Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunjakke eller dunvest


TomasF

Anbefalte innlegg

Annonse

Du kan låne og prøve. Dette er individuelt. Noen liker si andre så. Jeg kjøpte en bra dunjakke brukt her på forumet. Ligger i sekken hele vinteren. Sjelden oppe, men godt å ha. Kameraten min har en vest som er på ved pauser og som ekstraisolering under anorakk. Jeg ville lagt mer penger på en bra dunjakke. En som kan komprimeres og får plass i en liten pose i sekken. Så ville jeg brukt en mindre sum på en billig vest. dun eller kunstfiber. Noen ganger lønner det seg å kjøpe vester på salg i vanlige klæsbutikker. Vesten kan m.a.o være enkel og billig. 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Ser på fordelene med dunvest i forhold til vekt og pris.

 

 

Siden du nevner pris: Det er vanlig med meget gode tilbud på de dyrere dunjakkene i slutten av sesongen. Følg med på nyhetsbrevene til forhandlerne og - om mulig - dra innom litt butikker som kansje ikke annonserer i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på noe i samme gate. Jeg har en Bergans dunjakke i god kvalitet som egentlig har dugd veldig godt i 9 år nå. Eneste er at den er noe stor(bulky)  og tung. Rundt 800 gram kan jeg tro, men god spenst og meget god kvalitet av duna. Har aldri fryst i den jakken.

 

Er nå på utkikk etter noe mindre og lettere - og ser at de nå bruker dun innenfor skalljakken - istedet for utenpå - slik jeg er vant med. Hvordan er erfaringene med dette? Tar man av seg skalljakken og tar på dunjakken og så tar skalljakken utenpå ved pauser osv? Jeg svetter og er generellt ganske varm - og ser for meg at dette kan bli problematisk om man svetter og fukter ut dunjakken.

Har forresten også fundert på vest - men slått det fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunjakka har eg alltid utanpå. Det er to grunnar til det. Eg ynskjer ikkje å kjøle meg ned ved å ta av meg vindjakke og eg ynskjer ikkje å klemme saman duna. Skal eg ha noko under vindjakka, brukar eg ull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Re:"

Er nå på utkikk etter noe mindre og lettere - og ser at de nå bruker dun innenfor skalljakken - istedet for utenpå - slik jeg er vant med. Hvordan er erfaringene med dette? Tar man av seg skalljakken og tar på dunjakken og så tar skalljakken utenpå ved pauser osv? Jeg svetter og er generellt ganske varm - og ser for meg at dette kan bli problematisk om man svetter og fukter ut dunjakken."

 

 

Jeg har en dunjakke med delvis ganske tykk bomullspolyester utenpå, som standard tyg. Jeg vill ikke kjøpe dette på nytt, da jeg syns vekten fra det tykke tyget komprimerer dunen noe. Jakken har sin funksjon i skogsterreng, da en 'normal' dunjakke ville bli søndersliten raskt.

 

Jeg bruker en kraftig bommulsvindjakke på fjellet, og tar på en dunjakke utenpå i godt vær, ved hvile. Tar av jakken enten direkte ved start på bevegelse, eller etter 10 minutter om det er ordentlig kaldt. Jeg har aldrig prøvd dun i skikkelig dårlig vær, men vil da tro at jeg hade bruket skaljakken nettop som - skal, utenpå dunjakke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunjakka har eg alltid utanpå. Det er to grunnar til det. Eg ynskjer ikkje å kjøle meg ned ved å ta av meg vindjakke og eg ynskjer ikkje å klemme saman duna. Skal eg ha noko under vindjakka, brukar eg ull.

Helt enig. I tillegg er jeg gjerne svett når jeg stopper, og jeg ønsker ikke den fukten inn i duna. På en fleredagers tur på vinteren er det vanskelig å få tørket ting, og man kan ende opp med et dunplagg som ikke isolerer lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.