lph Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 Hm. Det er noe merkelig med bakre girskifter. Jeg har ordinært "klikkegir" , dvs. på bakre skifter skyver jeg en hendel fra meg for å gire opp, og klikker en hendel mot meg for å gire ned. Normalt kommer hendelen tilbake til utgangsposisjon etter giring, jeg regner med at det er en fjær el.l. inni som står for det. Men nå er hendelen som jeg skyver fra meg blitt mer og mer slarkete, og den kommer ikke tilbake av seg selv, så jeg må trekke den tilbake etter giring. Er det bare en utslitt fjær eller må jeg bytte hele girskifter? Skifteren er original, sykkelen er om lag 8 år gammel, Trek terrengsykkel. Eller er det bare ulv i giret? Siter
Gjest Heidi Skrevet 15. september 2005 Skrevet 15. september 2005 Hvis det er ulv i giret så har den antakelig gnafset i seg hele fjæra, og der av problemet ditt. (Den var så dårlig at det nesten gjorde vondt..) Som du skjønner, har ikke en anelse om hva som kan være galt med giret ditt. Heidi Siter
lph Skrevet 15. september 2005 Forfatter Skrevet 15. september 2005 Da konkluderer jeg med at det løper en bitteliten ulv med veldig vondt i magen rundt omkring i Oslo øst. Sånn kan det gå når man har slik....eeeeehhh...... ulvehunger..... Siter
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2005 Skrevet 15. september 2005 Det høres ut som noen dråper olje i girskiftern kan hjelpe litt. Siter
Svein Skrevet 15. september 2005 Skrevet 15. september 2005 Minner litt om hvordan girskifteren på kranken min oppfører seg når den har stått (dvs hengt under garasjetaket) lenge, ubrukt. Mener problemet der ligger i armen ved kranken, kommer seg etter litt bruk. Kanskje ikke så dumt å demontere heile supperiet, gjøre rent - for så å montere det igjen. Vurdert det sjøl, men litt tiltak. Ligger det igjen noen deler etter at du er ferdig, da er det noe galt som ikke er helt slik som det skal være Samtidig får du sjekket at ulven ikke er en elg (som tydeligvis er problemet for enkelte syklende ) Og giret fungerer helt sikkert fint igjen Siter
lph Skrevet 15. september 2005 Forfatter Skrevet 15. september 2005 Hmm, forstår ikke helt hvordan det kan ha sammenheng med selve skifterarmen? (Mulig jeg bruker termene feil, har ikke helt kontroll på hva sub-delene heter ) Når jeg skyver hendelen fra meg strammer girwiren slik at skifterarmen flytter seg og drar med seg kjedet (skifter gir.) Dette funker helt fint. Men normalt skal hendelen, eller girspaken, flytte tilbake av seg selv etter giring. Dette er det som ikke funker. Såvidt jeg kan skjønne er dette helt uavhengig av girwiren og skifterarmens posisjon. Det minner om skrallefunksjonen i et pipenøkkelsett! Jeg tar den nok inn på et verksted snart, begynner å bli lei av å fiske etter hendelen innunder styret i tett trafikk. Men det hadde vært greit å ha en ide om hva jeg gikk til... Siter
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2005 Skrevet 15. september 2005 Hei Høres klart ut som rensing og smøring vil gjøre underverker, hvis ikke fjer eller fjerskiven som vanligvis sitter i disse spakene er slitt ut. Enkelt å skifte og smøre selv!!! Hvis du ellers mekker bare lite! Hilsen Elgen som selv sykler og mekker! Siter
lph Skrevet 15. september 2005 Forfatter Skrevet 15. september 2005 Der sa du noe. Så det sitter altså en fjærskive inni her? I så fall er jeg 99 % sikker på at denne er utslitt, eller har hoppet av. Men den er mulig å bytte selv? Jeg har tatt mye annet rart fra hverandre før, ihvertfall når jeg var student og hadde masse tid og lite penger, men har aldri sett innsiden av en girspake annet enn ved skifting av wire. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2005 Skrevet 15. september 2005 Jeg tenkte noe i retning av at den fjæra som skal trekke hendelen tilbake ikke orker jobben hvis festet på hendelen er litt rustent eller usmurt. Kan være greit å forsøke med en oljedråpe eller to. Utrolig hvor mye rart som lar seg reparere med smøreolje. Siter
lph Skrevet 15. september 2005 Forfatter Skrevet 15. september 2005 OK, skal sjekke det først. Takk for alle gode råd! Siter
andersno Skrevet 15. september 2005 Skrevet 15. september 2005 lph skrev: Sitat Er det bare en utslitt fjær eller må jeg bytte hele girskifter? Skifteren er original, sykkelen er om lag 8 år gammel, Trek terrengsykkel. Selv om jeg ikke er noen ekspert på girskiftere, vil jeg tro at problemet ligger i wiren eller skifteren bak. Så vidt jeg vet er det ikke noen fjær i girskifteren som skal trekke wiren tilbake, det er det selve skiftermekanismen bak som skal gjøre. Det første året jeg syklet hele vinteren gikk den fremre skifteren til h.... fordi jeg ikke brukte den ofte nok, og ikke oljet den ofte nok. Fikk beskjed i butikken om at de beste skifterne (den gang Shimano XT) var mest utsatt. Plukket den av og la den først i white-spirit og etterpå i dieselolje, men den var ikke til å berge så jeg kjøpte en billigere modell. Med en 8 år gammel sykkel er det mest nærliggende å se på wiren dersom bakskifteren har vært oljet regemessig. Wiren tørker etter hvert ut og fjæren på skifteren bak makter ikke å dra wiren tilbake når den slakkes på girskifteren foran. Du kan jo prøve å få inn noe geværolje eller annen tynn olje i wire-strømpen både foran og bak, men det koster ikke all verden for en ny wire med strømpe. Skal visstnok ha kommet plast- eller teflonbelagte wirer som glir bedre også. På skifteren bak er det leddene som parallellforskyver kjedet som er mest utsatt, de trenger regelmessig en liten dråpe tynn olje hver. Dersom du sykler om vinteren kan det oxo lønne seg å legge litt grease rundt leddet for å hindre saltvann å trenge inn - får du tak i grafitt-grease er den best da den tåler saltet bedre(men ikke tørk av deg på en hvit skjorte, den blir aldri hvit igjen. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Utslitt fjær i girskifter har jeg aldri hørt om, selv om jeg har brukt slike gir helt siden åttitallet. Du bør ikke åpne giret, har lest at det består av rundt hundre deler. Tipper løsningen ligger i gammelt vaier/vaierstrømpe-opplegg, som har både sand, fuktighet, rust og slitasje i seg, dette gir friksjon. Vaier+strømpe skiftes ut for bare et par hundrelapper på et sykkelverksted, det vil forundre meg mye om dette ikke gjør underverker for giringen din. Bør faktisk byttes ut en gang i sesongen, dersom du sykler en del. Siter
ThomasB Skrevet 22. september 2005 Skrevet 22. september 2005 Fjæren i girskifteren blir ofte slitt etterhvert. Dette i kombinasjon med slitt drivverk og gamle wire/strømper fører til dårlig presisjon på giret. I tillegg kan også selve sjalteren oppe på styret bli slitt men det skjer ikke så ofte Priser: nye strømper + wire 105 kr girskifter ca 250kr (kommer an på kvalitet) arbeid 150kr totalt ca 505kr. Altså, du kan spare 150 kr på å gjøre jobben selv, men hvis du regner timespris på dette tror jeg at det er lite å spare. Husk også at hvis du ikke får satt justeringsskruene på den nye girskifteren din riktig kan dette fort føre til at bakhjulet får seg en smell.... Siter
lph Skrevet 22. september 2005 Forfatter Skrevet 22. september 2005 Jeg skjønner at jeg har vært litt uklar i språkføringen lenger opp her... Det er altså en antatt fjær i sjalteren på styret som er slitt eller ødelagt, og gjør at sjalteren henger og slenger. Den kraftige fjæra nede i selve skifteren gjør jobben og girer innover så snart jeg slakker wiren og gir den anledning til det Jeg skal åpne opp sjalteren og ta en titt snart, mer av nysgjerrighet enn gjerrighet. Den er visst ikke dyr å bytte. Wire og strømper er byttet og smørt regelmessig, og mesteparten av drivverket byttet jeg ifjor. Jeg får legge ut bilder av innmaten til dere Siter
Gjest Anonymous Skrevet 28. september 2005 Skrevet 28. september 2005 Sist jeg byttet girsjalter kom det på 1250 kroner, ikke akkurat sykkelens billigste komponent. Det ville hjulpet litt i sakens anledning om du fortalte nøyaktig hva sjalteren din het? Siter
lph Skrevet 28. september 2005 Forfatter Skrevet 28. september 2005 Sitat Sist jeg byttet girsjalter kom det på 1250 kroner, ikke akkurat sykkelens billigste komponent. Det ville hjulpet litt i sakens anledning om du fortalte nøyaktig hva sjalteren din het? Da kjører du nok på vassere utstyr enn meg Det er Deore gir, men det er kanskje ikke gitt at hendlene/sjalterne/spakene er det samme? Kosta ca.300 kr. på et nettsted jeg fant. Siter
lph Skrevet 10. november 2005 Forfatter Skrevet 10. november 2005 digresjon og klagehyl: Sykkelen er omsider levert til reparasjon, jeg gikk over den og fant ut at det var så mye som burde gjøres at det var like greit. Men de blir jo for f*** ikke ferdige! To og en halv uke har de sittet og ruget på den nå! Jeg savner sykkelen miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin..... Må jo ta T-BANEN til jobb for helv***. Arg. Derfor avataren. Siter
ThomasB Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Har du levert sykkelen din på Aktiv fritid?? Uansett, de aller fleste seriøse sykkelverkstedene har 2 dagers reperasjonstid uansett feil. Hvis det er tomt for deler hos importøren kan dette selvfølgelig drøye. Be de om å få ut fingern. Siter
knut stabell Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Er det på grunn av manglende deler, så er jo ikke det noe nytt ! Shimano har jo slitt med det de 15 siste åra (minst !) Godt at de ser ut til å få økende konkurranse ! knut Siter
lph Skrevet 10. november 2005 Forfatter Skrevet 10. november 2005 jammen MÅ de importere denne girhendelen fra Ulan Bator da, med mulesel??! Arg. Siter
ThomasB Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 Shimano sliter ofte med å levere de nyeste girgruppene i begynnelsen av sessongen (februar - mai) og dette merker sykkelprodusentene mer enn kunden. Burde uansett ikke være noe problem å få tak i eldre komponenter. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.