Populært innlegg Jan Erik Hansen Skrevet 21. februar 2014 Populært innlegg Del Skrevet 21. februar 2014 Etter episoden med manglende teltstenger litt tidligere på kvelden, pakket jeg sekken på nytt og fikk på meg hodelykten og skiene. Jeg skulle til fjells for å få med meg nordlyset. Denne gangen visste jeg akkurat hvor jeg skulle gå. Jeg hadde funnet teltplassen, så det var bare å følge sporene oppover. En time og 300 høydemeter senere stod nordlyset som en veiviser de siste meterne frem til teltplassen. Raskt tråkket jeg til teltplassen og fikk opp teltet for å ha en plass i le for vinden mens jeg fant frem kamera. Liggeunderlaget ble rullet ut og soveposen lagt inn. Deretter var det bare å få på godt med varme klær og gå ut for å se nordlyset danse. Jeg var hjemme. Etter hvert ble nordlyset svakere og vinden tok seg opp. Det var tid for å fyre opp primusen og få noe varmt i kroppen før det var god natt. Neste morgen våknet jeg og kunne konstatere at teltet var blitt 20 cm kortere i løpet av natten. Vinden hadde gradvis økt ut over natten, og ommøblert all snøen ute. Det som var 5-10 cm nysnø kvelden før, hadde enten funnet veien inn i teltet og lagt seg på hodeenden av innerteltet eller tatt seg en tur ned i dalen. Akkurat da ønsket jeg meg telt med stormmatter. Med kalde fingre fikk jeg børstet snøen av primusen og varmet litt vann til frokosten, før jeg pakket sammen. Så var det bare å gå ut for å møte sola og en ny dag. God morgen Troms, takk for nordlysnatta.(Sted: Myrefjell/Mauken i Målselv)Vis artikkelen på bloggen Vis rapporten i Turkartet Vis større kart 18 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dag G - Evje Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Flott ! Indre Troms har det !! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REs Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Ja man kan lett bli forelsket i Aurora, og spesielt når etternavnet er Borealis. Jeg kommer aldri til å glemme første gang jeg så dette fenomenet, på fjellet like nord for Kirkenes, i begynnelsen av april for mange år siden. Hele himmelen var som en kjempestor grønn gardin som beveget seg som et gardin i svak sommerbris. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Erik Hansen Skrevet 24. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2014 Ja man kan lett bli forelsket i Aurora, og spesielt når etternavnet er Borealis. Jeg kommer aldri til å glemme første gang jeg så dette fenomenet, på fjellet like nord for Kirkenes, i begynnelsen av april for mange år siden. Hele himmelen var som en kjempestor grønn gardin som beveget seg som et gardin i svak sommerbris. Husker selv første nordlysvinteren i Troms med blandet glede. Vinteren 98/99 var aktiviteten heftig, og om vi ikke var ute på øvelse var det lett å glemme at en egentlig burde gå og legge seg. Var ikke like begeistret når vi lå i OP, og ikke fikk samband på grunn av at nordlysaktiviten forstyrret rombølgesignalene. Men dette var første gang jeg forsøkte å fotografere nordlyset. Fin natt på fjellet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veidemannsblod Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 Fantastisk rapport fra områder man er godt kjent i. Har sjøl bodd i Troms Innland i seks år, og hytta ligger ved foten av Mauken, litt lengre opp i dalen. Mektige bilder! Man blir nærmest målløs, selv om dette er ting man er "vant med" ettersom man er født og oppvokst her nord. Slutter aldri å la meg bergta. Respekt til de som trosser vinteren for å stikke ut og fange inn naturen, klimaet og omgivelsene på en slik måte. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Þróndeimr Skrevet 25. februar 2014 Del Skrevet 25. februar 2014 Utrolig flott, ingenting er som å oppleve nordlyset fra fjelltoppene, det fant jeg ut 4 dager før turen din! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.