Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

September er en av de fineste månedene å gå på tur i fjellet. Vi er noen jenter som har prøvd å møtes hver onsdag for å gå turer, fortrinnsvis på nye steder hver gang. Nå har vi ikke vært bortskjemte med godt vær de siste månedene, men denne onsdagen hadde vi helklaff! En av oss hadde fryktelig lyst til å gå på Buren, men der var det for lavt skydekke. Vi antok at vi ikke ville rekke opp og ned før det ble mørkt - har ikke racertempo når vi går... Vi bestemte oss heller for å kjøre inn Kattfjorddalen og gå opp en av dalsidene. Snøen var såvidt kommet på toppene, og temperaturen var upåklagelig.
Etter å ha studert begge sider ble vi enige om å gå opp mot Straumsaksla. Ikke for at det ikke fristet å gå andre veien, men tida blir litt knapp før det mørkner...

På turen opp måtte vi gå gjennom ei steinrøys. Jeg er litt skeptisk til løse steiner, så jeg skrådde bort fra de andre - og fant en mye lettere vei opp... Forspranget gjorde at jeg kunne sitte på en stein og la pusten bli normal mens de kom seg opp til meg. (Kunne late som jeg var i mye bedre form enn dem... :cool: )

Da vi var kommet opp på flata, så vi toppen av Straumsaksla ca 500m borte. Egentlig var det på tide å gå ned, men ingen av oss hadde lyst til å snu når vi var nesten oppe. Dermed var det bare å skru opp tempoet et lite hakk, og sikte seg inn mot varden. Egentlig ikke så vanskelig, for det er ganske flatt når man først er kommet opp på aksla.

Vel oppe på toppen ble det akkurat tid til å spise den obligatoriske tursjokoladen, ta de obligatoriske bildene og nyte utsikten. Vi så mange nye turmål - men noen må nok vente til dagene blir lengre igjen....

Da vi skulle gå ned brøt sola gjennom skydekket. Stort bedre kan man vel ikke ha det? Resten av turen gikk raskt, for vi ville helst komme ned før det ble mørkt (bare to av oss hadde husket hodelykta.) Det er heller ikke så kjekt å gå gjennom steinur i skumring. Litt glattere var det blitt på steinene pga doggefallet så vi måtte trå forsiktig.

Vel nede var vi alle enige om at Kattfjorddalen må brukes som utgangspunkt for flere turer - både sommer og vinter. Vi kan iallefall sterkt anbefale alle dalen som utgangspunkt for dagsturer!

post-748-13347439987_thumb.jpg

post-748-133474399884_thumb.jpg

post-748-133474399892_thumb.jpg

post-748-133474399899_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.