Gå til innhold
  • Bli medlem

Fargekodet graderte tur nivåer


HannKatta

Anbefalte innlegg

Annonse

Som i de fleste ting - spennet er stort.

 

Noen trenger skilting og andre trenger ikke merking en gang.

 

 

Jeg har møtt folk som klager på T-merkingen, hvor T-ene står tett som haggel, og hvor fjellvandreren (etter min mening) må være mer en halvblind for å gå feil.

 

Når det gjelder selve fargekodingen, så vil den bli "varierende", det er mennesker som setter kodene, og ting vil bli vurdert forskjellig.

Det er et par turer i mitt område som burde få sort kode - de er enten forlange eller for vanskelige til at nybegynnerer bør ta ut på disse.

 

Jeg har møtt folk som som har gått disse stiene, og som var svært oppbragt fordi ingen advarte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes merking er en smart ide. Bedre med ett skilt for mye enn en redningsaksjon til.

Men det er klønete med svart mann på hvit bakgrunn og omvendt istedetfor bare en prikk i den fargen stien / løypa er ved siden av navnet på stien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så de arrangerte et slikt merkekurs her i byen nå. Litt merkelig da vi ikke har røde T'er i mange mange mils omkrets. Men mulig man skal ha samme type merking på andre stier og løyper - fjelltrimmen osv.

 

Håper endelig at man på kurset også lærer litt om uvettig merking - hvordan det ikke skal merkes. Hvordan varder skal rives osv. F.eks. ved Torghatten er jo folk (turister) helt rabiate til å bygge varder og en 10 000 år gammel steinalderboplass er i ferd med å havne i en kjempestor steinrøys som bygges stein for stein når folk går forbi. Denne skal vi fjerne i samarbeide med Fylkesmannen/kommunen osv i vår.

Veien fra Merking til Tagging er ofte veldig kort. Om man maler med en meter høye T'er (skrekkeksempler ved 7 søstre) er det vel mer tagging enn nødvendig merking slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til andre jeg møter i fjellet er jeg i middels god form. Og jeg har kunnskap langt over gjennomsnittet.<br /><br />Men om jeg ikke tar det rolig i bratte nedoverbakker, får jeg raskt problemer i nedoverbakker. Andre vil kunne løpe rett ned fra toppene, uten problemer. Kunnskapen om min kropp er det bare jeg som innehar. <br /><br />Det er umulig å merke turterreng helt konsekvent, tror jeg. Det som er lett for noen, er vanskelig for andre. <br /><br />En annen ting er at det etter mitt syn burde være et ideal ikke å merke mer enn nødvendig. Men dette er nok et perspektiv som er fullstendig fraværende i Turistforeningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til andre jeg møter i fjellet er jeg i middels god form. Og jeg har kunnskap langt over gjennomsnittet.<br /><br />Men om jeg ikke tar det rolig i bratte nedoverbakker, får jeg raskt problemer i nedoverbakker. Andre vil kunne løpe rett ned fra toppene, uten problemer. Kunnskapen om min kropp er det bare jeg som innehar. <br /><br />Det er umulig å merke turterreng helt konsekvent, tror jeg. Det som er lett for noen, er vanskelig for andre. <br /><br />En annen ting er at det etter mitt syn burde være et ideal ikke å merke mer enn nødvendig. Men dette er nok et perspektiv som er fullstendig fraværende i Turistforeningen...

Selvsagt er det forskjell på folk, men har man en standard (det må man jo ha før man innfører et slikt system), vet man hvor man selv står i forhold til merkingen. Det er som med alpinbakker og løypemerking, For AL Svindal er svarte løyper enkle, men ikke for meg :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til andre jeg møter i fjellet er jeg i middels god form. Og jeg har kunnskap langt over gjennomsnittet.<br /><br />Men om jeg ikke tar det rolig i bratte nedoverbakker, får jeg raskt problemer i nedoverbakker. Andre vil kunne løpe rett ned fra toppene, uten problemer. Kunnskapen om min kropp er det bare jeg som innehar. <br /><br />Det er umulig å merke turterreng helt konsekvent, tror jeg. Det som er lett for noen, er vanskelig for andre. <br /><br />En annen ting er at det etter mitt syn burde være et ideal ikke å merke mer enn nødvendig. Men dette er nok et perspektiv som er fullstendig fraværende i Turistforeningen...

Ikke helt.

flere turistforeninger (inklusiv Stavanger turistforening) har bevist holdt områder fri for merking og hytter.

 

Og som nevnt en del ganger. Når det gjelder merking av ruter, hytter og annen tilrettelegging, så er det den lokale foreningen som har ansvaret og gjør jobben.

Dette er ingen "sak" for den sentrale organisasjonen DNT:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenlikningen med alpinløyper holder ikke. Man kan heller ikke sammenlikne med padling eller klatring. <br /><br />Det er mange flere variabler på fjellet. En topptrent langrennsutøver kan for eksempel lett ta trippelt av distansen jeg klarer på Hardangervidda. Men om han bare har gått i preparerte spor i Nordmarka før, er det svært sannsynlig at jeg klarer meg bedre en n ham når det blåser opp storm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette blir litt som antall sko som DNT viser på fellesturer i bladet sitt. Mange skoer betyr tung tur. Enten fordi det innebærer brevandring eller fordi det er langt. Og det siste er veldig diskutabelt. Ja, hvis du går fra hytte til hytte gjør det noe om en tur er langt. Men har du med telt, kan du gå du langt som det passer deg. Dermed kan en slik langtur i relavtiv lett terreng gi et feil signal til noen med telt. Jeg skulle nok ikke bli provosert av at noen turer fikk en varsel om teknisk vanskelighetsgrad. Men det kunne like gjerne ha stått på en webside, for eksempel ut.no enn som et skilt ved selve løypa. Evt. ved en informasjonstavle fra kommunen om turer i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenlikningen med alpinløyper holder ikke. Man kan heller ikke sammenlikne med padling eller klatring. <br /><br />Det er mange flere variabler på fjellet. En topptrent langrennsutøver kan for eksempel lett ta trippelt av distansen jeg klarer på Hardangervidda. Men om han bare har gått i preparerte spor i Nordmarka før, er det svært sannsynlig at jeg klarer meg bedre en n ham når det blåser opp storm.

 

Men dette blir litt som antall sko som DNT viser på fellesturer i bladet sitt. Mange skoer betyr tung tur. Enten fordi det innebærer brevandring eller fordi det er langt. Og det siste er veldig diskutabelt. Ja, hvis du går fra hytte til hytte gjør det noe om en tur er langt. Men har du med telt, kan du gå du langt som det passer deg. Dermed kan en slik langtur i relavtiv lett terreng gi et feil signal til noen med telt. Jeg skulle nok ikke bli provosert av at noen turer fikk en varsel om teknisk vanskelighetsgrad. Men det kunne like gjerne ha stått på en webside, for eksempel ut.no enn som et skilt ved selve løypa. Evt. ved en informasjonstavle fra kommunen om turer i nærheten.

 

Jeg må stå bi mitt utsagn om at det må være en standard som man må forholde seg til. Standarden kan aldri ble mer enn en pekepinn og en må selvsagt justere egen oppfatning basert på erfaring. Poenget mitt er at man med erfaring fra ett terreng skal kunne vurdere et fremmed terreng basert på merkingen om de som merker følger samme standard. Standarden kan ikke ta hensyn til værforhold eller dagsetapper, men man kan på forhånd si at standarden er basert på at man går 10km per dag feks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt.<br />flere turistforeninger (inklusiv Stavanger turistforening) har bevist holdt områder fri for merking og hytter.<br /><br />Og som nevnt en del ganger. Når det gjelder merking av ruter, hytter og annen tilrettelegging, så er det den lokale foreningen som har ansvaret og gjør jobben.<br />Dette er ingen "sak" for den sentrale organisasjonen DNT:

<br /><br />Det er godt mulig det finnes unntak. Samtidig har vel dere grunneiere som har en restriktiv innstilling? Jeg tror uansett somat min hypotese i de fleste tilfeller har vist seg å være riktig. Hvor mange DNT-foreninger har for eksempel stilt seg i spissen for å legge ned en rute de siste ti årene?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<br /><br />Det er godt mulig det finnes unntak. Samtidig har vel dere grunneiere som har en restriktiv innstilling? Jeg tror uansett somat min hypotese i de fleste tilfeller har vist seg å være riktig. Hvor mange DNT-foreninger har for eksempel stilt seg i spissen for å legge ned en rute de siste ti årene?

Jeg vet det er lagt ned ruter, men da ofte i forbindelse med omlegginger eller "forbedringer". Jeg kjenner ikke så godt til hva andre foreninger holder på med.

 

Stavanger turistforening merker ikke løyper der grunneier ikke godtar dette. (Børsteinen - Langavatn/Sandvatn som eksempel er bare vardet.)

Nå kan ikke grunneieren hindre merking mener jeg, så samarbeidslinja er en valgt strategi fra STF side. (Og en fornuftig strategi spør du meg.)

 

Mitt poeng er at om noen ønsker å legge ned ruter, så må dette skje gjennom den lokale forening. Møt opp og stem er rådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp det de legger opp til!

Det er laget skilt for både elvepadling, kajakk og kanopadling.

 

Ja, men en slik sammenligning holder ikke vann. Jeg kan ikke så mye om padling, men i forhold til klatring dreier det seg om graderinger etter et bestemt ferdighetsnivå. Dette ferdighetsnivået er ikke på samme måte målbart på fottur eller bortoverski, da det er langt flere variabler. Forøvrig enig i at det er uheldig om DNT planlegger et graderingssystem som avviker fra etablerte normer. Men det er vel typisk for mye statlig virksomhet (DNT med sin statssbusidiering må vel ses på som en forlenget arm av staten). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(DNT med sin statssbusidiering må vel ses på som en forlenget arm av staten). 

Nå datt jeg litt av lasset - hvilken statsubsidiering er det snakk om?

 

Jeg vet at de lokale (ikke DNT) får tilskudd med STUI midler til bygging av anlegg, men det er på likevilkår med andre - som f. eks idretshaller og liknende.

 

Mener du at noen av de største foreningene i lokalområdet som engasjerer folk fysisk, ikke skal ha tilskudd som andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå datt jeg litt av lasset - hvilken statsubsidiering er det snakk om?

 

Jeg vet at de lokale (ikke DNT) får tilskudd med STUI midler til bygging av anlegg, men det er på likevilkår med andre - som f. eks idretshaller og liknende.

 

Mener du at noen av de største foreningene i lokalområdet som engasjerer folk fysisk, ikke skal ha tilskudd som andre?

Hvis vi fortsetter her tror jeg fort vi beveger oss vekk fra temaet trådstarter tok opp. Temaet er interessant nok, men kanskje ikke i denne sammenhengen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da spør jeg på en annen måte, @7homas . Hvordan ville du gradere turen Finse-Krækkja-Ustaoset (Vinter)?

Jeg aner ikke noe om denne ruta, men det burde ikke være vanskelig å fargemerke hvis ett sett regler er satt for standarden.

Standarden kan f eks være

  • Sol
  • Vindstille
  • Tørr snø
  • -10C
  • 10km per dag på 5 timer

Hvis f eks Svart betyr vanskelig, blå - medium og grønn - lett kan man vurdere ruta Finse-Krækkja-Ustaoset (Vinter) basert på det.

 

Så vil personlige erfaringer avgjøre om man vil oppleve ruta som svart, blå eller grønn, men det er noe man må finne ut av basert på erfaring. Det er det samme i alpin bakken. Første turen som voksen nybegynner opplever du antakelig selv heisturen som utfordrende nok, men etter en dag i bakken er det ikke noe problem å ta heisen.

 

Er du like mye imot merking av sommerruter ?

 

Ja, men en slik sammenligning holder ikke vann. Jeg kan ikke så mye om padling, men i forhold til klatring dreier det seg om graderinger etter et bestemt ferdighetsnivå. Dette ferdighetsnivået er ikke på samme måte målbart på fottur eller bortoverski, da det er langt flere variabler. Forøvrig enig i at det er uheldig om DNT planlegger et graderingssystem som avviker fra etablerte normer. Men det er vel typisk for mye statlig virksomhet (DNT med sin statssbusidiering må vel ses på som en forlenget arm av staten). 

Er det utdanning, prøver og nivåer i klatring med sertifisering som i dykking ? (jeg spør fordi jeg ikke vet). I så måte vil det jo ikke være gjennomførbart å sertifisere alle som skal gå på tur, men jeg kan ikek skjønne horfor merking på noen måte er negativt.

 

På UT.no er det f eks "merking" av vanskelighets grad, som her; vintertur til Galdhøpiggen: Krevende http://ut.no/tur/galdh%C3%B8piggen-2469-moh-vintertur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.