Populært innlegg Kjellis Skrevet 30. januar 2014 Populært innlegg Skrevet 30. januar 2014 Frostrøyken følger elva nedover dalen, -10 viser måleren i bilen. Det er ikke så ille tenker jeg mens jeg snører fjellstøvlene. Det er fremdeles ikke helt lyst, men mørket begynner å gi etter for lyset. Det var klarvær i natt og det tegner til å bli en flott dag. Jeg labber i veg opp mot fjelldalen jeg håper på at rypa har søkt tilflukt i. Jeg følger stien på knallhard mark oppover. Kjenner kulda biter sterke jo høyere jeg kommer. Etter en liten times gange er jeg oppe ved skogrensa og det ligger snø. Glatt snø. Jeg kjenner jeg skulle ønske jeg hadde brodder. Jeg konsentrerer meg og går videre, hele tiden surrer tanken om jeg burde snu i hodet, at jeg kan ramle og slå meg. Dalen svinger mot høyre, eller østover om du vil, og det blåser frisk. Jeg har gått i ullgenser så langt og jeg må på med skalljakka. Jeg fisker frem balaklavaen og en vindtett fjellue fra sekken. Deretter lader jeg hagla, for av erfaring vet jeg at jeg er i lirypterreng nå. Jeg går videre med hagla klar. Jeg begynner å trø igjennom skaren. Bra, tenker jeg, da slipper jeg å være redd for å skli. Det ligger to vann inn etter fjelldalen og når jeg begynner å nærme meg det største og innerste vannet har jeg fremdeles ikke sett rype. Det har blitt kaldere også. Det er tungt å gå og iveren har dalt siden det ikke er fugl å se. Jeg får gå i rundt vannet og ta pause i det lille naustet på andre siden av vannet, bestemmelsen er tatt. Jeg runder vannet fremdeles uten å se rype. Jeg banner inni meg. Jeg har aldri gått her uten å se noe! Jeg begynner å bli skikkelig sulten. Kulda har gjort at jeg ikke har orket å spise enda og det er nå mange timer siden frokosten. Kondensen i skalljakka har fryst til is og jeg børster av den og henger den opp. På med dunjakken og frem med primusen. Jeg bryter av skareflak rundt nausten og smelter vann. Det begynner å bli litt varme inne i naustet og det smaker med en pose real og en kjel kokekaffe. Etter en god time går ferden hjemmover. Det er fremdeles skikkelig kaldt. Jeg klarer ikke å gå med hagla i hendene lenger. Hanskene mine er for tynne og kulda stikker godt i fingrene. Frem med vindvottene! Jeg tar frem iPhonen og knipser et bilde av Kvistdalssetra som bader i solen. Jeg pakker ned telefonen, tar ett skritt og sklir. Jeg ramler bakover med full kraft og lander på ryggsekken. Pokker! Håper ikke noe er ødelagt. Jeg må kjøpe meg isbrodder, kraftige isbrodder! Jeg går veldig forsiktig hjemmover dalen, skaren er skikkelig glatt og fjellstøvlene har ikke feste i det hele tatt. Jeg når bar mark og det begynner å bli varmt, jeg har gått meg svett. Har det blitt mildere? Jeg stopper og letter på antrekket. Det begynner å bli mørkt når jeg kommer ned til bilen. Det må ha blitt mildere, jeg kan ikke forstå annet. Jeg stikker hue inn i bilen og sjekker måleren - nei, fremdeles -10! Hmmm, hvor kaldt var det da oppe i dalen tro? Vis rapporten i Turkartet Vis større kart 11 Siter
+Grimner Skrevet 30. januar 2014 Skrevet 30. januar 2014 Dugelig med is i jakka, så antagelig godt under -10. Plutselig og irrasjonelt behov for å pusse halga 1 Siter
Kjellis Skrevet 31. januar 2014 Forfatter Skrevet 31. januar 2014 Jeg tror nesten det måtte være under -20 også, men litt vind i tillegg var det ganske kaldt. Det virket som kulda hadde "samlet" seg i fjelldalen. Det føltes nesten som det var en helt annen årstid nede ved bilen. Artig å kunne få oppleve skikkelig kulde her på nordvestlandet også Tror sannelig jeg tar en skikkelig puss på hagla og setter den bort. Rypa skal få fri til høsten Siter
Kjell Iver Skrevet 31. januar 2014 Skrevet 31. januar 2014 Fin turrapport. Det er vel harde forhold for rypa i slike forhold som man har i fjellet akkurat nå. Siter
Tiur3 Skrevet 1. februar 2014 Skrevet 1. februar 2014 Når det blir uvanlig kalt for rypa, gjør den gjerne et av to ting. Enten så går den i dokk, eller så forflytter den seg til skogen og søker ly der. Om vinteren og når det er kaldt, er det alltid uvist om du finner rypa. Er ganske usikkert å finne ryper, når det er under 15 blå. Men hvis de går i dokk og en har hund, finner som regel hunden rypene likevel. Reis tilbake når det blir væromslag og litt mildere, så finner du nok ryper igjen. 1 Siter
Dag G - Evje Skrevet 1. februar 2014 Skrevet 1. februar 2014 Hårda bud for rypa på denne tida. Har lest at ei rype gjerne spiser 25-30 meter med bjørkeskudd en kald vinterdag for å få nok energi. Så skiter den i dokk og bæsjen avgir litt varme den kan nyttiggjøre. 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.