Phaser Skrevet 1. februar 2014 Skrevet 1. februar 2014 Er det noen som har prøvd å ta ut litt i sålen rundt fellelåsen slik at denne kommer lenger inn og ikke ligger å bremser så mye Siter
borgern Skrevet 1. februar 2014 Skrevet 1. februar 2014 Jepp. Slipte ned med en dremel. Gikk fint det. Synes mye av den bremsefølelse av metallet ble borte. Sett på noen nyere ski fra åsnes at de leveres ferdig nedslipt. Siter
Phaser Skrevet 1. februar 2014 Forfatter Skrevet 1. februar 2014 Bare slipte jamt ned eller med skarp kant rundt festet? Dårlig forklart. Tenkte man kan ha skarp kant forran og avrundet bakover undet fella. Siter
PålP Skrevet 1. februar 2014 Skrevet 1. februar 2014 Sålen er ikke mer enn 2mm tykk så vær ytterst forsiktig. Egeneerfaring;-) Siter
Phaser Skrevet 1. februar 2014 Forfatter Skrevet 1. februar 2014 Er det noe krise om man tar bort sålen der fellefestet sitter? Løsner den rundt hullet etterhvert eller går det bra? Siter
borgern Skrevet 1. februar 2014 Skrevet 1. februar 2014 Slipt ganske jevnt men med litt kant i front Siter
PålP Skrevet 1. februar 2014 Skrevet 1. februar 2014 Er det noe krise om man tar bort sålen der fellefestet sitter? Løsner den rundt hullet etterhvert eller går det bra? Du kommer rett inn på trekjernen og den vil da etterhvert trekke vann. Jeg prøvde å frese ut der fellefestet sitter men fyllte det igjen med Swix repair stick da jeg så jeg kom rett inn på trekjernen og skrinla dermed hele prosjektet. Siter
Phaser Skrevet 1. februar 2014 Forfatter Skrevet 1. februar 2014 Er det noe man kan forsegle med? Epoxy eller lignende. Noen som veit om noe som fester seg til såla? Siter
qwer993 Skrevet 1. februar 2014 Skrevet 1. februar 2014 Interessant ide å senke fellelåsen inn i skien. Har merket at fellelåsen bremser, spesielt på hardt føre. Det er egentlig rart Åsnes ikke har gjort noe med dette. Den nye skien Gamme 54 gir inntrykk av at fellelåsen er som før, se under. Kanskje det vil gi stor slitasje på fellen dersom fellelåsen ikke først tar imot//knuser skaren? Siter
Gal Krokfot Skrevet 2. februar 2014 Skrevet 2. februar 2014 Kjøpte Åsnes Ingstad (Combat) årsskiftet 2011/2012. Desse hadde vanleg såle. Våren 2013 knakk dei og ved reklamasjon fekk eg att Ingstad/Combatski med nedsenkning til fellelåsen. Fant tidleg ut at stuttfeller var lite egna til mitt bruk så eg har heller ikkje prøvd dei nye skia med stuttfeller men utfresinga er omlag ein millimeter framme og minkande bakover. Siter
Dalmann Skrevet 2. februar 2014 Skrevet 2. februar 2014 Interessant tema, dette skal prøves.! Men jeg har et spørsmål som går litt utenfor dette temaet. Jeg har de siste turene slitt med at kortfellen løsner i framkant, dvs at fellelåsen smetter ut av plastikkfestet sitt.(Åsnes Nansen) Noen som har erfaring med dette? Er det mulig at selve fellefestet er utslitt? Går det ann å bytte kun fellefestet på skien? Virker som at fellene smetter godt i lås også, men bare etter noen få meter så løsner de igjen. Å dette er selvfølgelig ikke irritabelt i det heletatt....... Det hører med til saken at det skjer på hard snø/skare.. Men dette har ikke vært noe problem tidligere. Siter
Phaser Skrevet 2. februar 2014 Forfatter Skrevet 2. februar 2014 Det er jo bare ett utfrest hull så er ikke noe å bytte. Om du da ikke tenker på "kroken" på selve fellen... Tipper hullet har blitt litt for langt eller fått avrundede hjørner i bakkant. Kan ksnskje løses med å fylle i epoksylim og file ut igjen til låsen passer. Pass på å ikke tette hele hullet med lim. Bare litt i bakre undere hjørne av hullet. dette er bare en idé, ikke noe jeg har erfart selv. Siter
Lompa Skrevet 3. februar 2014 Skrevet 3. februar 2014 Den der plastikkdingsen oppå skien har ingen funksjon. Jeg har mistet en, men det er ingen forskjell. På begge skiene mine skjer det samme som Dalmann beskriver, at fellen "åpner litt" i fremkant. Jeg tror løsningen blir Madshus sine Intelligrip feller, i stedet for å modifisere sålen.. Siter
Dalmann Skrevet 3. februar 2014 Skrevet 3. februar 2014 Takker for svar. Kan godt hende at løsningen med lim kan fungere ja.. Hullene/sporene har nok utvidet seg i lengderetningen.. Skal se hva jeg finner ut, og evnt komme tilbake med en liten rapport 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.