmt på stranden midt på dagen. (I syden)

Jeg håper det er kjøligere inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid drukket, kun når jeg er tørst. Også etter at hysteriet, om en må drikke i forkant dukket opp. Og det har aldri plaget meg. Vet ikke om det har noe betydning, på elitenivå. Men til fysisk arbeid og til turbruk har jeg ikke hatt problemer.

 

Jeg skal fortelle en liten historie og dette med vann, i varmen. Da jeg i ungdommsårene (fra 16 år), seilte på dekk i utenriksflåten, var vi i perioder på varme steder i tropene. Vi var informert om nødvendig behov for veske og salt (tilbud om salt tabletter) og være forsiktig med alkoholinntak i varmen. Da spessielt sprit, eller sterke drinker.

 

Jeg svetter gennerelt lite og jeg stabliserer meg ganske raskt til stor temperaturendring. Men for å stablisere meg raskest mulig og svette minst mulig, gjorde jeg noe som ikke var annbefalt. Jeg blandet en god slump, ren Lime, i vannglasset. Og jeg kan ikke forda smaken. Så hver gang jeg var tørst, dakk jeg lite og svettet lite. Da er det en fare for høy kroppstemperatur og oveoppheting. (Og i ettertid fare for hudkreft) Men, jeg var på "vakt" mot slike symptomer. Og jeg spiste en del salt mat og brukte anbefalte salt doser, via salt tabletter. Og isteden for iste, eller andre kalde drikker. Drakk jeg vam te, eller kaffe på dagtid. Ved kaldt drikke, så "spruter" svetten ut.

 

Ved arbeid på dekk (i solsteiken), førsøke en å begrense tungt arbeid, hvis det ikke var veldig viktig der og da. Så mest lettere arbeid, når temp og luftfuktighet var høy. Men før stablisering av kropp, svettet alle ganske mye. Og for å begrense sjenerende svette, benyttet de fleste tykt pannebånd, halsbånd og magebånd, for å fange opp silende svette. Hvis noen fremdeles leser, så ler de kanskje nå og forstår ikke hvorfor vi brukte disse båndene. :) Men rennende salt svette i øynene, var ubehagelig og vanskelig å se. De andre båndene var for å for å hindre mest mulig svette, å nå kortbukse og skrittet. Ofte problem med sopp.

 

Så til poenget. Jeg målte aldri hva jeg drakk i veske, eller har noe godt begrep om hvor mye veske jeg inntok i løpet av døgnet. Men at jeg drakk mer enn 1,5 til 2 liter veske på en formiddag, er lite trolig. Da innkludert kaffe/te. Temperatur er ikke alt. Det er kombinasjonen temp., i forhold til høy luftfuktighet, som er problemet. Har opplevd at ved høy luftfuktighet, kan det by på problemer allerede ved 35 - 40 grader. Eks. jungel områder. Eller slike steder som Persiske Gulf, hvor luften står stille og fordampningen er som en tåkedis. Og vi opplevde betydelig høyere temperaturer, enn det som er nevnt. Min erfaring er at folk drikker nok, noen trolig for mye. Og slapphet i sommervarmen (eller i varmere strøk), er normalt mangel på salt og ikke vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte at personer som svetter mye og som driver med langvarig fysisk aktivitet trenger mer enn bare vann. Gjerne salt og det hjelper visstnok også at du på forhånd har inntatt magnesium. Min mann svetter en del og har opplevd å bli litt dårlig på fjelltur pga for lite salt i maten. Vi tar nå alltid med ekstra salt.

Derfor er det dumt at en test av turmat en gang har gitt Real refs for at de brukte for mye salt i maten. Det er akkurat det man trenger på en fjelltur.

 

Når vi lager drikke på tur, putter vi den siste tiden inn en sportsdrikktablett. Det er en tablett av en type uten kalorier, men med mineraler. Karbohydrater og proteiner spiser vi ved siden av. I sommer gjorde vi en lang sykkeltur og krevende lange bakker. Jeg var ikke spesielt i form og hadde bare syklet 1 kort tur denne sommeren. Vi stoppet hver time og spiste kjeks og drakk denne sportsdrikken. Da kunne jeg bare gå videre. Kroppen hadde nok energi og humøret ble bra. Mat + drikke + mineraler gjør underverk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg glemte å skrive: Når jeg en dag er ganske opptatt med å gjøre ting hjemme og glemmer å drikke mye, merker jeg neste dag at jeg blir plagsom treg i magen. Så ja, jeg tror kroppen klarer seg bra den dagen det gjelder, men kroppen trenger også nok væske til å holde flere kroppsfunksjoner i gang på en god måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi lager drikke på tur, putter vi den siste tiden inn en sportsdrikktablett. Det er en tablett av en type uten kalorier,

 

Noe av det jeg prøver å få fram er at sportsdrikk bare gjør tingene verre.

Forholdet mellom salt og veske øker når du svetter. Dette er helt normalt og kroppen tåler en slik økning av saltinnholdet godt.

Da blir det feil å tilføre mer salt.

Du blir tørstere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det jeg prøver å få fram er at sportsdrikk bare gjør tingene verre.

Forholdet mellom salt og veske øker når du svetter. Dette er helt normalt og kroppen tåler en slik økning av saltinnholdet godt.

Da blir det feil å tilføre mer salt.

Du blir tøstere.

 

Da er vi uenige. Du svetter ut mye salt. Jeg synes det er viktig å så inn salt i tillegg til væske på en dag at man svetter mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi uenige. Du svetter ut mye salt. Jeg synes det er viktig å så inn salt i tillegg til væske på en dag at man svetter mye.

 

Det er riktig at du svetter salt, men svetten inneholder mindre salt enn det du har i kroppen, derfor øker saltinnholdet (litt forenklet).

Og kroppen har flere gode strategier for å tilføre salt fra "lager", om det blir nødvendig.

 

Sjekk for eksempel de linkene Ulvemors har i sitt innlegg.

 

Under skikkelig varme forhold er det lurt å tilføre salt, men hos oss....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening, er det sjelden behov for å tilføre kroppen ekstra salt her i Norge. Men noen kan trenge det, når vi har "varmebølger" og kroppen arbeidet tungt. Personlig har jeg ikke hatt behov. Selv ikke da jeg tidligere arbeidet som tømrer, i solsteika med tungt arbeid. Og jeg er ops, på signalene. Men jeg har sett andre som har trengt salt og når de fikk det så var slappheten borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av typen som lett går på en smell fordi jeg drikker eller spiser for lite hvis jeg ikke aktivt passer på når jeg er ute på tur. Mao, er det høyst individuelt om man kan la tørsten/sulten bestemme hvor mye man skal spise.

 

Angåene salt, så kommer det 100% an på maten man spiser. Hvis man spiser uforedlet mat, så har den often tilnærmet null salt, mens foredlet mat gjerne inneholder rundt 1g salt pr 100g. F.eks det hjemmelagde brødet mitt har ikke noe tilsatt salt, mens butikkkjøpte brød inneholder rundt 1g pr 100g.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er i ferd med å bli ein årleg tradisjon ;)

Mars 2012: http://www.fjellforum.no/topic/22611-hvor-mye-vann-skal-til/

April 2013: http://www.fjellforum.no/topic/27100-hvorfor-ikke-drikke-f%C3%B8r-du-blir-t%C3%B8rst/

No er det visst mars att.

Sjølv drikk eg akkurat når eg sjølv føler for det, og akkurat så mykje eg sjølv føler for. Vinterstid vil det seie før og etter turen. Sumarstid vil det seie når eg passerer drikkevatn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å skille her om man går dagsturer og spiser middag hjemme eller om man er en uke eller mer på tur og tar med seg all maten. I siste tilfelle er det viktig å passe på at man også får med seg nok salt. 5-10 gram salt til dagen er vel anbefalt og ved høy aktivitet så stiger behovet. De fleste overstiger 5-10 gram om man spiser vanlig norsk kost hjemme, men på tur kommer det veldig ann på hva man har med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er i ferd med å bli ein årleg tradisjon ;)

Mars 2012: http://www.fjellforum.no/topic/22611-hvor-mye-vann-skal-til/

April 2013: http://www.fjellforum.no/topic/27100-hvorfor-ikke-drikke-f%C3%B8r-du-blir-t%C3%B8rst/

No er det visst mars att.

Sjølv drikk eg akkurat når eg sjølv føler for det, og akkurat så mykje eg sjølv føler for. Vinterstid vil det seie før og etter turen. Sumarstid vil det seie når eg passerer drikkevatn.

Du har selvsagt rett, og jeg kan ikke helt skylde på hukommelsen.

 

Det siste innleget er egentlig et blogginnlegg, som automatisk også kommer inn til Fjellforum. Det er noe av forklaringen på dobbeltlivet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo ei naturleg forklaring ;)

Eg har aldri forstått kvifor blogginlegg skal inn i forumet. Nokre gonger, som no, fører det riktignok til ein debatt. Men som oftast er desse blogginlegga bare støy, som i mange tilfeller heller ikkje har noko som helst med fjellforum å gjera.

Dersom moderator synest dette innlegget er så OT at han fjernar det, er det heilt greit. Då har i alle fall moderator lese innlegget mitt og veit kva eg synest om desse blogginnlegga. Men eg er ikkje interessert i å lage ein ny tråd av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Drikk masse" kampanjen har vel bortimot de samme sponsorene som enhver artikkel om at sjokolade er sunt (det finnes ett stoff i kakaoen som muligens er bra for deg - det er en meget tynn unnskylding for å spise resten fordi det er sunt. Fordi det er godt - ja :) ).

 

Tidligere svettet jeg kraftig på tur. Med årene har de tykke genserne blitt igjen hjemme, jeg starter gjerne dagen litt kald... og en hatt med brem hele veien rundt hjelper når sola skinner. Vann drikker jeg når det passer seg sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å skille her om man går dagsturer og spiser middag hjemme eller om man er en uke eller mer på tur og tar med seg all maten. I siste tilfelle er det viktig å passe på at man også får med seg nok salt. 5-10 gram salt til dagen er vel anbefalt og ved høy aktivitet så stiger behovet. De fleste overstiger 5-10 gram om man spiser vanlig norsk kost hjemme, men på tur kommer det veldig ann på hva man har med seg.

 

Det vanlige er nok at man får i seg altfor mye salt, det er vel kun under høy fysisk aktivitet uten matinntak at det er noe særlig sannsynlig at det blir et problem.

 

https://helsenorge.no/Helseogsunnhet/Sider/Spis-mindre-salt.aspx

 

Gjennomsnittlig saltinntak i befolkningen anslås til omtrent 10 gram i dag. Det anbefales at inntaket begrenses til maksimalt 5 gram per dag. Det er dokumentasjon for at inntak av salt øker risikoen for høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdommer. Inntak av salt, saltede- og og saltkonserverte matvarer øker også risiko for kreft i magesekk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.