Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna Svalbard vs. Fjellreven Gutulia


Gjest gammeltbrukernavn111

Anbefalte innlegg

Gjest gammeltbrukernavn111

God dag, godtfolk.

 

Jeg har en tynn vindjakke i microfiber til trening, turer i sommerhalvåret, korte skiturer i marka og slikt, i tillegg til en "allværsjakke" med membran til ruskevær.

 

Dette oppsettet dekker de fleste turene mine, men jeg skulle gjerne hatt en litt mer kraftig bomullsjakke til lengre skiturer i vintermånedene. Når jeg ser på de ulike jakkene/anorakkene som finnes og tar hensyn til kvalitet, funksjon og pris, så sitter jeg egentlig igjen med et valg mellom Norrøna Svalbard Arktis Anojakke og Fjellreven Gutulia Anorak. De koster henholdsvis 1700,- og 2000,- hos DNT dersom man er medlem. Mer enn det er jeg ikke villig til å betale for et slikt plagg, synes det er dyrt nok, men vil jo ha kvalitet som varer lenge.

 

Setter pris på all input vedrørende materialer, design, holdbarhet og erfaringer med disse jakkene som kan hjelpe meg med å velge en av dem :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Generellt sett mellom de to merkene har jeg best erfaring med Norrøna, mtp løsninger og holdbarhet.

 

Av disse to jakkene ville jeg valgt Norrøna. Eller - jeg har valgt Norrøna. ;) Den tåler åresvis med juling, holder godt, slites omtrent ikke. 

Det ser ut som løsningene på Norrøna-jakka er mer hensiktsmessig til realt tur-bruk. Og, bare det at det er en anojakke og ikke anorakk gjør valget enkelt for meg, om jeg skal velge igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Godt poeng at en anojakke er enklere i bruk...

 

Ellers synes jeg det er helt uforståelig at begge jakkene har to lommer nederst i front. Disse vil man jo aldri kunne bruke, med mindre man hverken har pulksele eller ryggsekk. De er i veien og er bare ekstra vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var så fornøyd med microlight-jakka at jeg gikk for en i lignende stoff, men anojakke-form, nemlig Bergans Antarctica. Til forskjell fra bomullsjakker så blir det litt fukt på innsiden hvis du med en bomullsjakke hadde fått den våt av svette. Den kjennes ikke klam og tørker veldig fort. Den mangler stramming i livet, men utenom det, så er jeg godt fornøyd. Hetta er jeg f.eks veldig godt fornøyd med, det samme gjelder lengden. Slitestyrken er nok noe lavere enn på ovennevnte Norrøna-jakke.

 

Angående lommene, så er jakka fin for dagsturer på f.eks Blefjell uten sekk, hvor du helt fint får brukt lommene. Det er ikke alle som går med sekk/pulk på fjellet.

 

PS: jeg hadde aldri gått for anorakk, det er et utrolig klønete plagg. Med en anojakke så er det lett å få 100% lufting - bare åpne opp hele glidelåsen, så slipper du å svette ut jakka opp en bratt bakke i solstek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.