Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ihvertfall bra de har stilt seg bak produktet hittil, men jeg er bekymret for en evt. gasslekasje i teltet. Noen som vet om et bombesikkert (..)  alternativ til den pumpa?  Er jo egentlig veldig fornøyd med brenneren som sådann, iallefall etter at den fikk stillebrenner, og lite lyst til å bytte den ut.

Annonse
Skrevet

Har föreslagit det tidigare. Byt ut pump och slang till en Optimus. Om det inte är samma storlek på muttern som ansluter brännaren? Demontera orginalet och beställ nytt från Optimus. "Bara" att klämma(krympa) fast slangen på muttern.

Titta på bilderna på både Primus först och Optimus sist.

primus003%20012.jpg8016276_Nova_open_with_hose.jpg

 

Skrevet

Det er forskjell på gjengene der, hadde det nå bare vært et adapter å få tak i mellom primus' slange og Optimus eller MSR pumper..

Primus v/Fenix Outdoor har allerede tilbudt seg å sende meg en ny pumpe, og dét er iallefall god kundebehandling. Så får en da håpe at det etterhvert blir gjort noen produktforbedringer og..

  • 2 måneder senere...
Skrevet

Etter en snittalder på mine Ergopumper på 3-4år før de begynner å sprute bensin (2stk ergopumper med samme problem) vurderte jeg Nova-pumpa men endte opp med gammel type Omnifuel/Multifuel-pumpe med aluminiumskonstruksjon. Ville aldri igjen turt å bruke Ergopumpa, jeg levde i illusjonen at så lenge jeg kunne primus ut i fingertuppene så kunne jeg fyre i telt, og det var nok sant for 20 år siden, men ikke med dagens bruk-og-kast primuspumper. Tommel ned til Primus.

Skrevet

Fikk det forresten akkurat fra informert hold at metallpumpa til Optimus Polaris passer Omnifuel uten adapter. Hadde jeg visst det tidligere ville jeg nok gått for den framfor å finne ei gammal Himalaya-pumpe.

Skrevet

Bare å fyre på parafin så er det ikke like kritisk som med bensin dersom du skulle få lekkasje. Parafin tørker heller ikke ut O-ringene så effektivt som bensin.

Skrevet

Det er vel litt smak og behag, men jeg foretrekker primus uten drivstofflekkasje. Så er det vel noe av poenget med en multifuel-brenner også å kunne brenne annet enn bare parafin.

Skrevet (endret)
On 1/15/2016 at 11:06 AM, kjetil_h said:

Fikk det forresten akkurat fra informert hold at metallpumpa til Optimus Polaris passer Omnifuel uten adapter. Hadde jeg visst det tidligere ville jeg nok gått for den framfor å finne ei gammal Himalaya-pumpe.

Er dette 100% sikkert? Kunne selv tenkt meg å kjøpt en Polaris pumpe isåfall.

Edit- Ah derp, ser nå hvorfor. Polaris og Omnifuel har samme koblingen pga gassflasker. Takk for tipset uansett, nå blir det polarispumpe på meg :)

Endret av Aron123
Skrevet
Den 15.1.2016 at 12.25, kjetil_h skrev:

Det er vel litt smak og behag, men jeg foretrekker primus uten drivstofflekkasje. Så er det vel noe av poenget med en multifuel-brenner også å kunne brenne annet enn bare parafin.

Ubetinget enig. Dessverre er det slik at multifuel ikke betyr like bra på alle drivstoff, men kan bruke...  Det er alltid et hoveddrivstoff som virker best, jeg har inntrykk at dette er bensin når det gjelder de aller fleste multifuel brennere.

 

dsk

  • 4 måneder senere...
Skrevet

Gjenoppliver denne tråden littegrann. Har nå testet Optimus Polaris pumpe på Primus Omnifuel 1, og det ser ut til at de ikke er kompatible. Er mulig Optimus har laget en løsning for å unngå at deres pumpe brukes på Primus, eller har noen andre her fått det til?

  • 3 måneder senere...
Skrevet

Hva blir egentlig dommen her vedrørende Primus og MSR?

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe en Primus Omnifuel men etter å ha lest denne tråden må jeg si at jeg ble meget skeptisk. En ting er ekstra kostnader etter noen år fordi en pumpe ikke fungerer 100% men en annen er å sette teltet i full fyr og i verste fall havne i livsfare langt fra folk..

 

Noen som har synspunkter? Skulle kanskje laget en egen tråd men jeg forsøker her først.

Skrevet

På erstatningspumpa jeg fikk har røret, etter ca 25døgn ute, allerede begynt å sige. Det til tross for at jeg har vært forsiktig og er obs på problemet.. Sånn rent sikkerhetsmessig burde vel pumpa byttes årlig inntil produsenten kommer opp med noe som tåler bruk og henger i hop som det skal..

  • 6 måneder senere...
Skrevet (endret)

Henter frem denne igjen, etter en lang hiatus i boden skulle omnifuelen frem denne uken. Ved inspeksjon så mutteren rundt pumpeakslingen litt kort ut, men det er såpass lenge siden jeg hadde brukt den at det ble notert som hukommelsesfeil. Pumpen ville ikke lage trykk, ut med pumpelær og smøre så kom det seg.
Men en hveselyd vekket skepsisen, og etter litt feilsøking viste det seg å lekke mellom pumperøret og plasttoppen som nevnt over her. 
Omnifuelen er over 5 år gammel, og kvitteringen er uansett over alle hauger. Ny pumpe ser ut til  å ligge i 800kronersklassen, så her blir det hjemmefiks.

bilder og bannskap kommer..

 

Endret av Vandrelysten
Skrevet (endret)

Dette må da være dårlig enginering fra Primus? Å designe og levere noe som ikke tåler reell bruk over forventet levetid...

Her er pumpa på min gamle Trangia (Optimus Nova?), den har gjenget innfesting mellom pumpehus og "flaskekork".

20170311_102434.jpg

Endret av Terka
  • 3 år senere...
Skrevet (endret)

Jeg håper det er greit at jeg gjenoppliver denne.

 

Jeg fikk samme problemet på tur i sommer, med lekk mellom metallsylinderen og plasthuset til pumpa. Pumpa er gammel (men med rødt "ventilhus" i enden av sylinderen). Primusen var i bruk da jeg oppdaget lekkasjen, og dryppet relativt kraftig. Er mildt sagt glad for at bensinen ikke tok fyr, kunne ha blitt skikkelig skummelt. Er også rimelig sikker på at pumpa ikke ble utsatt for et større trauma enn normal bruk. Jeg endte i hvert fall med å avbryte turen, ergerlig...


Kundeservicen til Primus var helt upåklagelig, fikk raskt svar og de har sendt ny pumpe, burde vel ankomme de neste dagene. Det ble også opplyst om at de har endret konstruksjonen til Ergopump for å minimere risikoen for nevnte lekkasje. Jeg vet ikke når dette skjedde, men i innlegg fra 2014 i denne tråden er det nevnt at konstruksjonen var endret, også dette jamfør et svar fra Primus. Leste noe om to O-ringer i stedet for én, som vel neppe løser problemet med sylinderen som blir dyttet inn. Så, siden dette er en stund siden:

Er det noen som har hatt et problem med de nyere pumpene, eller er problemet faktisk løst? Vet noen mer om hvordan Primus har endret designet?

 

Må si at jeg er ordentlig skeptisk til å dra med meg en slik pumpe en gang til. At nokså gamle deler går i stykker er forsåvidt å forvente, men at det ikke er mulig å reparere delene på tur og i tillegg tar kvelden på en slik måte at de skaper farlige situasjoner, vekker ikke akkurat tillit. Å ta med reservepumpe blir vel litt i overkant også, synes jeg.

 

Aron123 skrev (På 23.5.2016 den 19.37):

Har nå testet Optimus Polaris pumpe på Primus Omnifuel 1, og det ser ut til at de ikke er kompatible. Er mulig Optimus har laget en løsning for å unngå at deres pumpe brukes på Primus, eller har noen andre her fått det til?

Noe nytt/løsninger på denne fronten?

Endret av PhilippV
  • 7 måneder senere...
Skrevet

Nå røyk den andre pumpa på primusen etter ca 9 år med normal bruk. Fant denne tråden rett etter at jeg bestilte meg pumpe nummer tre. Fikk meg til å tenke på teltbrann. Vurderer å returnere pumpa og omsider bytte til et annet merke. Supert hvis noen har noen ny innsikt? Har pumpene blitt bedre? Finnes det alternativ. Eller bør jeg først som sist bla ut for en MRS XGK?

Skrevet

Jeg har ihvertfall svært god erfaring med MSR, de er svært pålitelige.

MEN! De bruker en rødmalt o-ring i pumpen. Denne malingen løsner og gir lekkasje. Løsningen på dette er å demontere pumpen, gnikke vekk all maling fra o-ringen (den løsner når du gnikker med fingeren), og så smøre opp på nytt og sette sammen. Etter det kan du stole på pumpen 👍

  • Liker 1
Skrevet

Personlig, tror jeg at Primus legger mest arbeid i brennere som bruker gass i dag. Kjøpte Gravity III med multifuel kit. Den fungerer best med gass. Bensin og parafin virker som å være en ren nødløsning på denne brenneren.

Jeg klarte riktignok å brenne rent brenner hodet med alkylatbensin. Men denne brenneren er veldig sensitiv på at bensinen er fersk.

Skrevet (endret)

Angående MSR: Jeg har ingen greie på MSR bare så det er sagt, men mens jeg så på helt andre ting på youtube, så dukket denne videoen opp som sier han fikk lekasje på sin MSR. Han snakker om gammel og ny type, og at dette er den nye. Er dette et kjent problem, eller er det bare han som har vært uheldig kanskje? Hvis man ikke vil se hele videoen (om å sove i hengekøye i -40 ­°F/-40 °C der han snakker om  å føle seg "fantom cold"), så starter MSR-greiene på ca. 4:50. "MSR, take heed. Take heed! Don't make me go Coleman!" sier'n. (han sier senere at han "over pumped", men??! Jeg har aldri klart å overpumpe lekasje på noen primus...)

https://youtu.be/CTuGJgka1qc

Endret av Skogens Stønn
Skrevet (endret)
Skogens Stønn skrev (3 timer siden):

Angående MSR: Jeg har ingen greie på MSR bare så det er sagt, men mens jeg så på helt andre ting på youtube, så dukket denne videoen opp som sier han fikk lekasje på sin MSR. Han snakker om gammel og ny type, og at dette er den nye. Er dette et kjent problem, eller er det bare han som har vært uheldig kanskje? Hvis man ikke vil se hele videoen (om å sove i hengekøye i -40 ­°F/-40 °C der han snakker om  å føle seg "fantom cold"), så starter MSR-greiene på ca. 4:50. "MSR, take heed. Take heed! Don't make me go Coleman!" sier'n. (han sier senere at han "over pumped", men??! Jeg har aldri klart å overpumpe lekasje på noen primus...)

https://youtu.be/CTuGJgka1qc

Det er den o-ringen som har maling. Se inlegget mitt over. Når man bruker ventilen, løsner malingen, og kan gi lekkasje der hvis malingen som løsner klumper seg.

Han der fyren har åpenbart aldri demontert pumpen, helt på jordet, «plast mot messing» har ingen betydning på noen måte, den delen har ingen tettende funksjon. Det er o-ringen som tetter.

Når det er sagt, det er helt latterlig at de bruker en malt o-ring...

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Støtter Engelsens påstand. Aldri hatt noe form for lekkasje på MSR'ene mine. Jeg fjernet også den malingen først som sist da jeg ble gjort oppmerksom på det. Suverene primuser, både XGK og Dragonfly. Starter alltid og har aldri hatt noe prakk. I tillegg er de hakket grådigere på kullosproduksjon sammenlignet med Omnifuel, om man skal legge Randulf Valles målinger til grunn.

Forsvaret har vel også gått over til MSR XGK nå som de har begynt å fase ut Optimus 111. Jeg antar de hadde noen prøvekjøringer før de valgte å stole på de. Jeg vet både Lars Monsen og Børge Ousland har benyttet mye MSR XGK og begrunner valget av brenner grunnet uovertruffen driftsikkerhet. Jeg hadde også Omnifuel, men la den på finn og valgte å bla opp. Det var verdt hver krone. 

Endret av Navigatøren
  • Liker 2
Skrevet
Navigatøren skrev (1 time siden):

Jeg vet både Lars Monsen og Børge Ousland har benyttet mye MSR XGK og begrunner valget av brenner grunnet uovertruffen driftsikkerhet.  

Da kan man jo lure på hvorfor Ousland føler han må ha med 4-5  MSR reservepumper på tur... til og med en på lomma!

  • Liker 1
Skrevet
vatn skrev (10 minutter siden):

Da kan man jo lure på hvorfor Ousland føler han må ha med 4-5  MSR reservepumper på tur... til og med en på lomma!

Tja. De i lomma er vel for å holde pakningene varme nok. Gummi krymper i kulda og ei iskald pumpe kan føre til lekkasje. En av guidene til Ousland explorers(Bengt Rotmo) nevnte vel i podcasten til Randulf Valle at han bruker kun å ha to pumper. Begge i innerlomma i ziplock-poser for å skjerme fra svette, i tillegg til å holde de varme. 

  • Liker 1
Skrevet
vatn skrev (13 minutter siden):

Da kan man jo lure på hvorfor Ousland føler han må ha med 4-5  MSR reservepumper på tur... til og med en på lomma!

Den på lomma er fordi det kan være djævelsk kaldt i klimaet han oppholder seg i, da er det greit å ty til en ikke-frossen pumpe om ting går gale. Og reservepumpe er nok pga. den harde bruken og vanskeligheten å reparere i så fuktig og kaldt klima.

Jeg har en reservepumpe, aldri fått bruk for den.

Forøvrig bruker han fortsatt den samme XGK II brenneren han skaffet seg på 90 tallet. Bruker samme selv, og synes det stive røret er fabelaktig sammenlignet med myk slange (men det er ett annet tema).

Skrevet
Navigatøren skrev (Akkurat nå):

Tja. De i lomma er vel for å holde pakningene varme nok. Gummi krymper i kulda og ei iskald pumpe kan føre til lekkasje. En av guidene til Ousland explorers(Bengt Rotmo) nevnte vel i podcasten til Randulf Valle at han bruker kun å ha to pumper. Begge i innerlomma i ziplock-poser for å skjerme fra svette, i tillegg til å holde de varme. 

Ja. Nå har MSR kommet med Arctic pumpen, men jeg har ikke serr Børge bruke denne. Har bare sett standard pumpen på bildene hans.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.