Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage til wire til Rottefella Supertelemark.

Kenzo

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei

Jeg er ganske sikker på at Rottefella Telemark med wire er ute av produksjon. Hvis man vil ha Voile kabler kan en vel like gjerne kjøpe hele Voile bindingen? Skruhullene skal meg bekjent være de samme.

Jeg har noen gamle Kandahar bindinger liggende, hvor kablen spennes med en klemme foran bindingen. Der kunne wiren gå under øret på Telemark bindingen eller en kunne pop-nagle et lite aluminiumsøre på siden til føring av wiren.

Dette er da i hvert fall et foreslag. Helt uprøvd.

Hilsen

Elgen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få det til å funke så må vaieren holde seg på plass uten å skli opp. Det må i tilfelle monteres et eller annet på sidene av bindingen fr å få det til å funke. Hvorfor ikke heller lete litt på Finn.no? Ser sånne gamle bindinger rett som det er på loppemarkder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok, legger ved bilde av hvordan dette "øret" så ut på den gode gamle Super Telemarken. Hvis du finner en gammel Kandhahar, f.eks. fra "Røyken" kan du nok med litt fingerferdighet få flyttet over "øret" fra denne og til Super Telemarken, ente med nagler som tidligere innlegg foreslo eller sveising. Dette er en binding som det overhodet ikke er vanskelig å finne på treski, eldre fjellski og liknende på Fretex, Røde Kors butikker o.l. Typisk pris er gjerne 150 inkludert ski... (husk at treski skal tas vare på og ikke brennes, det er en viktig del av norsk kulturarv og bør heller brukes på kalde dager enn å gjemmes bort).

Uten å ha mye peiling på materiellteknologi vil jeg være skeptisk til å bruke Voile sine fjærer til dette, ST bindingen hadde kun ører som wiren var ført gjennom og belastningen på wiren var på klypa foran på skiene. Voilewiren belaster selve bindingen direkte og ut fra det nederste bildet (som er endeliktet for min siste ST) er jeg litt i tvil om godset på ST er sterkt nok. Har erstattet ST med Voile og jeg tror ganske sikkert at godset på Voilebindingen er tykkere og tyngre.

Jeg har nylig sett Voilebindingen nylig hos Outnorth til litt over 800 kroner, om du må kjøpe diverse deler og verktøy for å få dette gjort er det ikke mye forskjell i pris.

Har forøvrig en del kandaharwirer liggende som er for små til mine skisko, tipper de fungerer til opp mot str 43, disse kan fint avgis mot dekning av porto, ta i så fall kontakt på pm.  

post-4990-0-66916700-1393843659_thumb.jp

post-4990-0-83600600-1393843668_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen for en Voile binding er vel så lav i forhold til jobben en må legge i en sånn binding. 700 kr er ikke mange timer ekstra på jobb en dag.

Jeg tror en popnagle vil bygge for mye på innsiden av bindingen til at det vil virke å bare poppe på noen ører. Da må du til med mer avanserte greier. Sveise aluminium som jeg tipper er herdet ville jeg ikke prøvd på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo stikke innom en Fretex butikk hvis du har en i nærheten. De har ofte en del gamle ski stående i et hjørne. Som regel ikke brukbare ting, men enkelte ting som bindinger, en stav etc. kan sikkert være brukbart. Jeg har selv funnet gamle langrennsbindinger til et par gamle (nesten antikke) langrennski på en slik butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg demonterte for noen år siden en del gamle Kandaharbindinger og resirkulerer dem på nye ski når det trengs. Dette er jo ren wirebinding, ikke kombinert med Rottefella.

Jeg trives svært godt med denne typen selv og er avhengig av å kjapt få av og på skiene når jeg kjører hund. Jeg er også avhengig av bindinger som funker uansett, selv etter å ha vært en tur eller to i overvatn og så opp i lufttemperatur på -40. Dette er det kun enkel wirebinding som har løst for meg. Etter en dukkert er det nok å skrape/banke isen av skiene og støvlene å så tre tuppen inn i bindingen, få wire'en på plass og så kjøre avgårde med hundene igjen.

Trikset med gamle Kandahar er at de er regulerbare i bredden, altså ikke standard 75 mm. Litt mer arbeid med å få skostillingen riktig, men også større muligheter for individuell tilpasning i forhold til fotstilling. De gamle bindingene er av stål og da litt tyngre, men også mer solid enn bindinger i aluminium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok forresten også fint la seg gjøre å hekte Voilefjærer på en av forsvarets bindinger, den med vingemutter i front til regulering av sidestøtten. Forsvaret brukte jo lærreimer med krok til dette, og det er det samme på Voile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.