Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøhetta Vesttoppen 10. september 2005


Julia

Anbefalte innlegg

Da kommer den andre Snøhetta-turrapporten fra helga som var :evil:.

I likhet med Roger kjørte også vi innover mot Snøheim allerede fredag kveld, siden veien er stengt i store perioder på dagtid pga reinsjakta, og vi ikke hadde lyst å reise fra Skrautvål i 3-tiden om morgen for å få sneket oss inn før den stengte. Vi slo opp teltet like ved veien og parkeringen, og var i soveposen kort tid etter, dessverre litt for tidlig som det viste seg nå i etterkant, for nordlyset gikk vi glipp av :!:.

Vi våknet til en nærmest skyfri himmel allerede halv 7, men somlet utrolig lenge før vi etter hvert ruslet av garde mot Snøheim og Istjørnin en gang etter kl. 8. Det var nærmest en folkevandring inn mot Snøhetta den morgenen - tydeligvis var det mange som hadde fått med seg værmeldingen :roll: og som hadde bestemt seg for å utnytte denne dagen i fjellet.

For oss var det en fototur som hadde stått på "to-do-lista" for boka lenge, men som det ikke ble tid til før. Like etter Snøheim dreide vi litt lenger mot venstre og var snart helt alene, der vi ruslet til brevannet fra breen i gryta, før det gikk langs morenene inn på breen. Denne var nærmest sprekkfritt og lettgått, skjønt uten stegjern hadde man ikke kommet langt siden isen var helt blankpolert.

Som Morten allerede har fortalt, fant vi en historisk isøks på breen - hvem som har glemt den igjen, tro? Vi vurderte først å ta den med, men lot være, siden den var veldig skittent og rustete.

Etter en liten runde på breen i gryta bar det opp til fjellryggen mot Vesttoppen. Luften var bare helt klar - høstklar - og livet bare fint! Helt alene i mektige omgivelser i finværet, da var det ikke mye å utsette på livet, nei!

Etter hvert måtte vi gasse litte gran på, siden vi helst ville slippe ut innen veien stengte igjen etter en times åpning kl. 4 på ettermiddagen. Og skjønt om Vesttoppen bare er en liten kosetur fra Snøheim, går tiden fort når man er på fototur!

Oppholdet på toppen ble derfor forholdsvis kort (for Morten noen minutter lengre enn for meg), og etter bildene vi skulle hatt var tatt, bar det jevnt nedover igjen.

Med mange fine bilder og en deilig tur i frisk høstluft i baggasjen vendte vi veldig fornøyde nesen hjemover igjen.

post-16-133474399255_thumb.jpg

post-16-133474399268_thumb.jpg

post-16-13347439956_thumb.jpg

post-16-133474399567_thumb.jpg

post-16-133474399572_thumb.jpg

post-16-133474399578_thumb.jpg

post-16-133474399584_thumb.jpg

post-16-133474399588_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, var ikke dette en vakker dag? :wink:

Temmelig lekkert å kunne rusle rundt i fjellet for å fotografere på en dag som denne... :)

Du sier fototur - mangler dere fortsatt bilder for dekningen i boka? Der er det vel deadline snart?!

Eller var det kun for å "kosefotografere"? Uansett flotte bilder, likte spesielt godt første og særlig det siste!

Og fjellet du ser "over Rendalen eller hva det nå er" er nok Tron/1666.

Men den isøksa ville jeg tatt med meg, tror jeg. Flott antikvitet å ha på veggen i peisestua eller hytta det da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temmelig lekkert å kunne rusle rundt i fjellet for å fotografere på en dag som denne... :wink:

Du sier fototur - mangler dere fortsatt bilder for dekningen i boka? Der er det vel deadline snart?!

Eller var det kun for å "kosefotografere"? Uansett flotte bilder, likte spesielt godt første og særlig det siste!

Er nok fortsatt plass for noen til ja. Deadline er ikke før om ei drøy uke :)

Og fjellet du ser "over Rendalen eller hva det nå er" er nok Tron/1666.

Jeg er nå ikke sikker, men jeg mener det er Stor Sølnkletten og høydedragene til høyre i bildet blir da bl.a. Kyrkjekletten vår fra tur i august.

Men den isøksa ville jeg tatt med meg, tror jeg. Flott antikvitet å ha på veggen i peisestua eller hytta det da!

Hehe, kan tenke meg at du ville det erik, du er nok en sånn "jeg fant jeg fant" fyr.. Men hadde du sett'n den lå klissblaut i isskorpa og rustkremen var smørt ut over bladet klar til å farge ut over både klær og fjær. Skaftet var tungt og breddfullt av vann og delvis brukket. Men som sagt, et par hundre meter opp på breen venter den på den som vil. Vi var forresten på vei oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå ikke sikker, men jeg mener det er Stor Sølnkletten og høydedragene til høyre i bildet blir da bl.a. Kyrkjekletten vår fra tur i august.

Jo, mulig det, ikke så lett når man ikke var "on site" og vet eksakt retningen. I så fall er det Skjellåkinn/1706 og Gravskardet over mot Gravskardhøgda/1767 helt i høyre bildekant... Pent bilde dette også!

En helt annen ting - kommer turrapport fra råskinnturen din over Styggedalstraversen forrige helg? (det hadde vært noe!) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, mulig det, ikke så lett når man ikke var "on site" og vet eksakt retningen. I så fall er det Skjellåkinn/1706 og Gravskardet over mot Gravskardhøgda/1767 helt i høyre bildekant... Pent bilde dette også!

Bildet viser Store Sølenkletten, Kyrkjekletten og Gravdskardhøgda som mest fremtredende topper. Dere skuffer meg nesten, tenk å stusse over sånt da? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke på fjellforum. Jeg oppfordret Coni til å skrive en, men han har ikke fått ånden. Det kommer en "kortversjon" av den med bilder i boka. For øvrig kommer det ikke flere turrapporter fra meg på denne siden av bokutgivelsen.

Kim: Detta er jo ikke mitt fjellområdet. Har nesten ikke vært der. Det er jo omtrent på hyttedørstokken din. Men men noen ganger må man jo dessuten skuffe litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet viser Store Sølenkletten, Kyrkjekletten og Gravdskardhøgda som mest fremtredende topper. Dere skuffer meg nesten, tenk å stusse over sånt da? :wink:

Sorry Kim, men selve Gravskardhøgda er da ikke med på bildet?!

Det er vel Gravskardet/1482 vi ser til høyre, og i bildekanten såvidt skuldra på Gravskardhøgda/1767. Toppene fra skardet mot venstre blir da Skjellåkinn S-1/1696, Skjellåkinn/1706, Skjerallen/1618 og endelig Kyrkjekletten/1545 før da selve Sølnkletten/1827.

Åssen går garasjebygginga forresten?

Har du vært noe i fjellet i det siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei kanskje ikke selve Gravdskardhøgda vises. Du har nok rett der.

Garasjebygginga går så det griner :) . Har fått på vanntette takplater og tettet veggene med asfalt vindtett, så nå begynner det å likne på noe. Fjellet er fullstendig nedprioritert til fordel for rask fremdrift på bygget. Men nå hæler jeg ikke mer snekring snart, så i morgen pakker vi bilen og reiser på rypejakt i Rendalen noen dager. Det gleder vi oss til. Trym kan knapt vente :wink:

Ellers får dere jammen ikke stikke av på Hestbrepiggane uten å gi meg en vink!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store beistet til venstre er Store Sølnkletten, kongen av Alvdal Vestfjell!

Den lett til høyre for denne, og litt foran, tror jeg er Kyrkjekletten.

De to store aller lengst til høyre i bildet må være Gravskardhøgda og Skjellåkinna (nest og tredje høyest i Alvdal Vestfjell).

Fra den retningen der så blir det vel....Gravskardhøgda t.h. og Skjellåkinna t.v. skulle jeg ville tro.

Alvdal Vestfjell er et kjempetrivelig fjellområde som (heldigvis) alt for få mennesker bruker! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang skal jeg lese resten av innleggene før jeg begynner å svare. Jeg ser at dere allerede var kommet frem til det samme som meg. 8)

Visste dere forresten at Store Sølnkletten kan ses når man kjører E6 over Dovre?

I det man passerer Hjerkinn og avkjøringen til Folldal er det bare å vende blikket nedover i Folldalen, og man vil se denne gromme toppen!

Kan også ses fra RV3 når man kjører forbi avkjøringen til Tynset sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tron ses tydelig fra Snøhetta. Da jeg var på Tron i påsken i fjor så jeg både Storstygge Svånåtind og Snøhetta veldig godt.

Faktisk har jeg sett Snøhetta helt fra Store Svuku og Elgåhogna på østsiden av Femunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene mine ble slett ikke fine - midtsommers og rein i lufta.

"Raining cats and dogs" sier engelskmannen når det styrtregner, men rein!? :wink:

Det er temmelig seriøst, sjøl midt i reinsdyrland inni Dovrefjella! :) Monner lite med sydvest da, vil jeg tippe... :?

Tross alt likere med mygg da.

Særlig tøft det siste bildet i linken din, av Veslesølnkletten! Ser ut som en diger glatt grushaug!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

"Raining cats and dogs" sier engelskmannen når det sryrtregner, men rein!? :wink:

Det er temmelig seriøst, sjøl midt i reinsdyrland inni Dovrefjella! :) Monner lite med sydvest da, vil jeg tippe... :?

Tross alt likere med mygg da.

Særlig tøft det siste bildet i linken din, av Veslesølnkletten! Ser ut som en diger glatt grushaug!

Hehe, eaa du er hard. Skriver et helt innlegg for å mobbe en skrivefeil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.