Gå til innhold
  • Bli medlem

Fargekodet graderte tur nivåer


HannKatta

Anbefalte innlegg

Møtte ein gjeng turister på Store Soleibotntinden for nokre år sidan. Gjengen var svært oppskjørta da ein liten skrent i byrjinga av turen ga dei så store problem at nokre måtte snu og resten kom seg videre med livet som innsats. Dei var svært irriterte på "Bibelen" da Soleibotntinden var vurdert som enkel...

Manglande sympati for problemstillinga frå mi side førte til at eg ikkje vart inkludert i samtala videre.

Poenget er, ei enkel gradering kan fort føre til at folk utan sjølvinnsikt og peiling tek seg vatn over hovudet. Skal ein bruke eit graderingssystem bør det reduserast til dei største turistfelleturane.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av poenget med å ha symbolene på skilt, er at det i alle tilfeller vil være skilt ved stideler og start av stien. Dette blir mao ikke tillegg men en endring.

 

Det hadde selvsagt vært ønskelig at alle (gud og hvermann) hadde med kart eller GPS og selv fant ut av hvor stien startet,og hva som er rett vei ved stidele.

Men er ikke det litt optimistisk.

 

Og ville ikke det holde mange fra å gjennomføre fjellturer. Og turistforeningen har da som mål å få flest mulig på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte ein gjeng turister på Store Soleibotntinden for nokre år sidan. Gjengen var svært oppskjørta da ein liten skrent i byrjinga av turen ga dei så store problem at nokre måtte snu og resten kom seg videre med livet som innsats. Dei var svært irriterte på "Bibelen" da Soleibotntinden var vurdert som enkel...

Manglande sympati for problemstillinga frå mi side førte til at eg ikkje vart inkludert i samtala videre.

Poenget er, ei enkel gradering kan fort føre til at folk utan sjølvinnsikt og peiling tek seg vatn over hovudet. Skal ein bruke eit graderingssystem bør det reduserast til dei største turistfelleturane.

Poenget er vel at man blir gjort oppmerksom på at en rute kan være svært krevende og da forhåpentligvis unngår at folk begir seg ut på turer de ikke behersker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke noe om denne ruta, men det burde ikke være vanskelig å fargemerke hvis ett sett regler er satt for standarden.

Standarden kan f eks være

  • Sol
  • Vindstille
  • Tørr snø
  • -10C
  • 10km per dag på 5 timer

Hvis f eks Svart betyr vanskelig, blå - medium og grønn - lett kan man vurdere ruta Finse-Krækkja-Ustaoset (Vinter) basert på det.

 

Dette svaret illustrerer problemet godt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at man blir gjort oppmerksom på at en rute kan være svært krevende og da forhåpentligvis unngår at folk begir seg ut på turer de ikke behersker.

Det eg forsøkte å få fram er at folk har ein tendens til å overvurdere seg sjølv. Store Soleibotntinden ER ein enkel tur men for dei med null peiling vart sjølv den problematisk. Difor hadde det vært greit (men truleg lite realistisk) å kanalisert den type turister over på kjente turar (Preikestolen, Besseggen, Galdhøpiggen, Snøhetta og liknande) ved hjelp av graderingssystemet. Meir folk i ruta = mindre risiko om problem skulle oppstå og lettare å organisere hjelpe/leiteaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette svaret illustrerer problemet godt. 

 

Det er mulig, men uten en forklaring hverken ser jeg problemet eller kan kommentere ytterligere

Det eg forsøkte å få fram er at folk har ein tendens til å overvurdere seg sjølv. Store Soleibotntinden ER ein enkel tur men for dei med null peiling vart sjølv den problematisk. Difor hadde det vært greit (men truleg lite realistisk) å kanalisert den type turister over på kjente turar (Preikestolen, Besseggen, Galdhøpiggen, Snøhetta og liknande) ved hjelp av graderingssystemet. Meir folk i ruta = mindre risiko om problem skulle oppstå og lettare å organisere hjelpe/leiteaksjoner.

Helt klart, har selv overvurdert mine evner, men i et system hvor "lett" kan gjennom føres med joggesko, "middels" krever litt klyving og "vanskelig" krever spesialutsyr kan man iallefall gjøre et litt mer informet valg.

 

Nå skal det sies at jeg trodde det var snakk om at vi diskuterte om de "vanligste" rutene kunne fargekodes (si 200 rutene), ikke hver minste sti i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.