Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har erfaring med bruk av begge typer bekledning, men ikke i forbindelse med telting. Med tilgang til tørk (hytte) synes jeg foreløpig bomull er det som står seg best på vinteren- sjøl med småregn og sludd. Skallbekledning er j..kla kaldt og jeg svetter noe så inn i hampen (og fryser med en gang jeg stopper….) Sist jeg var på bre (en gang i forrige århundre…) hadde jeg bomull + jerven sitt geniale regntøy (like bra ennå), med tilgang til tørk (hytte). Ulempen med bomull + regntøy er vekt, og nå også ungdommens manglende overmot, styrke og kondis….

Vekt, varme og tørk er stikkord her altså. Ser helst at dere som svarer har erfaring med begge typer bekledning under skiftende værforhold (snø/sludd/vind) OG telt. Kjør debatt!

Annonse
Skrevet

Jeg er egentlig godt fornøyd med nylon som alternativ til begge.

Har Bergans microlight jakka og Bergans Antarctica jakka og er godt fornøyd med begge. Sistnevnte puster litt dårligere enn forventet, mens førstnevnte puster minst like bra som bomull. Begge to tørker på 1-2-3. Sammenlignet med goretex (som jeg har vært så uheldig å bruke på skitur), så er Antarctica mye mindre klam og så lenge man har passe med klær under, så puster den bra nok.

Btw, hvis jeg sammenligner microlight-jakka med den gamle bomullsvindjakken min, så er forskjellen at hvis jeg svetter veldig mye, så blir bomullsjakken klissvåt, mens mcirolight-jakka kjennes litt fuktig på innsiden. Mao, microlight jakka er nok litt klammere, men det spiller liten rolle når man samme hva er gjennomvåt av svette. Da er det mer praktisk at den tørker veldig fort.

Microlight-jakka får gjennomslag etter rundt 15min i skikkelig øspøsende regnvær, mens Antarctica-jakka nok holder mye lenger. Jeg hadde ikke blitt forundret hvis den holdt i flere timer i sludd. (Har ikke prøvd ut noen av delene, kun snøvær)

Skrevet

Har Bergans microlight jakka og Bergans Antarctica jakka og er godt fornøyd med begge. Sistnevnte puster litt dårligere enn forventet, mens førstnevnte puster minst like bra som bomull. Begge to tørker på 1-2-3. Sammenlignet med goretex (som jeg har vært så uheldig å bruke på skitur), så er Antarctica mye mindre klam og så lenge man har passe med klær under, så puster den bra nok.

Btw, hvis jeg sammenligner microlight-jakka med den gamle bomullsvindjakken min, så er forskjellen at hvis jeg svetter veldig mye, så blir bomullsjakken klissvåt, mens mcirolight-jakka kjennes litt fuktig på innsiden. Mao, microlight jakka er nok litt klammere, men det spiller liten rolle når man samme hva er gjennomvåt av svette. Da er det mer praktisk at den tørker veldig fort.

Microlight-jakka får gjennomslag etter rundt 15min i skikkelig øspøsende regnvær, mens Antarctica-jakka nok holder mye lenger. Jeg hadde ikke blitt forundret hvis den holdt i flere timer i sludd. (Har ikke prøvd ut noen av delene, kun snøvær)

Har nettopp kjøpt et sett av Antarctic hos DNT Oslo (halv pris på nett nå). Er litt lei GTX da jeg 10 ganger så ofte blir våt innenfra som utenfra. Skal nå bare stappe en supertynn regnjakke og bukse i sekken når det er fare for regn på vinteren og satse på dette settet ellers. Klarte meg jo i all min tid i militæret uten GTX, og så tøffe turer som da er jeg sjelden på nå :-).

Så blir gøy å få testet hva dette settet duger til i vanlig bruk i temperaturer varmere en minus 20...

Skrevet

Hei! Hvordan vil du si kvalitet/holdbarheten på antarctica er om du har med en hund som kanskje hopper litt opp og leker litt med? Tenker klør som skraper inntil stoffet. Er stoffet veldig slitesterkt?

Stig

Skrevet

Hei! Hvordan vil du si kvalitet/holdbarheten på antarctica er om du har med en hund som kanskje hopper litt opp og leker litt med? Tenker klør som skraper inntil stoffet. Er stoffet veldig slitesterkt?

Stig

Jeg tror jeg kanskje hadde stillt meg litt tvilende, stoffet er tynt, hele jakka veier ikke mer enn 6-700g. Har ikke hatt jakka lenge nok til å komme i lignende situasjoner.

Skrevet

Hei Morild.  Jeg har ingen erfaring med bre, men er mye ute om vinteren på sørlandet.  

Da får en behov for "regntøy" av og til ;)

Jeg har et par "plastikkjakker" som jeg synes er gull verdt som regntøy.  

Jeg svetter også mye og av den grunn sverger jeg til ullnetting og microfiber oventil med ei lett "plastikkjakke" i sekken.  

Bukser som Bergans breheimen f.eks. funker derimot fint.  Det må ikke forståes slik at jeg er negativ til nyere materialer.

Det er vel heller det at det må være grenser for for mye damp de kan slippe ut.  

Under vanlig turing i rolig fart funker Dermizax/Goretex veldig bra for meg

Førstevalget om vinteren er fremdeles den gamle Norrøna Sydpolenjakka (med alle de bittesmå hullene i) :twitch:  

Edit: Plastikkjakker = Goretex/Dermizax.

Skrevet

Nå har jeg testa litt systematisk på veg til og fra jobb med 10 kg på ryggen. Med bomull (tynn riktignok) og Goretex. Ullnetting underst og ei tynn T-skjorte i ull utenpå for ikke å fryse splent ihjel. Jeg blir varmere i Goretex og svetter mer når jeg går, sikkert fordi fuktigheten ikke slipper ut. Men jeg er likevel gjennomkald når jeg kommer hjem. Svett, men likevel kald. Hutrer sjøl etter en varm dusj. Og det er det jo lite av på bre…..Bomull føles mer behagelig, jeg blir ikke dyvåt- bare normalt svett. Den luner mer og jeg inbiller meg at det er lettere å kle seg slik at jeg ikke blir kald- jeg kan ha mer på uten å svette særlig mer.

Jeg har Norrøna sin gamle Artic Anojakke i bomull med ekstra bomullslerret i rygg og på brystet. Men jeg merker jeg blir usikket mht klesvalg ettersom ALT bare dreier seg om Goretex nå om dagen….Og ALLE jeg snakker med nevner regn og våt bomull som lite heldig på telttur. Det kan jeg jo være enig i, men ei superlett regnjakke i bakhånd er jo ikke så dumt og kanskje noe å tenke på. 

Skrevet

Gikk en tre timers tur på Blefjell i Bergans Antarctica-jakken, så nå har jeg fått testet den på litt lengre tur. Som vanlig hadde jeg kledd meg for varmt i starten med -3, nesten vindstille og sol, men det gikk etterhvert over til å bli tåke og det blåste endel. Jeg brukte luftingen under armene/ åpnet halvveis foran i starten, og ble egentlig god og svett, men etterhvert ble det for kaldt, så jeg lukket luftingen. Vanligvis så har jeg gått i bomullsjakke, og dette kjentes ganske likt ut, utenom at denne jakka er lang nok, og er vesentlig lunere.

Det er verdt å merke seg at jakken ikke isolerer nevneverdig. Stoffet er ganske tynt, så all varmen må komme fra plaggene du har under. Jeg ser på dette som en fordel, ettersom det gjør det lettere å regulere. Mao, jakken vil oppleves som litt kaldere enn Arctic-jakka med de samme klærne under.

Det er mao en slik nylon-jakke jeg hadde tatt med på bretur, ikke en goretex-jakke. Hvis det er utrygt for regn, så hadde jeg tatt med regntøy for sikkerhets skyld. Jakken tåler endel nedbær, men ikke timesvis med regn. Ikke at jeg har prøvd den da, men den ca halvparten så tynne bergans microlight-jakka fikk gjennomslag på skuldrene etter ca 15 minutter med øspøsende regn. Tipper denne hadde holdt ut i en time? Med ull under, så hadde man nok samme hva holdt seg varm.

Gjest gammeltbrukernavn111
Skrevet

For prisen av en typisk high end gore-tex jakke får man:

1) Bergans Microlight: Tynn og lett vindjakke til sommerhalvåret og skiturer i marka.

2) Norrøna Svalbard Arktis Cotton Ano Jacket: Vindjakke i bomull av høy kvalitet, skikkelig behagelig og dekker godt, til lengre/tøffere turer om vinteren.

3) Bergans Supelett Jacket: 3-lags membranjakke (dermizax) med god hette, ålreit lengde og lufting under armene. Enkelt design og ikke den mest slitesterke, men den holder godt og skal ligge i sekken mesteparten av tiden.

Det finnes sikkert tilsvarende produkter til tilsvarende priser som dekker samme behov.

Jeg kommer ikke til å kjøpe en dyr gore-tex jakke igjen. Bruker en av de to vindjakkene og har regnjakka i sekken. Man sparer selvsagt noe vekt på å bare ha en membranjakke, men de få hundre grammene det er snakk om er virkelig verdt det.

• Liker 1
Skrevet

Btw, jeg har Bergans Microlight-jakka og elsker den. Jeg bruker den til og fra jobb med vanlige klær under i alt fra +2-3 grader og oppover, har brukt den på skitur, på fjelltur, i lett yr til og fra jobb, mens jeg måker snø, osv. Rett og slett en veldig anvendelig jakke. Designet virker også så enkelt at jeg ser for meg at den er rimelig slitesterkt også. Tror jeg kan regne det som det beste kjøpet jeg har gjort på flere år.

Gjest gammeltbrukernavn111
Skrevet

Det er den jakka jeg bruker mest også, til både friluftsliv og utendørs trening. Utrolig bra til alt, i alt annet enn grisevær.

Tåler man å dra på en membranjakke også når det er sterk vind på vinteren, og ikke bare som regnjakke, trenger man kun bergans microlight og en godt dekkende regnjakke året rundt.

Forresten: Bergans Superlett Jacket, som er en billig og bra regnjakke, er også meget godt egnet til vinterbruk ettersom den faktisk har borrelås-klaff foran glidelåsen foran (bra mtp. sikkerhet), i tillegg til god lengde og god hette. 

Nei, jeg har innsett at de svindyre membranjakkene til fem tusen kroner bare er tull... Sikkert fint om man nesten utelukkende er utendørs i kraftig regn og sur vind. Ellers får man utrolig mye mer for pengene ved å velge andre produkter, og vil da ha noe som er mye bedre tilpasset aktiviteten/turen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.